Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Tourenwagen Classics hard op weg om het verleden te evenaren

Vele fans hadden er lang op gewacht maar eindelijk kwamen de Tourenwagen Classics met de DTM/BTCC/STWW auto's uit de negentiger jaren eindelijk naar Nederland. Voor oud-coureur en Tourenwagenclassics mede initiatiefnemer Marc Hessel, architect van beroep, BMW ambassadeur was zijn comeback het weerzien met een oude liefde, het circuit tussen de duinen.

Tekst en Foto's: Willem J. Staat

TC BMW duels
Veel historisch DTM/STW geweld van BMW in de Tourenwagen Classics.

Tourenwagen Classics hard op weg om het verleden te evenaren
De komst van de Tourenwagen Classics beschouwt Hessel als een absolute aanwinst voor zijn serie.Marc Hessel: "Aan Zandvoort heb ik vanuit mijn Formule Ford tijd, 32 jaar geleden alweer, goede herinneringen over gehouden. Het is zo'n uitdagende baan die enorm veel rijplezier verschaft. En om hier te winnen moet je echt wel over een gezond portie eerzucht beschikken. Dit weekend is toch wel een emotioneel weerzien moet ik zeggen. Wij hebben daar lang naar uitgekeken en hopen in de toekomst zeker weer terug te komen."

TC Marc Hessel Marc Hessel keerde na 32 jaar weer terug tussen de duinen.

Hessel verwacht dat zijn serie zich zeker in de toekomst nog verder zal ontwikkelen. "Wij gaan voor kwaliteit en kwantiteit. " Anderzijds waarschuwt Hessel dat het soms moeilijk is om de auto's origineel te houden omdat de originele onderdelen steeds schaarser worden. Hessel verwijst daarbij n.b. naar zijn 88er BMW M3.

TC Hessel Cockpit
Marc Hessel verwacht groei bij de Tourenwagen Classics.

Marc Hessel: "Na 1987 was ik weg bij Mercedes en reed ik in 1988 voor BMW. De 1988-versie van de BMW verschilt nogal van de 87er versie en wij hebben helaas moeten constateren dat de 88er versie nog steeds dezelfde problemen uit die tijd heeft en dan probeer je die problemen contractueel nog zo goed mogelijk op te lossen."Hessel verwacht dat zijn serie in de toekomst zeker nog verder zal groeien. Ook met deelnemers uit de Benelux. Oud Belcar/ZTC deelnemer Jan van Elderen is vanaf het eerste uur van de partij.

TC Jan van Elderen
Jan van Elderen was vroeger actief in de Belcar.

Jan van Elderen
Eén van die deelnemers uit de Benelux is Jan van Elderen, vroeger in de Belcar actief en eigenlijk vanaf het begin, toen het nog demo's waren, in de Tourenwagen Classics. Van Elderen komt uit met een Eggenberger Sierra. Een auto die in ooit in het Belgische Groep N kampioenschap en de Zolder Touring Cup actief was. Daar eindigde hij als tweede. "Die auto nog wel e.e.a gewonnen, maar eigenlijk weet ik niet precies wat. Hij was in behoorlijk verwaarloosde staat. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan en heb hem van zoveel mogelijk originele Eggenberger onderdelen voorzien. Die heb ik ook allemaal bij Rudi gekocht.

TC Van Elderen 2
Van Elderen met zijn zelfgebouwde "Eggenberger Sierra"

Kort voor zijn dood heb ik nog met Rudi over deze auto gesproken." Met originele Eggenberger onderdelen heeft Jan er ook dan een bijna echte Eggenberger Cosworth van gemaakt.

TC Vectra 3
De voormalige STW Opel Vectra eindigde als derde.

Achter de DTM Mercedessen en de STW Opel en BMW eindigde Jan met zijn Groep 5 Sierra afgelopen zondag als vijfde in een wedstrijd die jammer genoeg met een Code Rood voortijdig afgebroken moest worden.

TC Luttikhuis
Mercedes expert Gerbert Luttikhuis.

Het team van de Gebr. Luttikhuis is eveneens al direct vanaf het begin bij de Tourenwagen Classics is. "Aanvankelijk met BMW, maar dit merk lag ons toch niet zo, omdat wij met ons auto, taxi en touringcar bedrijf toch meer bij Mercedes betrokken zijn. De beide DTM Mercedes auto's staan ook altijd bij ons in de tent. En het gaat hier vooral om de gezelligheid" legt Gerbert Luttikhuis uit.

TC Harald Grohs
Een legende met een legende in actie. Harald en zijn 87er BMW zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden.

Harald Grohs
Voor DTM legende heeft Zandvoort ook een speciale betekenis. Alhoewel hij in 1973 hier al actief was, betekende het duinencircuit de doorbraak in zijn carrière." Tijdens het EK Toerwagens in 1974 mocht ik van BMW in de vrije trainingen met de auto van Kelleners/Schommers rijden. Ik was een volle seconde sneller. Het betekende mijn doorbraak. Datzelfde jaar werd ik nog door BMW naar Mexico en de USA uitgenodigd.

IMG 8523
Pitstops vormen een vast bestanddeel van de 40 minuten durende wedstrijden. Daarbij mag van rijder gewisseld worden.

Harald wijst vol trots naar zijn Tourenwagenclassics BMW M3. Het is de originele Vogelsang auto uit 1987 waarmee hij direct in Zolder wist te winnen. Harald laat de cockpit zien en vertelt dat de auto zich nog steeds in originele toestand bevindt.

TC Renault Laguna
Spelbreker. De Brits/Franse BTCC Williams Renault verstoorde het slot van de wedstrijd.Een racende leasebak.

Harald Grohs: "De enige verandering die aan de auto is aangebracht is het dashboard, dit is van analoog naar digitaal omgezet. Maar dit is dan ook het enige. Je kunt Dunlop of Michelin banden kiezen. De Dunlops zijn iets langzamer maar slijten in de long runs iets minder." Wel bevestigt Grohs dat ook de onderdelen voor het origineel wel schaars beginnen te worden. Maar dat mag dan ook wel voor een auto die zich jarenlang in het voormalige Joegoslavië en Oostenrijk heeft bevonden. Zelfs de motor is nog origineel. "Maar je moet wel oppassen dat je bij een slipstream met 8650 toeren per minuut niet in het rode bereik komt " waarschuwt Harald met gepaste trots.

TC Audi
Ook Audi mag natuurlijk niet ontbreken.

Gezien de enorme populariteit bij de oudere fans wacht de Tourenwagenclassics een mooie toekomst. Naar verwachting zal men in 2019 ook weer bij de DTM van de partij zijn. De onderhandelingen zijn in een ver gevorderd stadium verklaarde Marc Hessel.

TC Winnende Mercedes
En evenals vroeger wint Mercedes met de C-klasse. De auto van Jörg Hatscher en Klaus Ludwig.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet