Dragracing: Meters maken met de DHRA op Drachten

Vorig weekend werd op Dragstrip Drachten met The Main Event de eerste dragrace van dit jaar op de Friese baan verreden. Waar Nederland al weken gebukt gaat onder droogte en hoge temperaturen, was het uitgerekend op zaterdag raak en regende het diverse keren in Drachten waardoor een deel van de dag voor actie op de baan verloren ging. In samenspraak met de rijders besloot de organiserende DHRA dan ook geen eliminaties te rijden maar de op vrijdag al gestarte kwalificaties ook op zaterdagmiddag en zondag voort te zetten, zodat iedere deelnemer maximale rijtijd kon worden geboden. De uitslag werd vervolgens bepaald op basis van de in de kwalificaties gereden tijden. Een uitzondering werd gemaakt voor de klasse Super Twin Top Gas, aangezien hierin gestreden moest worden om punten voor de Europese serie.
Tekst: Remco Scheelings i.s.m. Benjamin Wefer
Foto's: Sietse Visser & Melanie Korthuis
Met The Main Event gaf de Dutch Hot Rod Association het startschot voor dit jaar van een serie van drie raceweekenden op Dragstrip Drachten. Opvallend was daarbij dat bij de auto's in de reguliere dragrace klassen de winst veelal naar Duitsland ging, wellicht toch een gevolg van het feit dat de Nederlandse rijders de afgelopen jaren maar sporadisch in actie (konden) komen. Hopelijk is daar met The Main Event niet alleen voor dit jaar, maar ook voor de komende seizoenen verandering in gekomen, zodat weer wat vaker een rijder uit eigen land een plekje op de hoogste trede van het podium kan afdwingen.

Super Pro ET was ook dit keer weer de snelste autoklasse. De eerste plaats ging hierbij naar de Duitser Jens Könnecke die met 8,321 seconden slechts 0,011 seconden van zijn index verwijderd bleef. De tweede en derde plaats werden verdeeld onder de Nederlandse rijders Jan Scheppers en Harry Kempenaar.

Ook in Pro ET ging de winst naar Duitsland, en wel naar de zeer ervaren Gerd Habermann die met 9,318 seconden slechts 0,04 seconden boven zijn index bleef en daarmee zowel Gerjan Wolbers als Cas van de Mosselaar aftroefde.

Habermann ging zelfs met nog een grote beker naar huis want ook in de klasse Super Gas bleef de Duitser met 9,923 seconden slechts 0,023 seconden van zijn index verwijderd en verwees daarmee Jaap de Vos en Arndt Putzmann naar de plaatsen twee en drie.

De klasse Super Comp werd een prooi van Michael Kietz. Met zijn fraaie en snelle Mustang klokte de Duitser in deze 8,90-seconden index klasse een tijd van 8,969 seconden en klopte daarmee Pierre Wolf en Marcel Gouma. Kietz schreef daarbij ook nog de klasse Street Modified op zijn naam en hierin eindigde Gouma op de tweede plaats.

Street Eliminator was met 22 deelnemers niet alleen de grootse klasse bij de auto's, maar werd ook nog eens volledig door Nederlandse rijders gedomineerd. Georg Schunko klokte hier een tijd van 0,018 seconden boven zijn index en eiste daarmee de eerste plaats voor zich op, gevolgd door John Baron, Marten Hoekstra en Martin Damen. Bij de Junior Dragsters ging de winst naar Lina Wolf.

De Street Legals waren weer opgedeeld in de traditionele klassen A tot en met DSL en Wild Street. De ASL klasse leverde een overwinning op voor Melanie Clarck uit Duitsland met Dustin Karelse als beste Nederlander op plek drie. BSL werd een prooi van Ard van Schaijk terwijl de winst in CSL en DSL naar respectievelijk John Wonders en Stijn Provoost ging. De grootste beker in Wild Street ging met Andreas Pleuss weer naar Duitsland, met Pierre Wolf op twee.

Motoren
In de voor de Europese serie meetellende klasse Super Twin Top Gas was de Duitser Jörg Lymant met een eerste kwalificatiepositie en een overwinning oppermachtig. In de finale rekende Lymant af met de Nederlandse routinier Herman Jolink.

In de Funny Bike klasse zegevierde Kars van den Belt in een tijd van 7,49 seconden, op de voet gevolgd door Mike Olie met 7,58 seconden. Jeroen van der Belt maakte het familiesucces compleet door in 7,96 seconden de winst voor zich op te eisen in de klasse Pro Street Bike.

Street Modified Bike kende een deelnemersveld van maar liefst 41 rijders en daarin toonde Jan Kamberg zich het sterkste, voor Justin Kramer en Giofanny Postma. Street Legal Bike werd een prooi van Jimmy Okkes voor Brian Ramazan, terwijl bij de Junior Drag Bikes de winst met Robin Gerlich weer naar Duitsland ging met Geeuwke Siersema op plaats twee.

De volgende wedstrijd op Dragstrip Drachten is The Summer Edition 2018 en deze wordt verreden van 24 tot en met 26 augustus, terwijl het seizoen wordt afgesloten met de van 21 tot en met 23 september te verrijden DHRA Finals.