Dragracing: Tropische Gardermoen Drag Challenge goed voor records
De afgelopen weekend op het Noorse Gardermoen Raceway verreden Drag Challenge heeft niet alleen op het gebied van temperaturen records gebroken, ook op de baan werden de grenzen verlegd. Ondanks de moeilijke omstandigheden sneuvelden baanrecords en bleek eens te meer dat de twee jaar geleden volledig vernieuwde strip tot de absolute top van Europa behoort. Hierbij een kleine impressie van wat zich zoal op en rond Gardermoen Raceway afspeelde.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Geld om een wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap te organiseren is er helaas niet, maar met een ronde voor het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship en de Summit Racing EDRS Series is de Drag Challenge ook goed bedeeld en valt er ieder jaar weer genoeg te beleven op deze grootste en belangrijkste wedstrijd van het jaar voor Gardermoen Raceway. Op de eerste dagen was door de hitte de luchtkwaliteit voor motoren die nu eenmaal van veel zuurstof houden alles behalve goed, terwijl temperaturen van rond de 33 graden het voor de baancrew uiterst lastig maakte om een goede strip neer te leggen. Toch slaagde de Noorse club daar gaandeweg het vierdaagse evenement steeds beter in en toen vervolgens op zondag de luchtcondities ook wat beter werden, doken de tijden omlaag en sneuvelden diverse records.
Pro Modified was de hoogste en snelste klasse die streed om punten voor de Summit Racing EDRS Series en met rijders als Michael Gullqvist, Andreas Arthursson en Jan Ericsson stonden er diverse Europese toppers aan de start. Zoals zo vaak gingen de eerste kwalificatiepositie en de uiteindelijke winst naar regerend FIA Europees kampioen Gullqvist.
En opnieuw een zege op de lange erelijst van Michael Gullqvist
Arthursson strandde in de halve finale
De snelste tijd van het weekend werd gereden door Jan Ericsson die in de eerste eliminatieronde een 5,94 seconden op het scorebord toverde
Diezelfde Ericsson beleefde op vrijdag een schrikmoment toen de correctie na een tyreshake verkeerd uitpakte en de auto dreigde om te slaan. Net op tijd viel de auto terug op vier wielen en bleef de schade beperkt
Met 5.896 seconden was Sverre Dahl in de finale van de Top Fuel Motorcycle klasse niet alleen zijn tegenstander Rikard Gustafsson de baas, maar zette ook een nieuw baan en persoonlijk record op de klokken
Bij de Super Twins verbaasde Svein Olaf Rolfstad door op zijn thuisbaan naar een ongehoord snelle 6,23 seconden te rijden, een nieuwe persoonlijk en baanrecord