Dragracing: Persoonlijk- en baanrecord voor David Vegter op Alastaro
David Vegter heeft op Alastaro met 5,856 seconden niet alleen zijn persoonlijk record verbeterd, maar met de in de eerste eliminatieronde gereden tijd scherpte de PTTM Drag Racing-coureur ook het baanrecord voor de Pro Modified klasse aan. Aangezien het de laatste keer was dat er op Alastaro gereden werd, kan het record niet meer verbeterd worden en gaat Vegter de geschiedenisboeken in als de snelste Pro Mod-coureur uit de historie van het Finse circuit. Maar ondanks deze fraaie score hield de Nederlander gemengde gevoelens over aan de derde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap. "Het record maakt wel duidelijk dat we met de setup van de Camaro goed bezig zijn, maar het rode licht en daarmee de uitschakeling in de eerste ronde doet wel pijn", blikte de PTTM Drag Racing-coureur terug op de voor hem voortijdig geëindigde Finse wedstrijd.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Voor de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap reisde PedalToTheMetal Drag Racing naar het Finse Alastaro. De 2018-editie van de FHRA Nitro Nationals was een bijzondere, want nadat Alastaro Circuit sinds de start van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing de thuishaven was van de Finse ronde van het kampioenschap, verhuist de wedstrijd met ingang van volgend jaar naar de nieuw aan te leggen baan van Kauhava.
De eerste kwalificatiedag werd in de nacht en ochtend geplaagd door regen waardoor het aantal kwalificatieruns werd teruggebracht van twee naar één. Bij de start van zijn run kreeg David Vegter meteen te maken met tyreshake en ging om schade aan de PTTM Drag Racing '67 Camaro te voorkomen al snel van het gas. Op zaterdag konden wel twee runs worden afgewerkt en na een 6,09 seconden in de ochtend, verbeterde Vegter zich in de middag tot 6,05 seconden, goed voor een vijfde kwalificatiepositie in het uit veertien sterke combinaties bestaande veld. Met vier rijders onder de zes seconden en een setup waarmee de Nederlander eerder dit jaar constant en relatief makkelijk ook in de vijf seconden reed, vermoedde het team dat er een onderdeel in de Camaro defect moest zijn. De oorzaak werd gevonden in de converter. "Er bleek een lager gebroken te zijn en met onderdelen van het Old 51 team konden we dat zaterdagavond repareren. We snapten al niet waarom we ondanks dezelfde setup in de laatste runs steeds iets meer snelheid inleverden, maar de converter bleek dus de oorzaak", aldus Vegter over de technische tegenslag.
Dat de converter inderdaad de snelheid uit de PTTM Drag Racing '67 Camaro had gehaald, bleek op zondagochtend in de eerste eliminatieronde. Met 5,856 seconden verbeterde Vegter niet alleen zijn eerder dit jaar op Santa Pod Raceway gereden persoonlijk record van 5,883 seconden, maar zette tevens een nieuw baanrecord voor Alastaro op de klokken. Omdat deze score later op de dag niet meer verbeterd werd, en het de laatste wedstrijd op Alastaro betrof, gaat Vegter voor eeuwig de recordboeken van het Finse circuit in. Maar ondanks deze fraaie tijd ging het winnaarslicht branden in de baan van zijn tegenstander, Rolf Simonsson. De Nederlander had namelijk een rood licht getrokken en was daarmee uitgeschakeld.
"Ontzettend jammer. Die 5,85 seconden was nog met een softe setup, dus er zat nog meer in en we hadden in de eliminaties heel ver kunnen komen. Ik was echter uit mijn concentratie, mede omdat ik onzeker was of we na de reparatie van de converter wel goed zaten met de setup. Natuurlijk ben ik blij met de gereden tijd en de manier waarop, waardoor we weten dat we met de setup van de Camaro in de goede richting werken, maar door dat rode licht houd je toch gemengde gevoelens aan deze race over. We hadden hier heel veel punten kunnen scoren. Uiteraard nog complimenten aan de crew die de baanpreparatie verzorgde, want de baan is in jaren niet zo goed geweest", aldus de PTTM Drag Racing-coureur tot slot. In het FIA Europees Kampioenschap bezet Vegter na drie van de zes wedstrijden de vijfde plaats, op geringe afstand van de als vierde geklasseerde Jan Ericsson. Met zijn klassering is Vegter de eerste niet-Zweedse rijder in het kampioenschap.
De volgende wedstrijd op de kalender van PTTM Drag Racing is de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap, de van 17 tot en met 19 augustus op Hockenheim te verrijden NitrOlympX, met ruim 60.000 toeschouwers het drukstbezochte dragrace evenement van Europa. Dan breekt ook meteen een drukke periode voor Vegter en zijn crew aan, want een week na de Duitse wedstrijd staat op Tierp Arena in Zweden ronde vijf op het programma, twee weken later alweer gevolgd door de afsluitende European Finals op Santa Pod Raceway. De kans bestaat dat PTTM Drag Racing ook nog de eind deze maand op Santa Pod te verrijden en voor het MSA British Pro Modified Championship meetellende Mopar Euro Nationals aan de kalender toevoegt.
PTTM Drag Racing wordt dit seizoen gesteund door PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton, HKR Techniek, WVB Holland, Marlog Car Handling B.V. en Red Line Oil Scandinavia.