Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Reinhold Joest, met bijna een halve eeuw historie terug op Watkins Glen

180630 Joest portret
Reinhold Joest racete in 1969 al op Watkins Glen en is nu terug met het Mazda-team in de IMSA-race

Dit weekeinde vindt de Sahlen's Six Hours of the Glen plaats, de zesde ronde van het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship en de derde wedstrijd van de Tequila Patrón North-American Endurance Cup, na de eerdere races in Daytona en Sebring. AUTOSPORT.NL is ter plaatse op het prachtig landelijk gelegen circuit in Upstate New York, waarvan de historie al teruggaat tot 1948, toen er voor het eerst op een stratencircuit rond het stadje Watkins Glen geracet werd. Watkins Glen was ook jarenlang de locatie voor de Amerikaanse Formule 1-Grand Prix, maar sportwagenraces kennen er eveneens een lange traditie. Een van de mensen die er al in de jaren zestig en zeventig met Ford en Porsche als coureur actief was, is Reinhold Joest en ook dit weekeinde is hij, 81 jaar jong, wederom ter plekke, want zijn team Joest Racing runt het fabrieksproject voor Mazda in de prototype-klasse van het IMSA-kampioenschap. Meer dan voldoende reden dus voor een gesprek met Joest.

Tekst: René de Boer (vanuit Watkins Glen, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Archief Porsche AG, Rebocar

180630 Joest 1969 Glen Siffert Redman
Met hun zege op Watkins Glen in 1969 stelden Porsche-coureurs Siffert/Redman de wereldtitel voor Porsche veilig

Reinhold Joest heeft een historie op Watkins Glen die al bijna een halve eeuw teruggaat. "In 1969 was ik voor het eerst hier, om de baan een beetje te leren kennen", vertelt hij. "Ik reed destijds met een Ford GT40, gesponsord door de Deutsche Auto Zeitung. De eerste twee dagen had ik best moeite om snelle tijden te rijden, maar naarmate ik de baan beter leerde kennen, kreeg ik er ook meer en meer plezier in en werden natuurlijk ook de tijden en de klasseringen beter. Samen met Helmut Kelleners eindigde ik in dat jaar op de vijfde plaats." Het was destijds de tweede editie van de zes-uursrace van Watkins Glen, die toen meetelde voor het WK. De winst ging op 12 juli 1969 naar het duo Jo Siffert/Brian Redman in een Porsche 908/02, waarmee Porsche voortijdig de merkentitel in het WK binnenhaalde, omdat de wedstrijd al de voorlaatste ronde van het kampioenschap was.

180630 Joest Watkins 6h 1972
De Porsche 908/03 van Reinhold Joest en Mario Casoni tijdens de zes-uursrace van 1972 op Watkins Glen

WK op zaterdag, CanAm op zondag
In 1972 keerde Joest naar Watkins Glen terug en reed toen ook met een Porsche 908. "Net als in 1969 konden we toen op zaterdag de zes-uursrace rijden en op zondag de CanAm-race. Dat was natuurlijk spannend en interessant, niet in de laatste plaats ook omdat er in de CanAm-race flink wat prijzengeld te verdienen was", herinnert de Duitser zich. In de WK-race eindigde Joest samen met de Italiaan Mario Casoni met zijn 908/03 als vijfde. Daarmee was het duo het op één na beste Porsche-team, achter Dean/Brown met de 908/02 van A.G. Dean, die vierde werden. Het Ferrari-fabrieksteam bezette met Amdretti/Ickx en Peterson/Schenken de eerste twee plaatsen. In de CanAm-race, uiteraard gewonnen door Denny Hulme in de McLaren M20, werd Joest nog als twaalfde geklasseerd, op 14 ronden van de winnaar.

180630 Joest CanAm 1972
Joest een dag later in de CanAm-race op Watkins Glen achter de latere winnaar Denny Hulme in de McLaren

Veertig graden
Net als dit jaar was het ook in '72 enorm heet, zo vertelt Joest: "Het was veertig graden. In de CanAm-race kwamen zelfs de Amerikanen, die toch echt wel wat gewend waren, de pits in en lieten zich een emmer water over hun hoofd gooien om een beetje af te koelen. Maar als belevenis was het prachtig. Het was toen nog echt iets bijzonders om over de grote plas te vliegen om te kunnen racen. Ik had destijds Lufthansa als sponsor, dus ik had het voordeel dat de transportkosten en de vliegtickets betaald werden. En doordat ik het daar in '72 bij de WK-race en de CanAm-wedstrijd goed deed, kreeg ik hier ook de uitnodiging om in Sao Paulo te kunnen racen. Ook daar werd weer alles betaald: transport, onderdak, ons complete verblijf."

IMG 4616
Na 50 jaar nog niks veranderd: de Glen Motor Inn, waar Joest destijds was ondergebracht

"Alles is er stil blijven staan"
Bij zijn deelnames in Watkins Glen in 1969 en 1972 was Joest, net als vele andere coureurs, ondergebracht in de 'Glen Motor Inn'. Eergisteren ging hij terug naar het hotel, dat nog steeds bestaat. "Destijds was het een uitstekende plek om te verblijven, maar ik ben er deze week nog even wezen kijken, en er is sindsdien niet echt veel veranderd", lacht hij. "We hebben er toen mooie tijden beleefd, maar alles is er stil blijven staan. Ik zou er nu niet meer willen logeren! Maar toen was het leuk."

180630 Joest 917 Schwein
De Porsche 917/20 waarmee Joest/Kauhsen in 1971 reden, maakt nu deel uit van de jubileumtentoonstelling in het Porsche-museum in Stuttgart

Klassewinst in Le Mans met de roze Porsche
Hoewel hij er in 1971 in Le Mans de finish niet mee haalde, is een van de beroemde auto's waarmee Reinhold Joest in zijn lange carrière actief was, de roze gekleurde Porsche 917/20, alias 'Die Sau'. Recentelijk werd het spraakmakende kleurenschema door Porsche gereactiveerd in het kader van het 70-jarig jubileum van het merk, en met succes, want zoals bekend wonnen Laurens Vanthoor, Michael Christensen en Kévin Estre met de roze gekleurde 911 de GTE-Pro-klasse. Hoe kijkt Joest daartegenaan? "Ik vond het geweldig, dat idee van jaren geleden weer op te pikken. Destijds was het al een sensatie, de organisatie vond het helemaal niks! Nu zijn de tijden natuurlijk anders, ik ben blij voor Porsche dat ze er zo'n mooi resultaat mee hebben behaald! De auto's waren super-betrouwbaar en het is heel mooi dat Porsche er nu zo'n geweldig succes mee behaald heeft."

Sau
Dit jaar won Porsche met een 911 RSR en coureurs Vanthoor, Christensen en Estre met hetzelfde ontwerp de GTE-Pro-klasse in Le Mans
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet