Dragracing: Herstart voor Pro Dutch Racing bij Summer Nationals
De start van het seizoen is voor Pro Dutch Racing op z'n zachtst gezegd anders gelopen dan gepland. Tijdens het testweekend voorafgaand aan de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap belandde de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda hard tegen de muur. Gelukkig mankeerde Pro Dutch Racing-piloot Michel Tooren niets, maar de Cuda liep zodanig veel schade op dat het team de eerste twee wedstrijden van het FIA Europees Kampioenschap moest laten schieten. Inmiddels is de weer in nieuwstaat verkerende Cuda terug op de basis in Rotterdam en is de in het weekend van 30 juni en 1 juli op Santa Pod Raceway te verrijden Summer Nationals het nieuwe startpunt van Pro Dutch Racing voor het seizoen 2018.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Om goed voorbereid aan de start te staan bij de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod Raceway had Pro Dutch Racing ingeschreven voor de een weekend eerder op dezelfde baan te verrijden Doorslammers. Omdat de baan van Santa Pod afgelopen winter volledig is vernieuwd, en het asfalt vervangen is door beton, leek het Pro Dutch Racing verstandig om alvast wat testruns op de nieuwe ondergrond te maken. Zo konden voor aanvang van de kwalificaties van The Main Event alvast de nodigde data worden verzameld en was niet alles bij de openingsronde van het FIA EK nieuw. Bij de allereerste run ging het echter direct mis. Kort na de start sloeg de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda plotseling rechtsaf en raakte met de neus hard de muur, sprong in de lucht om vervolgens uit te rollen en pas een eind verder tot stilstand te komen. Pro Dutch-piloot Michel Tooren mankeerde niets en kon op eigen kracht uitstappen, maar meteen was duidelijk dat de Cuda vooral aan de voorkant forse schade had opgelopen. "Ik had zoals wel vaker gebeurt tyre shake en schakelde om daar doorheen te komen van één naar twee. Opeens kreeg denk ik één wiel grip en schoot de auto naar rechts. Ik probeerde nog te corrigeren maar toen was de muur er al", blikte een teleurgestelde Tooren op het voorval terug.
Nog op het circuit werd begonnen met het ontmantelen van de auto om zo de opgelopen schade goed te kunnen inspecteren. "Aan de rechter voorkant was een buis van het chassis krom en daarnaast was er natuurlijk schade aan de wielophanging, het voorwiel, de rem, remschijf en schokdemper en lag de neus aan stukken. Maar ook aan de achterkant was er de nodige schade, zoals een velg, terwijl ook de deurdorpels kapot waren", was de trieste constatering van het team. Na enig overleg werd besloten de auto achter te laten bij Andy Robinson Race Cars, een bekende bouwer van Pro Modified bolides in Engeland. Daarbij werd echter wel meteen duidelijk dat de een paar dagen later op de kalender staande The Main Event niet gehaald zou worden. Pro Dutch Racing koesterde echter nog wel de hoop dat de auto weer volledig klaar zou zijn voor de twee weken later op Tierp Arena in Zweden te verrijden tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap.
Helaas bleek echter ook dat te hoog gegrepen, aangezien Andy Robinson de reparatie niet op tijd afgerond kon hebben. "Toen eenmaal duidelijk was dat Tierp niet gehaald zou worden, en er dus toch wat meer tijd was, hebben we Robinson meteen een paar aanpassingen laten doen die we toch al op ons verlanglijstje hadden staan. Zo is er om gewicht te besparen een titanium firewall ingebouwd, zit er een nieuwe carbon pan onder de motor, is de tunnel van de aandrijfas aangepast en zijn er wat in de loop der tijd overbodig geworden beugeltjes verwijderd. Verder zitten er aan de voorkant onder andere nieuwe schokdempers onder de auto", aldus Tooren.
Inmiddels is de Pro Dutch Racing Cuda weer in de werkplaats van het team in Rotterdam terug en is de crew met de opbouw van de auto begonnen. Een niet onbelangrijk onderdeel als de motor is zelfs al terug op zijn plaats. De komende dagen zal de destijds bij de aankoop van de Cuda meegeleverde reserveneus bij Harteveld Autoschade in Wateringen in de juiste kleur worden gespoten. De hernieuwde seizoensstart is nu gepland voor het weekend van 30 juni en 1 juli als op Santa Pod Raceway de voor het MSA British Pro Modified Championship meetellende Summer Nationals op het programma staat. "Voor aanvang van het seizoen lieten we de keuze tussen de Summer Nationals en de in hetzelfde weekend in Finland te verrijden derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap afhangen van de resultaten in race één en twee. Nu we zowel The Main Event als Tierp gemist hebben, is het voor de stand in het kampioenschap niet meer van belang om helemaal naar Finland te gaan. Voor het MSA kampioenschap hebben we bij maar één wedstrijd, The Main Event, een nul score en liggen er nog wel kansen om daarin redelijk hoog te eindigen", licht Tooren de keuze voor Engeland toe. "Daarnaast is er de mogelijkheid om op vrijdag al te testen, zodat we op bekend terrein en zonder heel ver te hoeven reizen toch wat meer runs kunnen maken", aldus Tooren tot besluit.
Na de Summer Nationals sluit Pro Dutch Racing met de NitrOlympX op Hockenheim, de Scandinavian Internationals op Tierp Arena en de European Finals op Santa Pod wel weer bij het FIA EK aan.
Pro Dutch Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2018: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Career Maker, Dockmarks Signs BV, Duraship BV, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hobrand Algebra BV, Gebr. de Jonge BV, Marine Power Drechtsteden BV, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.