Peter Auto: Klassezege voor Pandelaar/Van Duijvendijk in Grand Prix de l’Age d’Or op Dijon
De klassezege van Pascal Pandelaar en Michiel van Duijvendijk in de Sixties Endurance sprong het meest in het oog van de Nederlandse prestaties op de 54e editie van de Grand Prix de l'Age d'Or op Dijon. Het was in vergelijking met de Spa Classic van enkele weken geleden een relatief bescheiden Peter Auto-weekend, maar het mooie weer (na een natte aanloop) maakte voor de deelnemers en 15.000 toeschouwers alles goed.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto
Nu de Grand Prix de l'Age d'Or is opgenomen in de Peter Auto-gelederen, leverde het programma van het jarenoude evenement geen verrassingen meer op: alle negen races kwamen uit de koker van de organisatie die gewend is om zijn hele eigen circus naar binnen te schuiven. Alleen Groep C was zo kort na de Spa Classic niet nog eens van de partij.
Bekende namen glorieerden in de CER1- en CER2-races, met kampioen Philipp Bruehwiler (Chevron-Cosworth B19) de beste in CER1 en Dominique Guenat (Lola-Cosworth T286) als snelste in CER2.
Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners (De Tomaso Pantera) waren deze keer Michel Lecourt/Raymond Narac (Porsche 911 RSR) te snel af in GT1. GT2 ging naar de 935 K3 van Nicolas D'Ieteren/Pierre Lalmand. 'Te kort na Spa Classic' gold overigens ook een beetje voor CER2, dat met 16 auto's vrij mager bezet was.
Na het hoopgevende aantal auto's op Spa (voor het eerst boven de tien) zakte ook de F2-grid weer naar het bedenkelijke aantal van vijf dat we vorig seizoen zo vaak zagen. Initiatiefnemer Martin Stretton (March 742) won de eerste race, Charles Veillard (Ralt RT1) de tweede, waarin nog maar drie auto's van start gingen.
Een heel stuk gezonder – we kunnen het zelfs met gemak het florerendste sportwagenveld van Europa noemen – ging het er weer in de Sixties Endurance aan toe. Christophe Van Riet (AC Cobra) herhaalde zijn zege van Spa, ruim voor Philipp Oettli in nog een Cobra, terwijl Stretton in zijn E-type met een derde plaats verder tot in de Cobra-rangen wist door te dringen dan op het pk-circuit van Spa. Armand Adriaans en Ad Verkuijlen eindigden met hun Corvette als 14e, één plaatsje achter Pascal Pandelaar/Michiel van Duijvendijk, die de GT2-klassezege op hun naam wisten te schrijven. Adriaans/Verkuijlen vielen wel tot die plek terug door een tijdstraf vanwege een pikstart.
Pandelaar en Van Duijvendijk deden met hun Porsche 911 niet meer aan de tweede wedstrijd om de 2.0L Cup. De Hollandse honneurs werden daarin waargenomen door Erwin van Lieshout, die vaardig naar een mooie achtste plaats stuurde. De winst ging opnieuw naar Andrew Smith/Olly Bryant. De laatstgenoemde kreeg in de CER1-race overigens de eervolle taak om een 911 ST te delen met niemand minder dan Gérard Larrousse.
23 auto's verschenen aan de start in de Heritage Touring Cup, waarbij Christian Traber (BMW 3.0 CSL) net als op Spa aan het langste eind trok. Armand Adriaans (BMW 635 CSi) moest deze keer de Groep A-zege aan Armand Mille laten, in net zo'n CSi.
In de Greatest's Trophy – zeg maar Trofeo Nastro Rosso Plus – was Jan Gijzen een van de vaste klanten die niet kwam opdagen. In een veld van 12 auto's won Guillermo Fierro (Maserati T61 Birdcage) de eerste race, Carlos Monteverde (E-type Lightweight) de tweede.