Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Liveblogs

Liveblog Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen

Zaterdag 19 mei 2018

porsche-r1-1

17:55 uur:
Een prachtig veld van 34 Porsches begon aan de race over 30 minuten in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, gecombineerd met de Porsche Carrera Cup France. De Fransen maken vooralsnog de dienst uit, Julian Andlauer neemt de leiding en op de vierde positie is Ayhancan Guven de eerste Benelux-rijder. Het lukt Max van Splunteren op P6 en Xavier Maassen op P8 niet om naar voren te komen.

Na negen ronden komen Didier van Dalen en Stéphane Denoual met elkaar in aanraking in de Hans Ernstbocht. Een ronde later komt de safetycar de baan in. Na de herstart verandert er echter niets meer in de top tien, Andlauer wint voor Alessio Rovera, Guven is de snelste Benelux-rijder, Van Splunteren tweede en Maassen derde. De tweede en laatste Porsche race van dit weekend is morgen om 10.35 uur.

Daarmee komt een einde aan dag 1 van de Jumbo Racedagen. Morgen zal het een hele andere dag worden, volgens zeggen zijn er 20.000 paddockkaarten verkocht en met alle gratis Jumbo duinkaarten daar nog bij zal het op het hele circuit erg druk worden. 

Jumbo-Max-0835

17:00 uur: Na twee formatieronden wordt het veld van de Ford Fiesta Sprint Cup losgelaten. Door de omgekeerde grid van de eerste tien na de kwalificatie mocht Berry van Elk vanaf pole vertrekken met naast hem routinier Liroy Stuart. Alle wagens blijven na de start op de baan, een prachtig lint van Fordjes houdt het netjes. Er ontstaat een kopgroep van 12 wagens. Berry van Elk kan zijn koppositie niet behouden en zakt terug naar een achtste plaats. Liroy Stuart op kop voor de pupil van Cor Euser, de pas 14 jarige Daan Pijl , die onder druk echter een paar plaatsen moet toegeven. Een geweldige Romain Degeer krijgt na een uitremactie voor de Tarzanbocht de kop te pakken. Ook Laurens de Wit is bezig met een opmars en gaat naar de derde plaats, gevolgd door Marcel Dekker en Henry Zumbrink. Een junior leidt de race, gevolgd door vijf ervaren coureurs. Loek Hartog rijdt rond op plaats 7 voor Pijl, Rappange en ex Saxo-coureur Walter Cleynhens.

De safetycar verschijnt op de baan. Jop Rappange gaat eraf bij in bocht 10. Het hele veld kruipt weer naar elkaar. Lorenzo van Riet is inmiddels opgeklommen naar de zevende plaats. Romain Degeer is het scherpst bij de herstart en pakt gelijk een voorsprong. Maar hij is veel te gretig en gaat er hard af bij uitkomen van de Mastersbocht. De Ford is zwaar beschadigd en de rijder wordt voorzichtig door het medische team uit zijn wagen gehaald.

Wederom safetycar de baan op met Laurens de Wit als koploper voor Stuart en Dekker. Jongeling Loek Hartog is inmiddels op een vierde plaats beland voor de andere debutant Lorenzo van Riet. Inmiddels is er 75% van de raceafstand gereden en de wedstrijdleiding besluit de race te beëindigen. Vanwege de trouwpartij van Prins Harry en Megan, werd bij deze Nederlandse huldiging tot tweemaal aan toe het Brits volkslied gespeeld.

480-vanlagen

16:20 uur: Tien minuten spanning in de tweede kwalificatiesessie van TCR Europe/Benelux. De eerste snelle ronde van Van Lagen was niet snel genoeg voor de pole, Mikel Azcona was een fractie rapper. Dus kwam de Nederlander de pits in, om in een ultrasnelle laatste poging in elke sector de tijd van Azcona te verbeteren en alsnog de pole te pakken.

Danny Kroes stond lang achtste, maar zakte in de slotfase terug naar de tiende positie. Erg is dat niet, want daarmee start hij de eerste race weliswaar vanaf de vijfde startrij, dankzij de reversed grid van de top tien zal hij in de tweede race op zondag voor een ongetwijfeld volgepakt Circuit Zandvoort vanaf poleposition mogen starten. Daarmee gaat dus in beide races een Nederlander vanaf pole van start, mooier kan het eigenlijk niet tijdens de Jumbo Racedagen!

16:05 uur: Pas na tien van de twintig minuten durende eerste kwalificatiesessie van TCR Europe/Benelux komt Jaap van Lagen de baan op voor een snelle ronde. Die is dan wel meteen de snelste van dat moment, hij is ruim een halve seconde sneller dan Stian Paulsen. Ook Josh Files Dusan Borkovic en verbeteren de tijd van de Noor, die dit weekend wordt bijgestaan door Niels Langeveld en Herman de Jager. Een ronde later verbetert Van Lagen zijn tijd nog iets naar 1:44.821. Danny Kroes klimt op van de 15e naar de zesde positie, waarmee hij ook door mag naar de tweede kwalificatiesessie. Het zit echter dicht bij elkaar, want even later staat hij al achtste en nu wordt het spannend. Met nog een minuut te gaan staat Kroes tiende en die plek behoudt hij ook, waarmee beide Nederlanders dus doormogen naar Q2. De top twaalf van Q1 beginnen om 16:10 uur aan de tweede sessie.

15:40 uur: De problemen rond de Boutsen Gineon Racing Honda Civic van Tom Coronel zijn ook in de tweede vrije training van de FIA WTCR nog niet opgelost. Zijn jonge Belgische teamgenoot Benjamin Lessennes is constant in de top tien te vinden, terwijl Coronel in de onderste regionen rondrijdt. Alleen Bernhard van Oranje is op een gegeven moment in allerlaatste positie langzamer. De snelste man op de baan is Esteban Guerrieri met een wel topfitte Honda. Yann Ehrlacher pakt de tweede plaats gevolgd door een verrassend presterende Aurélien Comte met de Peugeot 308. Michael Verhagen zakt in de slotfase terug naar een 24ste plaats. In ieder geval nog iets beter dan Bernhard van Oranje die Tom Coronel nog weet te passeren. Helemaal achteraan het veld eindigt Tom Coronel, die zich een ander begin van dit Jumbo weekend had voorgesteld.

supercar-challenge

14:45 uur: In een Supercar Challenge GT-veld dat voornamelijk gevormd wordt door Porsches wisten Ward Sluys en Bas Schouten in hun BMW M4 Silhouette de pole te pakken. Ook de tweede startplek is voor een BMW M4 Silhouette, bestuurd door Michael Verhagen en Willem Meijer. Roger Grouwels en Henry Zumbrink reden hun Porsche 991 Gen II naar de derde startpositie.

In de divisie Supersport 1 is de pole voor Dennis de Borst en Stan van Oord in de Leon Cupra TCR. De tweede startplek is voor de Lotus Exige van Jan van der Kooi en Priscilla Speelman, de derde plek voor de broers Robert en Benjamin van den Berg in de BMW E90.

Met nog anderhalve minuut te gaan wordt de kwalificatie stopgezet met een code rood vanwege een flinke crash in de Gerlachbocht. Cengiz Oguzhan maakte de klassieke fout in zijn Porsche 991 GT3 Cup door te wijd over de curbs te gaan, te heftig te reageren op de terugslag en aan de andere zijde de vangrail in te gaan. Oguzhan is gelukkig ongedeerd, maar zijn Porsche is helaas zwaar beschadigd en zal waarschijnlijk niet meer in actie komen dit weekend.

14:20 uur:
De Supercar Challenge kwalificeert in twee sessies. In de eerste sessie komen de divisies Sport en Supersport 2 in actie. GT en Supersport 1 volgen direct daarna. Joop en Bart Arendsen hebben in hun BMW 1 serie GTR 2.6 sec. minder nodig voor een ronde over Circuit Zandvoort dan nummer twee Peter Koelewijn in de BMW Compact GTR. De andere deelnemers nog veel meer, waarmee duidelijk is dat team Arendsen de te kloppen rijders zijn morgen. Rob Nieman stuurde zijn Clio naar de pole in de divisie Sport. De eerste race van 60 minuten + 1 ronde in de Supercar Challenge staat voor morgenochtend 9.15 uur op het programma.

Jumbo-Max-9942

14:00 uur: Dusan Borkovic (Hyundai i30) pakt in slotfase van de tweede vrije training voor de TCR Benelux/Europe de koppositie af van Jaap van Lagen (Audi). De derde plaats is er voor Attila Tassi (Honda). Danny Kroes (Cupra TCR) eindigt op een veertiende plaats.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet