Indycar: Rookie Robert Wickens verrast op Fast Friday. Andretti blijft snel
Gedurende de allerlaatste trainingen ging de snelheden voor de 102e editie van de Indy 500 rap omhoog. Vrijwel alle deelnemers reden in kwalificatietrim. En Marco Andretti was op Fast Friday wederom de snelste man.

Marco Andretti was gedurende de gehele week bijzonder snel.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Rookie Robert Wickens verrast op Fast Friday. Andretti blijft snel
Met een tijd van 231.802 mph. was Marco Andretti met zijn No 98 US Curb/Concrete Curb Dallara Honda op Fast Friday wederom de snelste man op de baan. De Andretti Autosport with Agajanian-coureur ontving voor deze prestatie een check van 10.000 U$.
Marco Andretti: "In racetrim is de auto goed. Ik weet niet of we hem nog beter kunnen maken. In de kwalificatiemodus ben ik niet tevreden over de snelheid. Om eerlijk te zijn zitten we op het randje van de Top 9 denk ik."
Rookie Robert Wickens die in de eerste vijf races behoorlijk veel indruk heeft achtergelaten, liet met de No 6 Lucas Oil Sam Schmidt Dallara Honda met 231.732 mph de derde tijd noteren. Daarachter volgde Ed Carpenter met de No 20 Ed Carpenter Racing Fuzzy Wodka Dallara Chevrolet met een tijd van 231.066 mph.
Robert Wickens blijft verbazen. Wederom snel alhoewel hijzelf niet helemaal overtuigd was.
Robert Wickens: "Eigenlijk verdien ik hier nog niet eens te staan. Fast Friday is voor kwalificatie-simulaties maar voor mij kwamen er twee mensen de pits uit waardoor ik zo'n crazy "tow" kreeg. Eerlijk gezegd hebben we nog veel werk te doen. Voor Fast Friday was het OK maar we zaten op het randje van de Fast Nine en dit is mijn doel voor de zaterdag."
Met 229. 780 mph was Penske-coureur Will Power de snelste man zonder een "tow" in de No 12 Verizon Team Penske Dallara Chevrolet. Teamgenoot Josef Newgarden was op de "no-tow" lijst de tweede snelste man met 228. 857 mph in de No 1 Verizon Team Penske Dallara Chevrolet, gevolgd door Simon Pagenaud in de No 22 Menards Team Penske Dallara Chevrolet met 228.857 mph.
Op de eeuwige ranglijst beschikt Power over 51 Indycar poles maar die van de Indy 500 staat nog steeds niet op zijn CV. "Ik denk dat we in een goede "window" zitten. Weet wel dat het zaterdag erg close gaat worden."

Ed Carpenter doet het altijd goed op zijn thuiscircuit. Tenminste tijdens de kwalificaties en trainingen dan.
De vierde Penske-rijder, Helio Castroneves, liet met 229. 122 mph de twaalfde tijd noteren en was 11e op de "no-tow" lijst met 227.895 mph in de No 3 Pennzoil Dallara Chevrolet. Danica Patrick was 20e maar zevende op de "no-tow"lijst met 228. 284 mph.
Danica Patrick: "Gedurende de eerste run was de auto goed maar was een beetje "loose" gedurende de tweede. Erg goed en snel. Wij hebben een paar kleine veranderingen voor morgen aangebracht."

Ook al wint Danica Patrick de Indy 500. Ze houdt er definitief mee op verklaarde ze gisteren nog.
Voor de eerste keer zullen er sinds 2011 deelnemers af moeten vallen. Er staan immers 35 auto's voor 33 startplekken ingeschreven. De snelste negen van vandaag kwalificeren zich voor de Verizon P1 Award en de Pole voor de Indy 500. Daarmee worden tevens de eerste negen startplaatsen bepaald. Degenen die zich vandaag tussen de 11e en 33e plek kwalificeren zullen op zondag andermaal de kans krijgen om vier rondes af te leggen waardoor de definitieve grid wordt bepaald.

Snelle outsider. De Spanjaard Oriol Servia.
Davison crasht
De Australiër James Davison was de enige deelnemer die gisteren voor een onderbreking zorgde. Davison: "Ik ben nu lid van de club coureurs die de muur geraakt hebben. Wij zijn 32e. Het was niet ideaal. Door te blijven treuren gaan we ook niet sneller. Hergroeperen en zien wat we kunnen doen."

Gezellig onderonsje tussen de concurrenten Graham Rahal en Helio Castroneves. In de F1 zijn dit soort taferelen vrijwel ondenkbaar.
Dale Coyne Racing bevestigt Santino Ferrucci voor Detroit
Dale Coyne Racing bevestigde dat de 19-jarige uit Woodbury, Connecticut afkomstige Santino Ferrucci, gedurende het weekend van 2-4 juni, zijn Indycar debuut zal maken. Momenteel is Ferrucci reserverijder bij het Haas F1 Team en komt tevens in het FIA F2 kampioenschap uit. Door de crash van Pietro Fittipaldi op Spa moet men bij Dale Coyne Racing een beetje schuiven met de rijders. Zachery Cleman de Melo vervangt op Indy de geblesseerde Fittipaldi. Ferrucci zal in Detroit de double-header voor zijn rekening nemen.
Dale Coyne: "De deal kwam vrij snel tot stand. Zijn management nam contact met ons op of er voor één of twee Indycar-wedstrijden mogelijkheden waren. De puzzel viel snel in elkaar want we moesten beslissen wie op Indy zou rijden en hoe we het logistiek en financieel moesten oplossen."

De ochtendstart van Tony Kanaan, Scott Dixon en enkele andere coureurs op Fast Friday.
Ferrucci is ervan overtuigd dat zijn Europese ervaring hem uitstekend van pas zal komen. "Net zoals in Indycar is het racen in Europa erg hard. Kijk er naar uit om op een stratencircuit mijn debuut te maken. Ik heb gehoord dat een hobbelige baan is."
Tino Belli van Dallara mocht overigens de Louis Schitzer Award(10.000 U$) in ontvangst nemen. Een prijs die werd toegekend voor de aerokit van Indycar. De prijs wordt toegekend door BorgWarner en de Society van Automotive engineers in de staat Indiana.


Marco Andretti was gedurende de gehele week bijzonder snel.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Rookie Robert Wickens verrast op Fast Friday. Andretti blijft snel
Met een tijd van 231.802 mph. was Marco Andretti met zijn No 98 US Curb/Concrete Curb Dallara Honda op Fast Friday wederom de snelste man op de baan. De Andretti Autosport with Agajanian-coureur ontving voor deze prestatie een check van 10.000 U$.
Marco Andretti: "In racetrim is de auto goed. Ik weet niet of we hem nog beter kunnen maken. In de kwalificatiemodus ben ik niet tevreden over de snelheid. Om eerlijk te zijn zitten we op het randje van de Top 9 denk ik."
Rookie Robert Wickens die in de eerste vijf races behoorlijk veel indruk heeft achtergelaten, liet met de No 6 Lucas Oil Sam Schmidt Dallara Honda met 231.732 mph de derde tijd noteren. Daarachter volgde Ed Carpenter met de No 20 Ed Carpenter Racing Fuzzy Wodka Dallara Chevrolet met een tijd van 231.066 mph.

Robert Wickens: "Eigenlijk verdien ik hier nog niet eens te staan. Fast Friday is voor kwalificatie-simulaties maar voor mij kwamen er twee mensen de pits uit waardoor ik zo'n crazy "tow" kreeg. Eerlijk gezegd hebben we nog veel werk te doen. Voor Fast Friday was het OK maar we zaten op het randje van de Fast Nine en dit is mijn doel voor de zaterdag."
Met 229. 780 mph was Penske-coureur Will Power de snelste man zonder een "tow" in de No 12 Verizon Team Penske Dallara Chevrolet. Teamgenoot Josef Newgarden was op de "no-tow" lijst de tweede snelste man met 228. 857 mph in de No 1 Verizon Team Penske Dallara Chevrolet, gevolgd door Simon Pagenaud in de No 22 Menards Team Penske Dallara Chevrolet met 228.857 mph.
Op de eeuwige ranglijst beschikt Power over 51 Indycar poles maar die van de Indy 500 staat nog steeds niet op zijn CV. "Ik denk dat we in een goede "window" zitten. Weet wel dat het zaterdag erg close gaat worden."

Ed Carpenter doet het altijd goed op zijn thuiscircuit. Tenminste tijdens de kwalificaties en trainingen dan.
De vierde Penske-rijder, Helio Castroneves, liet met 229. 122 mph de twaalfde tijd noteren en was 11e op de "no-tow" lijst met 227.895 mph in de No 3 Pennzoil Dallara Chevrolet. Danica Patrick was 20e maar zevende op de "no-tow"lijst met 228. 284 mph.
Danica Patrick: "Gedurende de eerste run was de auto goed maar was een beetje "loose" gedurende de tweede. Erg goed en snel. Wij hebben een paar kleine veranderingen voor morgen aangebracht."

Ook al wint Danica Patrick de Indy 500. Ze houdt er definitief mee op verklaarde ze gisteren nog.
Voor de eerste keer zullen er sinds 2011 deelnemers af moeten vallen. Er staan immers 35 auto's voor 33 startplekken ingeschreven. De snelste negen van vandaag kwalificeren zich voor de Verizon P1 Award en de Pole voor de Indy 500. Daarmee worden tevens de eerste negen startplaatsen bepaald. Degenen die zich vandaag tussen de 11e en 33e plek kwalificeren zullen op zondag andermaal de kans krijgen om vier rondes af te leggen waardoor de definitieve grid wordt bepaald.

Snelle outsider. De Spanjaard Oriol Servia.
Davison crasht
De Australiër James Davison was de enige deelnemer die gisteren voor een onderbreking zorgde. Davison: "Ik ben nu lid van de club coureurs die de muur geraakt hebben. Wij zijn 32e. Het was niet ideaal. Door te blijven treuren gaan we ook niet sneller. Hergroeperen en zien wat we kunnen doen."

Gezellig onderonsje tussen de concurrenten Graham Rahal en Helio Castroneves. In de F1 zijn dit soort taferelen vrijwel ondenkbaar.
Dale Coyne Racing bevestigt Santino Ferrucci voor Detroit
Dale Coyne Racing bevestigde dat de 19-jarige uit Woodbury, Connecticut afkomstige Santino Ferrucci, gedurende het weekend van 2-4 juni, zijn Indycar debuut zal maken. Momenteel is Ferrucci reserverijder bij het Haas F1 Team en komt tevens in het FIA F2 kampioenschap uit. Door de crash van Pietro Fittipaldi op Spa moet men bij Dale Coyne Racing een beetje schuiven met de rijders. Zachery Cleman de Melo vervangt op Indy de geblesseerde Fittipaldi. Ferrucci zal in Detroit de double-header voor zijn rekening nemen.
Dale Coyne: "De deal kwam vrij snel tot stand. Zijn management nam contact met ons op of er voor één of twee Indycar-wedstrijden mogelijkheden waren. De puzzel viel snel in elkaar want we moesten beslissen wie op Indy zou rijden en hoe we het logistiek en financieel moesten oplossen."

De ochtendstart van Tony Kanaan, Scott Dixon en enkele andere coureurs op Fast Friday.
Ferrucci is ervan overtuigd dat zijn Europese ervaring hem uitstekend van pas zal komen. "Net zoals in Indycar is het racen in Europa erg hard. Kijk er naar uit om op een stratencircuit mijn debuut te maken. Ik heb gehoord dat een hobbelige baan is."
Tino Belli van Dallara mocht overigens de Louis Schitzer Award(10.000 U$) in ontvangst nemen. Een prijs die werd toegekend voor de aerokit van Indycar. De prijs wordt toegekend door BorgWarner en de Society van Automotive engineers in de staat Indiana.
