Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

René Snel smaakmaker Kumho Ferrari-Porsche Challenge

ferrari-porsche

De race van de Kumho Ferrari-Porsche Challenge in het kader van de Pinksterraces was een succes. Zowel in de Klasse A als in de Klasse B waren fraaie duels te zien, daarnaast is het sowieso leuk om een veld vol Porsches en Ferrari's in het wild te zien.

Tekst: Aangeleverd bericht
Foto's: Gerrie Hoekstra

Tijdens de vrije training op vrijdag ging David Hart hard van de baan met zijn snelle Porsche GT2. De schade was dusdanig, dat hij de Pinksterraces moest missen. Ook enkele andere snelle deelnemers moesten we missen. De Duitser Mike Martin (Porsche GT2) werd vader, Andreas von Schuttenbach (Ferrari F40) had 'andere verplichtingen'. De motor van de Ferrari F40 van de snelle Belg Louis Machiels was geploft, waardoor ook hij thuis moest blijven.
Alles bij elkaar stonden er slechts 23 deelnemers aan de start, een tegenvaller omdat we van de Kumho Ferrari-Porsche Challenge altijd volle startvelden gewend zijn.

Pole voor Monte
Miguel Monte was tijdens de trainingen de snelste met zijn gloednieuwe Porsche 935, die uitgerust is met de motor van de GT2 waarmee de voormalig kampioen vorig jaar uitkwam. Daniël Schrey nam de andere plaats op de eerste startrij in met eveneens een Porsche 935, hij werd gevolgd door regerend kampioen Bert Ploeg in de Mobil1 Porsche GT2.

Grimm de snelste
In de Klasse B ging de pole naar Elmar Grimm, de Duitser die met zijn Porsche RSR de eerste race op Paul Ricard winnend afsloot. De beide Ferrari F355-rijders Tony Ring (S) en Peter Andersen (DK) volgden in zijn kielzog. Sterker, de tijden van de eerste zeven rijders in de Klasse B bleven slechts een seconde van elkaar verwijderd!
  ferrari-porsche-3

Pech voor Ploeg

Regerend kampioen Bert Ploeg moest de eerste race van de Kumho Ferrari-Porsche Challenge missen, doordat hij vlak voor deze wedstrijd (volgens de telemetrie) met 289 km/h van de baan vloog op het circuit van Monza.
Op het Circuit Park Zandvoort was Bert weer van de partij, al was zijn optreden erg kort. In de opwarmronde ging het differentieel van zijn, volgens geruchten 700 pk sterke, Porsche GT2 kapot. Ploeg ging vrij hard van de baan, beschadigde de neus van de Porsche en kon niet starten.

Fraaie strijd
Toen de Ferrari's en Porsches voor de eerste keer langs de hoofdtribune stormden, lag Daniël Schrey op kop. De slecht gestarte Miguel Monte had de tweede plaats in handen, hij werd op de voet gevolgd door René Snel en zijn Porsche GT2.
Monte nam al snel de leiding van zijn neef over, een voorbeeld dat René Snel wilde volgen. Rondenlang streden de beide kemphanen om de tweede plaats, een strijd die pas onderbroken werd op het moment dat Marc van de Brandeler met zijn Porsche 993 de baan blokkeerde bij het uitkomen van Bos Uit. De race werd (terecht) tijdelijk stilgelegd.

Per ongeluk expres
Na de herstart maakten Miguel Monte, Daniël Schrey en René Snel er een mooie show van. In de beginfase lag Snel op kop, een positie die hij door het kiezen van de juiste racelijnen lange tijd wist te behouden.
Nadat Monte de leiding had overgenomen, hielp hij 'per ongeluk' zijn neef aan de tweede plek. Monte reed voorop bij het uitkomen van de Hugenholtzbocht, met Snel vlak achter zich. De Duitser schakelde volgens eigen zeggen mis en viel even stil. Snel moest inhouden, wat Schrey de kans gaf de Nederlander te passeren. Schakelde Monte echt mis? Wij denken van niet!
  ferrari-porsche-2

Duits feestje

Nadat de tijden van de beide racedelen bij elkaar opgeteld waren, kon Miguel Monte als winnaar gehuldigd worden. Daniël Schrey werd tweede, René Snel pakte de laatste podiumplaats. 'Na de training was ik flink teleurgesteld', aldus Snel na afloop. 'Ik was zeker niet tevreden met mijn zesde startplaats. In de race ging het echter prima. Dit biedt perspectief voor de toekomst!'

Spanning
Wat de training al beloofde, kwam ook helemaal uit: de strijd in de Klasse B was erg spannend. Elmar Grimm sloeg weliswaar snel een gaatje, maar zijn achtervolgers reden de hele race als aan een touwtje. Jos de Bock (Porsche 993), Peter Andersen (Ferrari F355), Max Bennett (Porsche 964) en Tony Ring (Ferrari F355) waren de hele race bij elkaar in de buurt te vinden. Nadat de tijden van de beide 'deelraces' bij elkaar opgeteld waren, bleek er slechts een gaatje van drie seconden tussen de nummer twee (De Bock) en vijf (Ring) te bestaan.
Het is bovendien aardig om te zien, dat de complete Klasse B (veertien deelnemers, dit keer) snelste rondetijden van 1:12 of 1:13 rijdt. Hoezo, competitief!?

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet