Div: Grote Kevin Estre Porsche Show in eerste uren 24U Nürburgring
Direct bij de start van 24U Nürburgring namen drie Porsches zoals verwacht de eerste drie posities in. De Fransman Kevin Estre zorgde met de No 911 Manthey Porsche 911 GT3 R voor voldoende spektakel in de openingsfase.
In de aanvangsfase van de wedstrijd was het een onderonsje tussen de merken uit Stuttgart.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Grote Kevin Estre Porsche Show in eerste uren 24U Nürburgring
De Fransman Kevin Estre deed zijn Nordschleife reputatie alle eer aan. Al na één ronde kwam de Manthey Porsche-coureur met een flinke voorsprong op zijn achtervolgers terug van de Nordschleife op het GP circuit. Met een rondetijd van 8.18.473 verpulverde hij het bestaande baanrecord van Agusto Farfus uit 2015. In de eerste ronde had de Fransman al een voorsprong van ruim 4.7 seconden op de Falken Porsche van Dirk Werner. In de daaropvolgende ronde verbeterde Estre nogmaals zijn eigen rekord en liet een tijd van 8.17.960 noteren.
Veel competitief verkeer in de openingsfase.
In de eerste ronde ging het over het leidende Porsche-trio bijna fout nadat ze elkaar in de Mercedes Arena raakten en Maro Engel met de No 4 Black Falcon Mercedes AMG GT3 kon profiteren. Alleen Martin Tomczyk in de No 99 ROWE BMW en Maxime Martin in de 007 Aston Martin waren de enige coureurs in de Top 10 die niet met een product uit Stuttgart reden, m.a.w Porsche of Mercedes.
Kevin Estre Show in het eerste uur.
Na één uur wedstrijd beschikte Estre al over een formidabele voorsprong van meer dan 10 secs. op de concurrentie. De No 912 Porsche van Patrick Pilet kwam al na één ronde met een lekke band naar binnen en verloor in de openingsfase veel tijd. Inmiddels heeft de No 912 weer de aansluiting in de Top 20 gevonden en bevindt zich in 15e positie.
De No 1 Audi vindt langzaam aansluiting bij de kopgroep.
Kevin Warum werd het slachtoffer van een verkeerd ingeschatte inhaalmanoeuvre van Hubert Haupt en was daarmee de eerste uitvaller. Het betekende een lange Code 60 Periode in de openingsfase. Na 1.5 uur racen belandde Renger van der Zande in de No 48 Mannfilter Mercedes AMG GT3 in de Mercedes Arena bij het uitaccelereren in de bandenstapels maar kan de pits nog bereiken. Na een lange reparatieperiode komt de No.48 weer terug op de baan.
Duncan Huisman reed korte tijd aan de leiding in de SP7 klasse maar werd door een lekke band geveld. Opvallend is het aantal lekke banden bij de diverse deelnemers tot nu toe.
Kort daarna is er ook tegenslag voor de Subaru WRX STI van de combinatie Van Dam, Schrick, Yamauchi, Iguchi. Tijdens de kwalificatie gisteren kampte men ook al met problemen met de stuurbekrachtiging en die problemen leken zich nu weer te herhalen voor de polesitters in de SP3T klasse.
Vele duels op de Nordschleife.
Pech voor ROWE BMW 99
Tegen het begin van de avond komt de ROWE BMW M6 GTR van Conor de Phillippi nabij Breidscheid tot stilstand. Waarschijnlijk heeft de BMW bij een aanrijding met een andere deelnemer schade aan de koeling opgelopen. In ieder geval probeert men de auto weer terug naar de pits te brengen.
De SCG003C Glickenhaus van de combinatie Mutsch/Mailleux/Simonsen/Westphal heeft inmiddels de aansluiting bij de Top 14 gevonden. Thomas Mutsch: "Onze auto loopt goed, een beetje overstuur, maar niet echt dramatisch. Een Code 60 viel onze kant uit. Daardoor won ik maar liefst vijf posities.
Pech voor Carlo van Dam in de openingsfase.
Balance of Performance aangepast
Na de kwalificaties heeft de organisatie(ADAC Nordrhein) de BOP nogmaals licht aangepast. BMW kreeg een licht verhoogde turbodruk toegewezen en voor Audi werd het gewicht met 10 kg. verlaagd. Norbert Kreyer, de technische verantwoordelijke voor het evenement: "Wij hopen dat er in de wedstrijd geen verrassingen zijn. Maar we zijn altijd voorzichtig. Beslissingen worden gemeenschappelijk genomen. Voor de techniek zijn drie personen verantwoordelijk en vervolgens nog twee mensen van de wedstrijdleiding. Met de beoordeling van de competitiviteit van de verschillende voertuigen maken wij gebruik van de parameters vermogen, aerodynamica, efficiency, banden, gewicht en Topsnelheid. Daaruit wordt de BOP voor de 24U samengesteld.
Gaat Glickenhaus voor een verrassing zorgen?
Goede uitgangspositie voor Nick Catsburg aan het begin van de avond.
De beslissingen hebben wij genomen op basis van ronden en sectortijden, de VLN-wedstrijden en de uitslag van de 24U in 2017. Daaruit bleek dat Audi en BMW zich in de Top 30 kwalificatie verbeterd hebben en absolute toptijden lieten registreren. Eigenblijk bungelden ze een beetje achter Porsche en AMG Mercedes." Het doel van de BOP is om de concurrentie tussen de betrokken fabrikanten zo eerlijk mogelijk te houden.
De 007 Aston Martin bevond zich in de openingsfase in de Top 5.
Breaking
De No 8 Audi WRT van de combinatie Rast/Frijns/Vanthoor/Van der Linde werd zojuist bij een crash bij de Hohen Rain chicane uitgeschakeld. Een combinatie van verschillende factoren. Links reed de langzaam rollende Auto Arena Mercedes van Patrick Assenheimer. Door te weinig ruimte raakte Vanthoor de achterkant van de No 307 Porsche Cayman van Wolfgang Weber en komt op het gras en verliest vervolgens de controle over zijn bolide. Vanthoor blijft bij ruim 280 km/u ongedeerd.