Indycar: Barber Motorsports Park uitgesteld naar maandag. James Hinchcliffe gaat viraal
Na twee onderbrekingen en lange pauzes heeft de Indycar-organisatie besloten om de wedstrijd van vandaag uit te stellen naar Maandag 11.00u plaatselijke tijd. Alleen wordt er voor maandag eveneens regen in deze regio verwacht.

En toen kon er werkelijk niet meer geracet worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Barber Motorsports Park uitgesteld naar maandag. James Hinchcliffe gaat viraal
De wedstrijd begon onder regenachtige omstandigen en de condities werden alleen maar slechter. Marco Andretti zeilde in de derde ronde als eerste van de baan maar liep geen schade op. Charlie Kimball ging na een touché van Ed Jones de muur in en was boos over het feit dat de sportcommissarissen geen actie tegen Jones ondernamen.
Kimball: "Als je in de regen rijdt dan moet je je wel bewust zijn waar de andere auto's zich bevinden en het zicht was slecht maar het was een stomme manoeuvre. Hij is ook geen rookie meer en hoeft die fouten niet te maken."
Bij de herstart in de 17e ronde spinde Josef Newgarden maar wist de leiding te behouden. Teamgenoot Will Power was wat onfortuinlijker en knalde keihard de pitmuur in.
Tweemaal rode vlag voor regen. Een unicum op een roadcourse.
Will Power: "De auto ging niet aquaplaning maar hydroplaning out of control. Ik kon nauwelijks geloven dat ze het licht op groen gezet hadden. Teleurstellend en gevaarlijk. Dit was wel het laatste dat we nodig hadden."
De race werd vervolgens voor 37 minuten stilgelegd. Graham Rahal: "Ik race al jaren maar dit was het slechtste zicht dat ik ooit ervaren heb. De ondervleugel onder de auto is nogal krachtig en gooit overal water heen. Het onderlopen van water op de baan moet gewoon ophouden. Anderzijds hebben de Firestone regenbanden het gewoon goed gedaan. Maar het moet veilig blijven. Ik kon zelfs de neus van mijn auto niet meer zien."
Zachary Cleman de Melo werd bestraft voor het werken aan zijn auto onder parc fermé condities. Tony Kanaan stopte in de 23e ronde met een versnellingsbakprobleem maar wist alsnog de pits te bereiken.
James Hinchcliffe gaat viraal
De Canadees James Hinchcliffe ging inmiddels viraal door te verklaren dat hij wachtend in zijn natte bolide en overall het inmiddels wel in zijn broek gedaan had. Het kon hem ook weinig schelen. Ook noemde "Hinch" de namen van collega-rijders Carlos Munoz en Dario Franchitti. Maar of die nu zo verheugd over deze bekentenis waren valt te bezien.
De organisatoren namen de enige juiste beslissing. Ondanks de uitstekende Firestone regenbanden valt met deze auto's niet onder deze weersomstandigheden te racen. Graham Rahal verwoordde het perfect.
Sinds 2011 moest er een Formule 1 wedstrijd vanwege de meteorologische condities vijfmaal stilgelegd worden.
2011: Canadese GP na 25 ronden
2012: Maleisische GP na 9 ronden
2014: Japanse GP Heftige regenval en Bianchi
2016 Braziliaanse GP tweemaal na 21 en 28 ronden
Zoals bekend wordt er zowel in Indycar als in NASCAR bij regen om veiligheidsredenen niet op de ovals geracet. Het is overigens in de Indycargeschiedenis zelden voorgekomen dat een wedstrijd vanwege meteorologische weersomstandigheden op een roadcourse naar de maandag verplaatst werd.
Stand top 10 na 23 ronden

En toen kon er werkelijk niet meer geracet worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Barber Motorsports Park uitgesteld naar maandag. James Hinchcliffe gaat viraal
De wedstrijd begon onder regenachtige omstandigen en de condities werden alleen maar slechter. Marco Andretti zeilde in de derde ronde als eerste van de baan maar liep geen schade op. Charlie Kimball ging na een touché van Ed Jones de muur in en was boos over het feit dat de sportcommissarissen geen actie tegen Jones ondernamen.
Kimball: "Als je in de regen rijdt dan moet je je wel bewust zijn waar de andere auto's zich bevinden en het zicht was slecht maar het was een stomme manoeuvre. Hij is ook geen rookie meer en hoeft die fouten niet te maken."
Bij de herstart in de 17e ronde spinde Josef Newgarden maar wist de leiding te behouden. Teamgenoot Will Power was wat onfortuinlijker en knalde keihard de pitmuur in.

Will Power: "De auto ging niet aquaplaning maar hydroplaning out of control. Ik kon nauwelijks geloven dat ze het licht op groen gezet hadden. Teleurstellend en gevaarlijk. Dit was wel het laatste dat we nodig hadden."
De race werd vervolgens voor 37 minuten stilgelegd. Graham Rahal: "Ik race al jaren maar dit was het slechtste zicht dat ik ooit ervaren heb. De ondervleugel onder de auto is nogal krachtig en gooit overal water heen. Het onderlopen van water op de baan moet gewoon ophouden. Anderzijds hebben de Firestone regenbanden het gewoon goed gedaan. Maar het moet veilig blijven. Ik kon zelfs de neus van mijn auto niet meer zien."
Zachary Cleman de Melo werd bestraft voor het werken aan zijn auto onder parc fermé condities. Tony Kanaan stopte in de 23e ronde met een versnellingsbakprobleem maar wist alsnog de pits te bereiken.
James Hinchcliffe gaat viraal
De Canadees James Hinchcliffe ging inmiddels viraal door te verklaren dat hij wachtend in zijn natte bolide en overall het inmiddels wel in zijn broek gedaan had. Het kon hem ook weinig schelen. Ook noemde "Hinch" de namen van collega-rijders Carlos Munoz en Dario Franchitti. Maar of die nu zo verheugd over deze bekentenis waren valt te bezien.
De organisatoren namen de enige juiste beslissing. Ondanks de uitstekende Firestone regenbanden valt met deze auto's niet onder deze weersomstandigheden te racen. Graham Rahal verwoordde het perfect.
Sinds 2011 moest er een Formule 1 wedstrijd vanwege de meteorologische condities vijfmaal stilgelegd worden.
2011: Canadese GP na 25 ronden
2012: Maleisische GP na 9 ronden
2014: Japanse GP Heftige regenval en Bianchi
2016 Braziliaanse GP tweemaal na 21 en 28 ronden
Zoals bekend wordt er zowel in Indycar als in NASCAR bij regen om veiligheidsredenen niet op de ovals geracet. Het is overigens in de Indycargeschiedenis zelden voorgekomen dat een wedstrijd vanwege meteorologische weersomstandigheden op een roadcourse naar de maandag verplaatst werd.
Stand top 10 na 23 ronden
