Indycar: Dominante voorstelling Alexander Rossi in Long Beach
In 2017 verspeelde Andretti-coureur Alexander Rossi de zege in Long Beach. Dit jaar naam Rossi met een vlekkeloze voorstelling wraak op zichzelf. Hij domineerde vrijwel het gehele weekend zowel in de trainingen, kwalificatie als race. In totaal reed Rossi met zijn NAPA AUTO PARTS Dallara Honda 71 ronden aan de leiding op het circuit waar Indycar de laatste 35 jaar te gast is geweest. Met een voorsprong van 1.2413 secs. versloeg hij Penske-coureur Will Power die dit als zijn tweede thuisrace beschouwt.

Rossi een klasse apart in Long Beach.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Dominante voorstelling Alexander Rossi in Long Beach
Voor Alexander Rossi betekende het zijn derde Indycar-overwinning en inmiddels alweer de 58e voor Andretti Autosport. In drie verschillende wedstrijden telde Indycar dit jaar drie verschillende winnaars. Vorig jaar werd Rossi door een technisch mankement al vroeg uitgeschakeld.
Alexander Rossi: "Ik kom woorden te kort van hoe goed die auto eigenlijk wel was. Ik denk dat we dit wel bewezen hebben en ook vooral dat er niets geks gebeurde. Voor verschillende redenen zal ik mij deze overwinning nog lang blijven herinneren."
Rossi heerste in drie van de vier trainingssessies en pakte tevens de pole met Verizon P1 Award. In de race wist hij zelfs tot aan de 34e ronde een voorsprong van negen seconden op te bouwen. Alleen tijdens de reguliere pitstopcyclus verloor de Andretti-coureur kortstondig de leiding. Overigens ging Rossi voor een twee stop strategie en is sinds 2007 de eerste polesitter die de wedstrijd wist te winnen. Toen won Sebastien Bourdais.

Rossi onder druk van Power in de openingsfase.
In de eerste drie wedstrijden vergaarde Rossi in totaal 126 punten, 22 meer dan Penske-coureur Josef Newgarden, de regerende kampioen.
De uit Nevada, Californië afkomstige Rossi: "Hoewel dit niet mijn thuisrace voelt dit wel zo. De gehele sfeer en de fans verwelkomen je hier op een zodanige uitnodigende wijze dat het niet echt een verrassing is dat deze wedstrijd al zolang op de kalender staat. Het is een genoegen om hier naar toe te komen en te racen en het is erg bijzonder om hier te winnen.
Will Power begon als tweede aan de wedstrijd en eindigde ook als tweede. Voor de 37-jarige Australiër betekende het zijn 63e podiumresultaat en bekleedt daarmee op de eeuwige ranglijst de 16e plek.
Will Power: "Ik ging zo hard als ik kon en ik denk dat hij hetzelfde deed. Ik weet zeker dat hij de push-to-pass knop gebruikt heeft en komend uit de hairpin hebben de Honda-motoren gewoon iets meer vermogen. Bij de herstarts kon ik niet bij hem in de buurt komen. Ik denk dat wij over een iets betere topsnelheid beschikten maar komend uit de hairpins was hun acceleratie bijzonder goed.
Will Power oefende vrijwel de gehele wedstrijd druk op Rossi uit. Zonder succes.
Ganassi-coureur Ed Jones behaalde sinds de Indy 500 in 2017 voor de tweede maal een podiumklassering.Ed Jones: "Het was een zware dag. Op koude banden hadden wij echt veel moeite. Toen de banden eenmaal opgewarmd waren ging het stukken beter. Hoewel het mijn derde race met dit team is, ben ik erg verheugd over mijn resultaat in de Verizon Indycarseries."
Rookie Zach Veach behaalde met een vierde plek zijn beste Indycar-resultaat tot nu toe. Marco Andretti reed van een 20e startplek naar een zesde plaats algemeen. Voor Andretti Autosport betekende dit dat er drie auto's in de top zes eindigden.

Mooi resultaat van Ed Jones voor Ganassi Racing.
Ondanks een "drive-through" voor een incident met Simon Pagenaud in Turn 1 in de openingsronde wist Graham Rahal toch als vijfde te eindigen. In de tussenstand van het kampioenschap bezet Rahal de derde plek achter Rossi.
De wedstrijd in Long Beach telde in totaal vier neutralisaties. De Brit Jordan King(Ed Carpenter Racing) veroorzaakte de laatste in de 72e ronde toen hij in Turn 11 achterop bij Sebastien Bourdais(Dale Coyne Racing) reed.

Graham Rahal was ondanks een "drive-through" goed bezig.
Na de herstart met nog 10 ronden te gaan was Rossi in het nadeel omdat hij al zijn push-to-pass mogelijkheden inmiddels benut had. Will Power: "Ik slaagde er gewoon niet om nog dichterbij hem te komen. De afstand bleef gewoon één seconde. Maar voor ons beiden was elk rondje eigenlijk een kwalificatierondje op het einde. Rossi was gewoon de gehele dag te snel."

Qua Podiumceremonies is de Formule 1 duidelijk puriteinser dan bij Indycar in een land waar men in de autosport niet zo preuts is zoals velen eigenlijk denken.
Uitslag
1. (1) Alexander Rossi, Dallara Honda, 85 ronden
2. (2) Will Power, Dallara Chevrolet, 85 ronden
3. (13) Ed Jones, Dallara Honda, 85 ronden
4. (16) Zach Veach,Dallara Honda, 85 ronden
5. (5) Graham Rahal,Dallara Honda, 85 ronden
6. (20) Marco Andretti, Dallara Honda, 85 ronden
7. (6) Josef Newgarden,Dallara Chevrolet, 85 ronden
8. (11) Tony Kanaan, Dallara Chevrolet, 85 ronden
9. (8) James Hinchcliffe,Dallara Honda, 85 ronden
10. (23) Charlie Kimball, Dallara Chevrolet, 85 ronden

Rossi een klasse apart in Long Beach.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Dominante voorstelling Alexander Rossi in Long Beach
Voor Alexander Rossi betekende het zijn derde Indycar-overwinning en inmiddels alweer de 58e voor Andretti Autosport. In drie verschillende wedstrijden telde Indycar dit jaar drie verschillende winnaars. Vorig jaar werd Rossi door een technisch mankement al vroeg uitgeschakeld.
Alexander Rossi: "Ik kom woorden te kort van hoe goed die auto eigenlijk wel was. Ik denk dat we dit wel bewezen hebben en ook vooral dat er niets geks gebeurde. Voor verschillende redenen zal ik mij deze overwinning nog lang blijven herinneren."
Rossi heerste in drie van de vier trainingssessies en pakte tevens de pole met Verizon P1 Award. In de race wist hij zelfs tot aan de 34e ronde een voorsprong van negen seconden op te bouwen. Alleen tijdens de reguliere pitstopcyclus verloor de Andretti-coureur kortstondig de leiding. Overigens ging Rossi voor een twee stop strategie en is sinds 2007 de eerste polesitter die de wedstrijd wist te winnen. Toen won Sebastien Bourdais.

Rossi onder druk van Power in de openingsfase.
In de eerste drie wedstrijden vergaarde Rossi in totaal 126 punten, 22 meer dan Penske-coureur Josef Newgarden, de regerende kampioen.
De uit Nevada, Californië afkomstige Rossi: "Hoewel dit niet mijn thuisrace voelt dit wel zo. De gehele sfeer en de fans verwelkomen je hier op een zodanige uitnodigende wijze dat het niet echt een verrassing is dat deze wedstrijd al zolang op de kalender staat. Het is een genoegen om hier naar toe te komen en te racen en het is erg bijzonder om hier te winnen.
Will Power begon als tweede aan de wedstrijd en eindigde ook als tweede. Voor de 37-jarige Australiër betekende het zijn 63e podiumresultaat en bekleedt daarmee op de eeuwige ranglijst de 16e plek.
Will Power: "Ik ging zo hard als ik kon en ik denk dat hij hetzelfde deed. Ik weet zeker dat hij de push-to-pass knop gebruikt heeft en komend uit de hairpin hebben de Honda-motoren gewoon iets meer vermogen. Bij de herstarts kon ik niet bij hem in de buurt komen. Ik denk dat wij over een iets betere topsnelheid beschikten maar komend uit de hairpins was hun acceleratie bijzonder goed.

Ganassi-coureur Ed Jones behaalde sinds de Indy 500 in 2017 voor de tweede maal een podiumklassering.Ed Jones: "Het was een zware dag. Op koude banden hadden wij echt veel moeite. Toen de banden eenmaal opgewarmd waren ging het stukken beter. Hoewel het mijn derde race met dit team is, ben ik erg verheugd over mijn resultaat in de Verizon Indycarseries."
Rookie Zach Veach behaalde met een vierde plek zijn beste Indycar-resultaat tot nu toe. Marco Andretti reed van een 20e startplek naar een zesde plaats algemeen. Voor Andretti Autosport betekende dit dat er drie auto's in de top zes eindigden.

Mooi resultaat van Ed Jones voor Ganassi Racing.
Ondanks een "drive-through" voor een incident met Simon Pagenaud in Turn 1 in de openingsronde wist Graham Rahal toch als vijfde te eindigen. In de tussenstand van het kampioenschap bezet Rahal de derde plek achter Rossi.
De wedstrijd in Long Beach telde in totaal vier neutralisaties. De Brit Jordan King(Ed Carpenter Racing) veroorzaakte de laatste in de 72e ronde toen hij in Turn 11 achterop bij Sebastien Bourdais(Dale Coyne Racing) reed.

Graham Rahal was ondanks een "drive-through" goed bezig.
Na de herstart met nog 10 ronden te gaan was Rossi in het nadeel omdat hij al zijn push-to-pass mogelijkheden inmiddels benut had. Will Power: "Ik slaagde er gewoon niet om nog dichterbij hem te komen. De afstand bleef gewoon één seconde. Maar voor ons beiden was elk rondje eigenlijk een kwalificatierondje op het einde. Rossi was gewoon de gehele dag te snel."

Qua Podiumceremonies is de Formule 1 duidelijk puriteinser dan bij Indycar in een land waar men in de autosport niet zo preuts is zoals velen eigenlijk denken.
Uitslag
1. (1) Alexander Rossi, Dallara Honda, 85 ronden
2. (2) Will Power, Dallara Chevrolet, 85 ronden
3. (13) Ed Jones, Dallara Honda, 85 ronden
4. (16) Zach Veach,Dallara Honda, 85 ronden
5. (5) Graham Rahal,Dallara Honda, 85 ronden
6. (20) Marco Andretti, Dallara Honda, 85 ronden
7. (6) Josef Newgarden,Dallara Chevrolet, 85 ronden
8. (11) Tony Kanaan, Dallara Chevrolet, 85 ronden
9. (8) James Hinchcliffe,Dallara Honda, 85 ronden
10. (23) Charlie Kimball, Dallara Chevrolet, 85 ronden