VLN: Estre/Bamber/Vanthoor winnen seizoensopener. Vier Nederlanders in Top 10
Gedurende de afgelopen week zag het er door de wisselende weersomstandigheden in de Eifel lange tijd naar uit dat de 64e ADAC Westfalenfahrt niet zou plaatsvinden. Maar zowel de vrije trainingen op vrijdag als de wedstrijd vandaag vonden zonder problemen plaats. Daarbij was de Manthey Porsche 911 GT3 MR van de combinatie Estre/Bamber en onze zuiderbuur Laurens Vanthoor vrijwel onverslaanbaar. Evenals in 2017 ging de openingswedstrijd naar Manthey Racing. Maar liefst vier Nederlanders eindigden in de Top 10.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Falken/ ROWE Racing

Vanwege mist startte de wedstrijd met 40 minuten vertraging. Maar de weersomstandigheden verknalden de seizoensopener op de Nordschleife gelukkig niet.
Estre/Bamber/Vanthoor winnen seizoensopener. Vier Nederlanders in Top 10
Met een tijd van 8.03.070 pakte de Manthey Porsche 911 GT3 MR de pole terwijl de WTM Ferrari F488 van Weiss/Kainz/Krumbach slechts 00.434 secs. langzamer was. Daarachter volgde de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Hirschi/Krognes/Abott gevolgd door de HTP Mercedes AMG GT3 van de combinatie Van der Zande/Mortara/Baumann.
Laurens Vanthoor nam direct de leiding en eigenlijk zou de "Grello"-Porsche 911 GT3 R deze positie alleen nog maar korststondig bij de reguliere pitstops afgeven. Met een pitstopwindow van ongeveer zeven ronden kwam Vanthoor in de zevende ronde als eerste naar binnen. De WTM Ferrari F488 kreeg daardoor kortstondig de leiding in handen. In de negende ronde kwam de HTP Mercedes AMG GT3 als laatste van het leidende trio naar binnen. De No 98 ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Catsburg/Westbrook/Edwards en de No 48 HTP Mann Filter Mercedes AMG GT3 van Hohenadel/Dontje/Van der Zande opteerden beiden voor een zeer vroege stop.
Een vijfe plek voor Renger van der Zande en een....
Een prachtig duel tussen de Arena Autosport No 13 Mercedes van Assenheimer/Schmidt/Bleekemolen, de No 99 ROWE BMW van Sims/Krohn/De Phillippi, de No 5 Phoenix Audi van Stippler/Haase/Vervisch en de No 29 Land Audi R8 LMS van Mies/ Van der Linde/Van der Linde zorgde in de openingsfase voor enorm veel spektakel. Vaak bedroeg het verschil niet meer dan 0.5 secs. Daarbij raakten de No 99 ROWE BMW M6 GT3 en de Land Audi R8 LMS elkaar bij Schwedenkreuz. De heftige touché tussen beide bolides bleef zonder gevolgen en beide konden zonder problemen hun weg vervolgen. Later toucheerden de No 36 Walkenhorst BMW M6 GT3 van Walkenhorst/Adams en Ziegler en de No 11 WTM Ferrari F488 van Weiss/Menzel/Menzel elkaar. Maar ook hier bleef het slechts bij "trading paint" tussen betrokken rijders.
Na de tweede reguliere stops in de vijftiende ronde nam de No 22 WTM Ferrari F488 van Weiss/Kainz/Krumbach kortstondig de leiding over. Maar vanwege een delict in een Code 60 Zone kreeg de WTM Ferrari F488 een Stop/Go opgelegd en werd daarbij kansloos voor de eindzege.
In de 21e ronde volgde de laatste serie reguliere stops. De "Grello" Manthey Porsche 911 GT3 MR van de combinatie Estre/Bamber/Vanthoor behield met ruim 18 secs. voorsprong de leiding op de Falken Porsche 911 GT3 R van Klaus Bachler/Sven Müller. Maar door een werkelijk furieuze inhaaljacht van de Mücke BWT Audi R8 LMS van de combinatie Winkelhock/Nico Müller moest de Falken bolide zijn tweede positie op de allerlaatste meters prijsgeven.

een achtste plek. Altijd leuk om op twee verschillende auto's een Top 10 klassering te behalen.
Earl Bamber: "Eindelijk mijn allereerste overwinning op de Nordschleife" Laurens Vanthoor: " Grandioos om met de "Grello" te winnen. Grandioos. Kevin Estre: "Het was niet bepaald een plezierritje. De Nordschleife is altijd een uitdaging en je hoeft je gegarandeerd niet te vervelen." Tevredenheid bij Falken waar men dankzij een intelligente wedstrijdstrategie en perfecte bandenkeuzes met een derde plek beloond werd. Klaus Bachler: "Wij zijn voor een vroege pitstop gegaan. Daardoor vielen we naar de 12e plek terug maar wisten ons met snelle rondetijden toch weer naar voren op te werken."
Interessant is dat de SP9 klasse voor 2018 in drie klasses is onderverdeeld. De overall winnaars pakten het Professional klassement terwijl de GIGASPEED Team Porsche 911 GT3 R als eerste in het Premium Klassement eindigde. Het SP9 Masters klassement werd door de Walkenhorst BMW M6 GT3 van Henry Walkenhorst/Rudi Adams/Andreas Ziegler opgeëist.

De Falken Porsche moest op het einde zijn tweede plek prijsgeven.
De combinatie Baumann/Mortara/Van der Zande zag door een aantal gele vlag situaties de kansen op een podiumklassering in rook opgaan. Zij verloren daardoor teveel tijd en werden als vijfde geklasseerd.Dominik Baumann: "Met het resultaat kunnen wij tevreden zijn. De auto's was perfect maar door een aantal gele vlaggen verloren we waardevolle tijd. Een vijfde plek is goed. Er lag een podiumplek in het verschiet maar het heeft niet zo mogen zijn. Een mooie test voor de AMG Mercedes GT3."
In de GT4 klasse pakte men bij Mercedes met de combinatie Nico Bastian, Stefan Karg en Moritz Oberheim de overwinning. Het betekende de eerste mondiale zege voor de GT4 versie van Mercedes.
De No 99 ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Catsburg/Westbrook/Edwards eindigde als tiende nadat de Amerikaan in een spectaculaire eindsprint de Falken BMW M6 GT3 bij Hohenrain wist te verschalken.Van der Zande eindigde zowel vijfde als achtste omdat hij samen met Indy Dontje Christian Hohenadel op twee auto's stond ingeschreven. Robin Frijns zag samen met Dries Vanthoor in de WRT Audi R8 LMS als zesde het zwart-wit geblokt.
Nipt een Top 10 klassering voor Nick Catsburg.
Uitslag
1. #911 Manthey Racing / Porsche 911 GT3 R / Estre, Bamber, Vanthoor
2. #24 Audi Sport Team BWT / Audi R8 LMS / Winkelhock, Müller
3. #4 Falken Motorsports / Porsche 911 GT3 R / Bachler, Müller
4. #29 Land Motorsport / Audi R8 LMS / Mies, Van Der Linde, Van Der Linde
5. #47 HTP Motorsport / Mercedes AMG GT3 / Mortara, van der Zande, Baumann
6. #8 Audi Sport Team BWT / Audi R8 LMS / Frijns, Vanthoor
7. #912 Manthey Racing / Porsche 911 GT3 R / Lietz, Pilet, Tandy
8. #48 MANN-FILTER / Mercedes AMG GT3 / Hohenadel, Dontje, Van Der Zande
9. #5 Audi Sport Team Phoenix / Audi R8 LMS / Stippler / Haase, Vervisch
10. #98 ROWE Racing / BMW M6 GT3 / Catsburg, Westbrook, Edwards
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Falken/ ROWE Racing

Vanwege mist startte de wedstrijd met 40 minuten vertraging. Maar de weersomstandigheden verknalden de seizoensopener op de Nordschleife gelukkig niet.
Estre/Bamber/Vanthoor winnen seizoensopener. Vier Nederlanders in Top 10
Met een tijd van 8.03.070 pakte de Manthey Porsche 911 GT3 MR de pole terwijl de WTM Ferrari F488 van Weiss/Kainz/Krumbach slechts 00.434 secs. langzamer was. Daarachter volgde de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Hirschi/Krognes/Abott gevolgd door de HTP Mercedes AMG GT3 van de combinatie Van der Zande/Mortara/Baumann.
Laurens Vanthoor nam direct de leiding en eigenlijk zou de "Grello"-Porsche 911 GT3 R deze positie alleen nog maar korststondig bij de reguliere pitstops afgeven. Met een pitstopwindow van ongeveer zeven ronden kwam Vanthoor in de zevende ronde als eerste naar binnen. De WTM Ferrari F488 kreeg daardoor kortstondig de leiding in handen. In de negende ronde kwam de HTP Mercedes AMG GT3 als laatste van het leidende trio naar binnen. De No 98 ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Catsburg/Westbrook/Edwards en de No 48 HTP Mann Filter Mercedes AMG GT3 van Hohenadel/Dontje/Van der Zande opteerden beiden voor een zeer vroege stop.

Een prachtig duel tussen de Arena Autosport No 13 Mercedes van Assenheimer/Schmidt/Bleekemolen, de No 99 ROWE BMW van Sims/Krohn/De Phillippi, de No 5 Phoenix Audi van Stippler/Haase/Vervisch en de No 29 Land Audi R8 LMS van Mies/ Van der Linde/Van der Linde zorgde in de openingsfase voor enorm veel spektakel. Vaak bedroeg het verschil niet meer dan 0.5 secs. Daarbij raakten de No 99 ROWE BMW M6 GT3 en de Land Audi R8 LMS elkaar bij Schwedenkreuz. De heftige touché tussen beide bolides bleef zonder gevolgen en beide konden zonder problemen hun weg vervolgen. Later toucheerden de No 36 Walkenhorst BMW M6 GT3 van Walkenhorst/Adams en Ziegler en de No 11 WTM Ferrari F488 van Weiss/Menzel/Menzel elkaar. Maar ook hier bleef het slechts bij "trading paint" tussen betrokken rijders.
Na de tweede reguliere stops in de vijftiende ronde nam de No 22 WTM Ferrari F488 van Weiss/Kainz/Krumbach kortstondig de leiding over. Maar vanwege een delict in een Code 60 Zone kreeg de WTM Ferrari F488 een Stop/Go opgelegd en werd daarbij kansloos voor de eindzege.
In de 21e ronde volgde de laatste serie reguliere stops. De "Grello" Manthey Porsche 911 GT3 MR van de combinatie Estre/Bamber/Vanthoor behield met ruim 18 secs. voorsprong de leiding op de Falken Porsche 911 GT3 R van Klaus Bachler/Sven Müller. Maar door een werkelijk furieuze inhaaljacht van de Mücke BWT Audi R8 LMS van de combinatie Winkelhock/Nico Müller moest de Falken bolide zijn tweede positie op de allerlaatste meters prijsgeven.

een achtste plek. Altijd leuk om op twee verschillende auto's een Top 10 klassering te behalen.
Earl Bamber: "Eindelijk mijn allereerste overwinning op de Nordschleife" Laurens Vanthoor: " Grandioos om met de "Grello" te winnen. Grandioos. Kevin Estre: "Het was niet bepaald een plezierritje. De Nordschleife is altijd een uitdaging en je hoeft je gegarandeerd niet te vervelen." Tevredenheid bij Falken waar men dankzij een intelligente wedstrijdstrategie en perfecte bandenkeuzes met een derde plek beloond werd. Klaus Bachler: "Wij zijn voor een vroege pitstop gegaan. Daardoor vielen we naar de 12e plek terug maar wisten ons met snelle rondetijden toch weer naar voren op te werken."
Interessant is dat de SP9 klasse voor 2018 in drie klasses is onderverdeeld. De overall winnaars pakten het Professional klassement terwijl de GIGASPEED Team Porsche 911 GT3 R als eerste in het Premium Klassement eindigde. Het SP9 Masters klassement werd door de Walkenhorst BMW M6 GT3 van Henry Walkenhorst/Rudi Adams/Andreas Ziegler opgeëist.

De Falken Porsche moest op het einde zijn tweede plek prijsgeven.
De combinatie Baumann/Mortara/Van der Zande zag door een aantal gele vlag situaties de kansen op een podiumklassering in rook opgaan. Zij verloren daardoor teveel tijd en werden als vijfde geklasseerd.Dominik Baumann: "Met het resultaat kunnen wij tevreden zijn. De auto's was perfect maar door een aantal gele vlaggen verloren we waardevolle tijd. Een vijfde plek is goed. Er lag een podiumplek in het verschiet maar het heeft niet zo mogen zijn. Een mooie test voor de AMG Mercedes GT3."
In de GT4 klasse pakte men bij Mercedes met de combinatie Nico Bastian, Stefan Karg en Moritz Oberheim de overwinning. Het betekende de eerste mondiale zege voor de GT4 versie van Mercedes.
De No 99 ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Catsburg/Westbrook/Edwards eindigde als tiende nadat de Amerikaan in een spectaculaire eindsprint de Falken BMW M6 GT3 bij Hohenrain wist te verschalken.Van der Zande eindigde zowel vijfde als achtste omdat hij samen met Indy Dontje Christian Hohenadel op twee auto's stond ingeschreven. Robin Frijns zag samen met Dries Vanthoor in de WRT Audi R8 LMS als zesde het zwart-wit geblokt.

Uitslag
1. #911 Manthey Racing / Porsche 911 GT3 R / Estre, Bamber, Vanthoor
2. #24 Audi Sport Team BWT / Audi R8 LMS / Winkelhock, Müller
3. #4 Falken Motorsports / Porsche 911 GT3 R / Bachler, Müller
4. #29 Land Motorsport / Audi R8 LMS / Mies, Van Der Linde, Van Der Linde
5. #47 HTP Motorsport / Mercedes AMG GT3 / Mortara, van der Zande, Baumann
6. #8 Audi Sport Team BWT / Audi R8 LMS / Frijns, Vanthoor
7. #912 Manthey Racing / Porsche 911 GT3 R / Lietz, Pilet, Tandy
8. #48 MANN-FILTER / Mercedes AMG GT3 / Hohenadel, Dontje, Van Der Zande
9. #5 Audi Sport Team Phoenix / Audi R8 LMS / Stippler / Haase, Vervisch
10. #98 ROWE Racing / BMW M6 GT3 / Catsburg, Westbrook, Edwards