Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Voodoo Hemi Racing nieuwsbrief maart 2018

header 03

Voodoo Hemi Racing is met de spectaculaire en fraaie 1970 Plymouth Superbird een van de blikvangers van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Na zijn opvallende prestaties van vorig jaar gaat Marck Harteveld nu zijn tweede seizoen in met de snelle Superbird. Hoewel het Nederlandse team het paasweekend op Santa Pod Raceway aan zich voorbij laat gaan, is er de afgelopen maanden weer hard gewerkt en ligt Voodoo Hemi Racing op schema om er straks bij The Main Event weer vol tegenaan te gaan. Door middel van deze nieuwsbrief geeft het team een kleine update van de stand van zaken en de plannen voor 2018.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Most Professional Appearing Team
De winter loopt op zijn laatste benen en het nieuwe seizoen staat op het punt van beginnen. De afgelopen maanden is er door het team van Voodoo Hemi Racing weer hard gewerkt om de 1970 Plymouth Superbird ook dit jaar weer optimaal voorbereid aan de start te brengen.

voodoo nieuwsbr.001

Maar toch nog heel even terug naar het zo succesvolle 2017. Jaarlijks wordt aan het eind van het seizoen door Eurodragster.com in samenwerking met de Santa Pod Racers Club (SPRC) een verkiezing georganiseerd. Voodoo Hemi Racing was genomineerd in de categorie 'Most Professional Appearing Team'.

voodoo nieuwsbr.000

En u raadt het al, Voodoo Hemi Racing kreeg met afstand de meeste stemmen van de lezers van Eurodragster.com en eindigde daarmee op één! De prijsuitreiking vond eind januari plaats tijdens de jaarlijkse SPRC Dinner Dance and Trophy Presentation in Daventry. Helaas kon het team niet zelf aanwezig zijn om de prijs in ontvangst te nemen, maar de honneurs werden goed waargenomen en hierbij een blik op de fraaie en eervolle trofee die uiteraard een mooi plaatsje krijgt in Wateringen. Voodoo Hemi Racing wil hierbij iedereen die zijn of haar stem heeft uitgebracht en ervoor gezorgd heeft dat het team op de eerste plaats eindigde, hartelijk bedanken.

voodoo nieuwsbr.002

Voorbereidingen liggen op schema
In de wintermaanden wordt er uiteraard niet gereden, maar van rust is bepaald geen sprake. Als er niet een nieuw project wordt opgebouwd, dan staat de werkplaats van Voodoo Hemi Racing na een lang en intensief seizoen in het teken van onderhoud en het opfrissen van het materiaal. Deze winter is de motor bij Post & Dros Racing Engines & Parts in Dronten geweest, tot op ieder detail nagekeken en voorzien van nieuwe cilinderbussen en nieuwe zuigers en drijfstangen. Inmiddels is de motor weer terug in Wateringen en kan verder worden opgebouwd.

voodoo nieuwsbr.003

De blower maakte meer airmiles. Deze ging namelijk naar Amerika voor een volledige check, inclusief update. Inmiddels is de blower op de terugweg en kan na aankomst op de motor worden gemonteerd. Wat onderstel betreft is de Voodoo Hemi Racing 1970 Plymouth Superbird onlangs voorzien van nieuwe veren. "Hoewel de demping al op z'n hardst stond afgesteld, veerde de auto toch nog te ver in. De veren waren blijkbaar te slap geworden en die hebben we dus vervangen door nieuwe exemplaren", aldus Marck Harteveld.

voodoo nieuwsbr.004

Verder wordt de Superbird van nieuwe banden voorzien. "Na de 24 runs van vorig jaar was het tijd om ze te vervangen. Helemaal op waren ze zeker nog niet want aan het eind van het seizoen reden we met 6,09 seconden nog onze beste tijden. Maar een nieuw seizoen met een vers setje beginnen, leek ons wel beter."

voodoo nieuwsbr.005

Tot slot zijn alle onderdelen waar dit voor vereist is weer voorzien van een nieuwe SFI-keuring. Onlangs waren de keurmeesters van de SFI Foundation Inc. in Nederland voor de noodzakelijk recertification van onderdelen zoals koppelingen en bellhousings. Alle door Voodoo Hemi Racing aangeboden onderdelen doorstonden de keuring met glans en werden voorzien van een nieuwe SFI-sticker. Daarmee kunnen ze er weer minimaal een jaar tegenaan.

voodoo nieuwsbr.008

Eigenlijk werden bij de volledig controle van de Superbird door het team geen problemen gevonden en bleek alles ook na een intensief seizoen nog ongeschonden. Een teken dat de opbouw een jaar geleden goed is uitgevoerd en de Superbird op de strip niet teveel heeft geleden.

pdr nieuwsbr 1 007

Extra data uit de motor
Zoals bekend werkt Voodoo Hemi Racing nauw samen met Pro Dutch Racing. De twee Nederlandse Pro Modified teams maken onder andere gebruik van hetzelfde type motor. Half februari reisde het team van Pro Dutch Racing naar België om bij Dyno Unlimited de motor drie dagen lang op de dyno aan intensieve tests te onderwerpen. Door het kunnen uitschakelen van allerlei variabelen, wordt op een testbank snel en veel bruikbare informatie verkregen. Eventuele problemen kunnen dan al worden opgelost voordat afgereisd wordt richting een wedstrijd. Pro Dutch Racing kwam terug met waardevolle data waar ook Voodoo Hemi Racing zijn voordeel mee kan doen.

voodoo nieuwsbr.006

Sneller en verlost van tyre shake

Na het succesvolle eerste seizoen met de nieuwe 1970 Plymouth Superbird, waarbij Marck Harteveld zijn persoonlijk record aanscherpte tot 6,09 seconden, zijn de verwachtingen voor 2018 natuurlijk hoog gespannen. Het zal niemand verbazen dat de Voodoo Hemi Racing-piloot sneller wil en zijn eigen record wil aanscherpen. "Onder die 6,09 seconden komen is zeker de bedoeling. Maar een belangrijk doel is ook om beter van de startlijn weg te komen, dan volgt die snellere tijd bijna vanzelf. We hebben vorig jaar veel last gehad van tyre shakes. Daar willen we vanaf zien te komen. We gaan het daarom ook met andere velgen proberen. We schakelen over naar beadlocks, die zouden de band beter op z'n plaats moeten houden. Verder hebben we om wat kilo's te besparen de accu's vervangen door een klein en lichter exemplaar", blikt Marck Harteveld alvast vooruit op 2018.

voodoo nieuwsbr.009

Never change a winning team

Ook dit seizoen kan Marck Harteveld weer vertrouwen op zijn vaste team dat de Voodoo Hemi-piloot op pad stuurt met een niet alleen snelle, maar ook veilige auto. De rijder staat altijd in de schijnwerpers, maar het team rond 'de man achter het stuur' is minstens zo belangrijk. Net als in het afgelopen seizoen zijn John van der Lans, Ferry Meijer, Edwin de Vette, Ruud Schonhage, Ronald Berkhout en Luke en Marion Harteveld weer de vaste waarden binnen het team, dat daarnaast kan rekenen op de inzet van een aantal vrijwilligers dat niet bij iedere wedstrijd aanwezig kan zijn.

voodoo nieuwsbr.007

Nieuw logo Pro Dutch Racing vormgegeven
Pro Dutch Racing heeft zijn logo gemoderniseerd en omdat 'de nieuwe vogel' niet als sticker, maar gespoten op de zijkant van de Cuda moest komen, klopten de Nederlandse Pro Modified-collega's natuurlijk aan bij Marck Harteveld, naast Voodoo Hemi-piloot zoals bekend ook de drijvende kracht achter Harteveld Autoschade en Restauratie. Na een paar avonden doorwerken was de klus geklaard en de Cuda aan beide kanten van het nieuwe logo voorzien. Zoals verwacht oogstte het eindresultaat veel lof en was iedereen dik tevreden.

voodoo nieuwsbr.010

Beperkte kalender met louter hoogtepunten
Voodoo Hemi Racing heeft dit jaar minder wedstrijden op de kalender staan, maar met The Main Event en European Finals op Santa Pod Raceway, en de NitrOlympX op Hockenheim zijn het wel meteen de grootste en drukstbezochte races uit het FIA Europees Kampioenschap. De reden voor het ingekrompen schema is even logisch als begrijpelijk. Marck en Marion Harteveld hebben het niet alleen extreem druk met het runnen van Autoschadeherstelbedrijf M. Harteveld B.V. en Six-Pack Speedshop, daarnaast vindt er al een paar maanden thuis een verbouwing plaats die heel veel tijd opslokt. Van twee huizen wordt één woning gemaakt en aangezien Marck Harteveld het merendeel van het werk zelf uitvoert, gaan hier heel veel uren inzitten, zeker gezien het feit dat het eindresultaat (voor wie Marck Harteveld kent niet geheel verbazingwekkend) 100% perfect moet zijn. "Zo'n verbouwing doe je maar één keer in je leven en ik wil dat dit jaar afronden. Een overladen raceseizoen past nu even niet in het schema van werken en verbouwen", aldus Mack Harteveld.

Voorlopige kalender Voodoo Hemi Racing
- FIA Main Event, Santa Pod Raceway, 26 tot en met 28 mei
- FIA NitrOlympX, Hockenheim, 17 tot en met 19 augustus
- FIA European Finals, Santa Pod Raceway, 7 tot en met 9 september
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet