De Compact Cars, sinds twee jaar weer een zelfstandige klasse
Het eerste race-weekend van het seizoen 1998 zit er weer op. De seizoensopening betekende een mooi moment voor de organisatie en de deelnemers van de Compact Cars klasse; na een kortstondig intermezzo als onderdeel van de Newtimers is de klasse gelukkig weer zelfstandig. De organisatie gaat nu intensief werken aan de uitvoer van Plan Twee: terugkeer naar de A-evenementen, de eredivisie van de nationale autosport!
Tekst: Tamara van der Valk
Foto's Gerrie Hoekstra
Pittige duels in de regenrace op Zondag
Ep van der Scheer reed mee in een splinternieuwe Volkswagen Polo met welgeteld vier kilometer op te teller. En toen maakte een koprol een eind aan zijn actie.
Het begon op zaterdag 21 maart op het circuit van Drenthe in Assen. Voor veel rijders een leuk, maar moeilijk en snel circuit, dat bovendien een eind van huis ligt. Zaterdagmorgen om 09:50 uur waren de vrije trainingen voor de Compact Cars. Voor iedereen dé gelegenheid om de 'verse' auto's (die natuurlijk allemaal een goede beurt hebben gehad deze winter) te testen of zelfs nog in te rijden. Vooral het laatste was voor Ep van der Scheer erg belangrijk, hij reed mee in een splinternieuwe Volkswagen Polo met welgeteld vier kilometer op te teller.
Foutje, bedankt
De eerste tijdtraining was om 13:25 uur. De zon scheen volop en er hing niet alleen een uitstekende sfeer, maar zeker ook enige spanning onder de rijders. De eerste tijd zetten in het nieuwe seizoen was voor iedereen toch wel erg belangrijk. Alle rijders stonden dan ook netjes op tijd klaar om te vertrekken. De eerste rondjes draaiden de meesten even warm, om vervolgens een tijd te zetten. De enige die dacht dat hij met warme banden vertrokken was, was nieuwkomer Stefan van Bloemendaal. Hij reed in z'n tweede rondje in z'n Citroën AX GTI door de Ramshoek (een hele snelle bocht op het circuit) door het gras, in de banden en ging vervolgens over de kop. 'Tja, ik dacht dat na één rondje mijn banden wel warm genoeg zouden zijn, maar ik heb hardhandig gemerkt dat dat niet het geval was', aldus Stefan. Ook pech voor een Eric Verhage, een andere nieuweling in de Compact Cars-gelederen. In zijn tweede rondje brak een voorwiel van zijn Rover 114 GTI af en was ook voor hem de training afgelopen. Verder werd er rustig gereden, er werd met name gekeken naar wat de concurrenten in de klasse deden.
Plankgas
In de tweede tijdtraining werd er heel hard gereden. De auto van Stefan reed inmiddels weer; de debutant zette een nette vijfde tijd neer. De pole-position ging, met een tijd van 1:45:714, naar Peter Claassen in zijn Rover 114 GTI. Een man met heel veel ervaring in de autosport, onder andere in diverse Formule-kampioenschappen. Op drie-tienden daarachter kwam 'local hero' Henk Tappel in z'n Suzuki Swift, op de derde plaats volgde de kampioen van vorig jaar John van der Voort met zijn Rover 114 GTI. Pech voor Eric Verhage, zijn auto was nog niet klaar en hij zou dus de volgende dag achteraan starten.
Regenrace
Zondag 22 maart: regen, regen en nog eens regen. Voor sommige rijders een voordeel, maar voor het publiek niet echt gezellig. Gelukkig hadden alle gasten die uitgenodigd waren door de Compact Cars de mogelijkheid om de hele dag in (bij regen) en uit (bij droog weer) het VIP-restaurant te lopen. Vanuit het restaurant hadden de gasten een mooi uitzicht op de spectaculaire GT-bocht. Om 14:30 uur ging het licht op groen voor de Compact Cars. Eric Verhage maakte een hele goede start, hij schoof meteen een paar plaatsen op. Ook Ruud van der Valk, vertrokken vanaf een twaalfde startplaats, maakte een wereldstart en ging meteen vier plaatsen naar voren. Teamgenoot Bert Bongers ging voorganger John van der Voort voorbij en lag op een derde plaats. Het werd hard werken voor de heren coureurs, want het was spekglad.
Titanenstrijd
Het gevecht was begonnen. Stefan van Bloemendaal en Bert Bongers wisselden elkaar af op de tweede en derde plaats. Beide heren verremden zich ook nog eens een keer, waardoor het nog spannender werd dat het al was.
Peter Claassen maakte op de gladde baan een foutje en raakte daardoor zijn leidende positie kwijt aan Henk Tappel. De voormalig kampioen bij de Compact Cars was inmiddels al aardig weggereden van de nummers twee en drie Bert Bongers en Stefan van Bloemendaal. Weer een paar seconden later volgden Hans de Groot, Edwin Schreuder en Ruud van der Valk, die dus inmiddels al opgeschoven was naar de zesde plaats. Edwin en Ruud kwamen zichtbaar dichter bij Hans, totdat deze zich verremde in de Nationale bocht aan het einde van het rechte stuk en daarmee twee plaatsen verloor.
Helemaal achteraan reed ineens John van der Voort. Dat hadden we toch niet verwacht van de kampioen van vorig jaar! Hij was weggereden op intermediates, terwijl de rest op regenbanden reed; helaas deze keer een verkeerde gok. Absoluut geen grip.
Goed gedaan, jochie
Met nog twee ronden te gaan had Henk Tappel een aardige voorsprong op Bert Bongers, die op zijn beurt ook al een behoorlijk gat met Stefan van Bloemendaal had geslagen. De enige twee die nog volop aan het vechten waren, waren Edwin Schreuder en Ruud van der Valk. Edwin hield het hoofd koel en eindigde vlak voor de als twaalfde gestarte Ruud als vierde. Eric Verhage had evenals Van der Valk een fraaie inhaalrace gereden. Vanaf de laatste startpositie wist hij zich op het gladde, verraderlijke circuit naar een fraaie negende plaats op te werken.
Zicht nul
Bert Bongers vertelde na afloop van de race een opmerkelijk verhaal. 'Ik zag helemaal niks! Mijn voorruit was totaal beslagen, dus ik heb voor een groot deel op de gok gereden. Door m'n zijruit kon ik wel wat zien, dat is het voordeel als je een circuit goed kent. Daarnaast was mijn auto lang niet optimaal. Ik heb in de vrije- en tijdtrainingen aardig wat problemen gehad, onder andere een kapotte versnellingsbak en een defecte schokbreker. Zondagmorgen kwamen we er ook nog eens achter dat de auto krom is.' Een hele knappe prestatie van de man uit Zwolle, die het leven van Henk Tappel tijdens de volgende races zuur wil gaan maken! De prestatie van Stefan van Bloemendaal was ook opmerkelijk. Met de schrik van de vorige dag op een derde plaats finishen is gewoon een erg goed resultaat. 'Het ging gewoon heerlijk. Maar ja, de man met de meeste ervaring heeft de strijd toch gewonnen', aldus Stefan.
Volgende races
De volgende race van de Compact Cars zal plaatsvinden op 2 en 3 mei op het Circuit Park Zandvoort. Dan rijdt de klasse twee races, één op zaterdag en één op zondag. Voor het publiek en ook voor de rijders wordt het hopelijk weer net zo'n spannende wedstrijd als de race op het circuit van Assen!
De prestaties van Bert Bongers en Stefan van Bloemendaal waren opmerkelijk. Terechte blijdschap na de race.