Exclusief: Dit is de nieuwe DTM-Mercedes

Mercedes-Benz had de test geheim willen houden, maar dan moet je natuurlijk niet op een doordeweekse dag op Hockenheim gaan rijden. Aldus kregen wij vanuit Duitsland de allereerste foto's van de nieuwe Mercedes-Benz CLK, die door de fabrikant uit Stuttgart zal worden ingezet tijdens de races om de DTM. Hoewel de auto op het eerste gezicht weinig verschilt van zijn voorganger, heeft ontwerper Gerhard Ungar toch weer een aantal wijzigingen doorgevoerd. Exclusief en als eerste toont Autosport.nl de nieuwe Mercedes-Benz CLK voor de DTM 2001.
Tekst: René de Boer
Foto: André Irlmeier / SIP Sportfoto
Nadat twee weken geleden op het circuit van Jarama in Spanje al diverse Mercedes-Benz-coureurs in actie kwamen (FAST COMPANY deed verslag van deze tests) reed Uwe Alzen vorige week op het korte circuit in Hockenheim zo'n tachtig ronden met de nieuwe CLK van het HWA-team. Uit de eerste beelden blijkt dat Alzen niet alleen de Warsteiner-sponsoring, maar ook de opvallende oranje-rode buitenspiegels overneemt van routinier Klaus Ludwig, die zoals bekend gestopt is.
Verder valt vooral de vorm van de achterste wielkasten en de daarin aangebrachte koelsleuf op. Bij de auto van vorig jaar was die sleuf over de gehele lengte even breed, terwijl deze nu naar achteren spits toeloopt. Bovendien loopt de achterste wielkast nu veel vloeiender over in de achterbumper dan bij het 2000-model. Dat zorgt voor een betere geleiding van de lucht naar de achterkant van de auto en daarmee voor een effectievere werking van de diffusor. Ook aan de voorkant is een aërodynamische aanpassing te zien. Boven de kunststof splitter lopen de wielkasten nu veel verder uit naar voren, waardoor aan de voorzijde een extra rand ontstaat. Opel koos vorig jaar al voor deze oplossing en liet deze rand zelfs onder de voorbumper over de gehele breedte van de auto doorlopen. Bij Mercedes blijft het beperkt tot de ruimte voor de wielkasten. Het lijkt er bovendien op dat de skirts aan weerszijden van de auto in vergelijking met de vorige versie breder zijn geworden, maar op de zwarte auto is dat moeilijk te herkennen. Komende maand zijn wij zelf aanwezig bij de volgende tests en zullen dan uitgebreid verslag doen. Verwacht wordt dat dan ook de nieuwe Opel Astra V8 Coupé en de Abt-Audi TT-R met verlengde wielbasis te zien zijn.