DTM: Voorlopig geen Volvo's in DTM
De laatste maanden deed in Duitsland constant het gerucht de ronde over een mogelijke inschrijving van vier Volvo's C70 in de nieuwe Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). Het was een publiek geheim dat het team van Zakspeed werkte aan de opbouw van dit model, maar de ITR, de organisatoren van het kampioenschap, wezen vorige week de aanvraag van Zakspeed van de hand. Dat betekent dat er vooralsnog geen Volvo's in de DTM in actie komen. Volgend jaar zou dat echter anders kunnen zijn, zo hoorde Autosport.nl in Genève.
Tekst: René de Boer
Naar verluidt was de belangrijkste reden voor de beslissing van het ITR-bestuur het feit dat Zakspeed niet beschikt over een officiële opdracht van de Volvo-fabriek of tenminste de Duitse importeur. "De DTM is een kampioenschap voor fabrikanten", heeft Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug al meer dan eens verklaard. Weliswaar is er bij het Team Abt Sportsline, dat met vier Audi's TT heeft ingeschreven voor deelname aan de DTM, ook geen sprake van een fabriekscampagne, maar het team uit het Zuidduitse Kempten heeft in ieder geval het groene licht gekregen van de Audi-fabriek. Bij Volvo daarentegen zag men de activiteiten van Zakspeed met groeiende ergernis aan. "Wij hebben Zakspeed nooit de opdracht gegeven om een DTM-auto voor ons te ontwikkelen", verklaarde Dr. Wolfgang Reitzle, de hoogste baas van Fords Premier Automotive Group, waartoe Volvo behoort, vorige week tijdens de Autosalon van Genève tegenover Autosport.nl.
Desgevraagd gaf Reitzle te kennen, niet onwelwillend te staan ten aanzien van een nieuwe serie voor krachtige toerwagens. BMW was immers ook al betrokken bij de planning voor de nieuwe DTM in de tijd dat Reitzle daar nog lid van de Raad van Bestuur was. "Vanuit marketing-oogpunt zou de DTM voor Volvo zeker interessant kunnen zijn, zoals de BTCC dat ook jarenlang geweest is. Maar we willen eerst zien hoe de DTM zich dit jaar ontwikkelt. Voordat we 'ja' zeggen tegen deelname, moeten we er bovendien zeker van zijn dat een bepaalde mate van professionaliteit, zowel op sportief als op commercieel gebied, gegarandeerd is." Insiders dichten TWR, dat zes jaar lang de BTCC-auto's voor Volvo bouwde, of Prodrive, dat nauwe contacten met Ford onderhoudt, goede kansen toe om de ontwikkelingsopdracht voor de Volvo-DTM-auto binnen te halen. Het zal hierbij naar alle waarschijnlijkheid niet gaan om de C70, die immers al een behoorlijk eind gevorderd is in zijn levenscyclus, maar veeleer om een coupé-versie van een later dit jaar te introduceren model, dat mogelijk de naam S60 zal krijgen.
Ondertussen geeft Peter Zakowski van Zakspeed de moed niet op. "We hopen toestemming van de ITR te krijgen om in ieder geval binnenkort een keer met onze auto te gaan testen", zegt hij. "We hebben nog tot 1 april de tijd om het groene licht van de fabriek te krijgen. Lukt dat niet, dan gaan we op zoek naar een andere fabrikant, met wie we voor het jaar 2001 kunnen samenwerken." Er is echter niet veel fantasie voor nodig om te weten dat Zakowski's kansen bij Volvo verkeken zijn. Wordt vervolgd...
Tekst: René de Boer
Naar verluidt was de belangrijkste reden voor de beslissing van het ITR-bestuur het feit dat Zakspeed niet beschikt over een officiële opdracht van de Volvo-fabriek of tenminste de Duitse importeur. "De DTM is een kampioenschap voor fabrikanten", heeft Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug al meer dan eens verklaard. Weliswaar is er bij het Team Abt Sportsline, dat met vier Audi's TT heeft ingeschreven voor deelname aan de DTM, ook geen sprake van een fabriekscampagne, maar het team uit het Zuidduitse Kempten heeft in ieder geval het groene licht gekregen van de Audi-fabriek. Bij Volvo daarentegen zag men de activiteiten van Zakspeed met groeiende ergernis aan. "Wij hebben Zakspeed nooit de opdracht gegeven om een DTM-auto voor ons te ontwikkelen", verklaarde Dr. Wolfgang Reitzle, de hoogste baas van Fords Premier Automotive Group, waartoe Volvo behoort, vorige week tijdens de Autosalon van Genève tegenover Autosport.nl.
Desgevraagd gaf Reitzle te kennen, niet onwelwillend te staan ten aanzien van een nieuwe serie voor krachtige toerwagens. BMW was immers ook al betrokken bij de planning voor de nieuwe DTM in de tijd dat Reitzle daar nog lid van de Raad van Bestuur was. "Vanuit marketing-oogpunt zou de DTM voor Volvo zeker interessant kunnen zijn, zoals de BTCC dat ook jarenlang geweest is. Maar we willen eerst zien hoe de DTM zich dit jaar ontwikkelt. Voordat we 'ja' zeggen tegen deelname, moeten we er bovendien zeker van zijn dat een bepaalde mate van professionaliteit, zowel op sportief als op commercieel gebied, gegarandeerd is." Insiders dichten TWR, dat zes jaar lang de BTCC-auto's voor Volvo bouwde, of Prodrive, dat nauwe contacten met Ford onderhoudt, goede kansen toe om de ontwikkelingsopdracht voor de Volvo-DTM-auto binnen te halen. Het zal hierbij naar alle waarschijnlijkheid niet gaan om de C70, die immers al een behoorlijk eind gevorderd is in zijn levenscyclus, maar veeleer om een coupé-versie van een later dit jaar te introduceren model, dat mogelijk de naam S60 zal krijgen.
Ondertussen geeft Peter Zakowski van Zakspeed de moed niet op. "We hopen toestemming van de ITR te krijgen om in ieder geval binnenkort een keer met onze auto te gaan testen", zegt hij. "We hebben nog tot 1 april de tijd om het groene licht van de fabriek te krijgen. Lukt dat niet, dan gaan we op zoek naar een andere fabrikant, met wie we voor het jaar 2001 kunnen samenwerken." Er is echter niet veel fantasie voor nodig om te weten dat Zakowski's kansen bij Volvo verkeken zijn. Wordt vervolgd...