Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Sascha Pretzsch debuteert in Top Methanol Funny Car

pretzsch tmfc 01

De Zwitser Sascha Pretzsch is de nieuwste aanwinst in de Top Methanol klasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Pretzsch heeft in Canada beslag weten te leggen op de Chevrolet Monte Carlo waarmee eerder Greg Hunter actief was in de NHRA competitie. De Zwitser hoopt later dit jaar met zijn nieuwe aanwinst zijn debuut te maken in het FIA EK.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: team

Sascha Pretzsch, eigenaar van een bedrijf dat airconditioning systemen bouwt en installeert, geniet in de Europese dragrace-wereld vooral bekendheid door zijn optredens in de klasse Competition Eliminator. Met zijn Chevrolet was de 41-jarige Zwitser echter niet alleen actief op Hockenheim en Santa Pod, maar verscheepte de auto ook naar Amerika om daar deel te nemen aan wedstrijden in de NHRA en PDRA series. De laatste reis naar Amerika werd de Chevy fataal en was ook de aanleiding voor het Zwitserse team om de zaken over een geheel andere boeg te gooien en de overstap te maken naar een Top Methanol Funny Car.

"De Chevy stond in Amerika gestald bij racewagenbouwer Jerry Bickel toen daar brand uitbrak. Onze auto was een van de vele auto's die daarbij volledig verloren gingen. Het opende voor ons echter ook de deur om iets heel anders te gaan doen. Een Funny Car is in onze ogen de ideale combinatie van een laag gewicht, veel vermogen, een blowermotor en goede prestaties met weinig elektronische hulpmiddelen", aldus Pretzsch over de keuze voor een Top Methanol Funny Car.

pretzsch tmfc 03

Eind 2017 reisde Pretzsch naar Edmonton in Canada en wist daar bij Geoff Goodwin beslag te leggen op de door Greg Hunter in de NHRA competitie bestuurde Synoil Racing Chevy Monte Carlo. De Zwitser werd in zes dagen tijd wegwijs gemaakt in de ins-en-outs van het runnen van een Top Methanol Funny Car en daarmee werd WCD Racing, World Class Dragracing, de eigenaar van een compleet operationele Funny Car met alle toebehoren.

Inmiddels staat de auto in Zwitserland en moet er nog wel het nodige gebeuren voordat de eerste wedstrijdmeters kunnen worden gemaakt. "Allereerst moet ik nog de noodzakelijke licentieruns maken. Dit jaar willen we in ieder geval bij de NitrOlympX in Hockenheim aan de start staan en als het budget het toelaat nog een paar wedstrijden aan het schema toevoegen. In 2019 staan dan minimaal vier wedstrijden, maar hopelijk het gehele FIA EK op de agenda."

pretzsch tmfc 04

Pretzsch kan voor het grootste deel vertrouwen om de crew die hem de afgelopen jaren al terzijde stond in de Competition Eliminator klasse, maar is zich ervan bewust dat er nog veel geleerd moet worden en ervaring en advies van andere Top Methanol Funny Car teams welkom zijn.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet