Bestuur TT Circuit Assen schrapt Formule 3000
De Formule 3000 race die zondag 20 augustus op het TT Circuit Assen is verreden, heeft voor méér geluidsoverlast gezorgd dan vooraf was berekend. Het gevolg: de F3000 keert niet meer terug naar Assen!
Tekst: Roy van der Laan
Direct na het binnenkomen van de aanvraag om de Formule 3000 race op het speciaal daarvoor gehomologeerde TT Circuit Assen te laten verrijden, is er op basis van de gegevens van de Italiaanse organisatoren een berekening uitgevoerd naar de te verwachten geluidsbelasting. Uit die berekeningen kwam naar voren dat een F3000-race binnen het kader van de normen zou vallen. In werkelijkheid bleek na de wedstrijd dat de geluidsnormen zijn overschreden, waarbij wind en luchtvochtigheid (de wind stond richting de stad Assen) voor een extra nadelig effect zorgden.
Verwacht mag worden dat als er méér F3000 bolides aan de start zullen verschijnen, de geluidsoverschrijding nog groter zal zijn. Volgend jaar zouden er eigenlijk sowieso meer F3000-bolides naar Assen komen omdat de race dan (in tegenstelling tot de wedstrijd van dit jaar) voor het Italiaans F3000-kampioenschap zou meetellen.
Het bestuur van het TT Circuit Assen heeft daarom besloten om in de toekomst géén vervolg te geven aan de Formule 3000-races op het TT circuit.
Het TT Circuit heeft volgens Fred Lubbers, perschef van de Internationale RSG Autoraces van 20 augustus, slechts zeven geluidsdagen waarop onbeperkt geluid gemaakt mag worden. "Vier van die dagen gebruikt het circuit voor de TT motorraces, drie dagen zijn nodig voor de Superbike races. Meer hebben we niet.".
Volgens Lubbers is er de maandag na de F3000-race veel geklaagd over geluid. "De provincie heeft veel telefoontjes gehad van omwonenden. Vervolgens is er overleg geweest tussen de provincie en de circuitdirectie, wat leidde tot het schrappen van de Formule 3000."
Tekst: Roy van der Laan
Direct na het binnenkomen van de aanvraag om de Formule 3000 race op het speciaal daarvoor gehomologeerde TT Circuit Assen te laten verrijden, is er op basis van de gegevens van de Italiaanse organisatoren een berekening uitgevoerd naar de te verwachten geluidsbelasting. Uit die berekeningen kwam naar voren dat een F3000-race binnen het kader van de normen zou vallen. In werkelijkheid bleek na de wedstrijd dat de geluidsnormen zijn overschreden, waarbij wind en luchtvochtigheid (de wind stond richting de stad Assen) voor een extra nadelig effect zorgden.
Verwacht mag worden dat als er méér F3000 bolides aan de start zullen verschijnen, de geluidsoverschrijding nog groter zal zijn. Volgend jaar zouden er eigenlijk sowieso meer F3000-bolides naar Assen komen omdat de race dan (in tegenstelling tot de wedstrijd van dit jaar) voor het Italiaans F3000-kampioenschap zou meetellen.
Het bestuur van het TT Circuit Assen heeft daarom besloten om in de toekomst géén vervolg te geven aan de Formule 3000-races op het TT circuit.
Het TT Circuit heeft volgens Fred Lubbers, perschef van de Internationale RSG Autoraces van 20 augustus, slechts zeven geluidsdagen waarop onbeperkt geluid gemaakt mag worden. "Vier van die dagen gebruikt het circuit voor de TT motorraces, drie dagen zijn nodig voor de Superbike races. Meer hebben we niet.".
Volgens Lubbers is er de maandag na de F3000-race veel geklaagd over geluid. "De provincie heeft veel telefoontjes gehad van omwonenden. Vervolgens is er overleg geweest tussen de provincie en de circuitdirectie, wat leidde tot het schrappen van de Formule 3000."