Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
STW-Meisterschaft

STW-test Salzburgring

helary

Na de races op de Norisring in Neurenberg hebben de deelnemers van de STW-Meisterschaft vijf weken pauze. Voor de STW moeten op 8 augustus in het Italiaanse Misano aantreden. De zomerpauze werd onderbroken door twee testdagen op de schitterende Salzburgring in Oostenrijk, waar beide klasses in het weekeinde van 5 september rijden. Autosport.nl was bij de test aanwezig en legde de belangrijkste nieuwtjes vast.

Tekst en foto's: René de Boer

Het Opel Team Holzer neemt op 1 augustus mogelijk deel aan de wedstrijd voor het Italiaans Superturismo-kampioenschap op Misano, waar een week later de STW-race plaatsvindt. Om risico's uit te sluiten werden hiervoor twee nieuwe auto's opgebouwd, die in Salzburg werden getest.

alzenopelUwe Alzen reed met de auto die vorig jaar door Alex Burgstaller werd geracet, terwijl Manuel Reuter zijn eigen raceauto van vorig jaar bestuurde. Beide auto's waren uiteraard geheel volgens de laatste stand van zaken opgebouwd. "We willen onze actuele raceauto's ook zo min mogelijk voor het testen gebruiken. Je weet immers nooit wat er gebeurt", aldus Opel-sportdirecteur Volker Strycek.

Eric Hélary reed wel met zijn normale race-Vectra en was daarmee prompt de snelste: hij liet tijdens de tweedaagse test een beste rondetijd van 1.24;887 aantekenen (Tom Kristensens pole-tijd van vorig jaar was 1.24;429) en was daarmee een fractie sneller dan zijn teamgenoot Alzen. Manuel Reuter bezette de derde plaats, voor het Honda-duo Kristensen en Tarquini.
Christian Abt, leider in het STW-kampioenschap, klaagde over gebrek aan topsnelheid met zijn zware Audi A4 quattro. "De Salzburgring was natuurlijk nooit goed voor de quattro's, maar nu, met ons extra gewicht, is het wel heel slecht. Eigenlijk zouden we hier en op de Nürburgring, waar hetzelfde geldt, wat gewicht eruit moeten halen", aldus de Beierse rijder. Hij testte op de Salzburgring alleen, teamgenoot Kris Nissen was op visvakantie in Alaska.

boxenstopabtTijdens de STW-race op de Salzburgring zal, voor het eerst in de serie, een verplichte pitstop met bandenwissel voor alle teams worden ingevoerd. Van de auto's met voorwielaandrijving moeten beide voorbanden worden gewisseld, van de vierwielaangedreven Audi's de voor- en achterband aan de linkerkant. Reden van deze maatregel is de extreme belasting die op de banden komt te staan als gevolg van de baankarakteristiek in Salzburg. "Dat heb je op drie circuits in Europa: Salzburg, Snetterton en Monza. Vorig jaar waren er enkele klapbanden en om elk risico uit te sluiten hebben we deze maatregel genomen", verklaarde Michelin-sportchef Josef Schneider.

Met name het Abt-team trainde veelvuldig pitstops op de tweede testdag. Al te grote haast is niet nodig: alle auto's moeten minimaal dertig seconden in de pits blijven staan, om het nadeel voor de minder professionele teams niet al te groot te maken.

Enkele teams uit de Duitse Porsche Carrera Cup testten ook op de Salzburgring. Aanvankelijk werd er in het Porsche-kamp nogal gelachen om de pitstop-maatregel voor het STW-kampioenschap, maar dat lachen verstomde al snel toen bleek dat de Pirelli-banden op de Porsches niet echt betrouwbaar bleken: maar liefst vijf coureurs kregen op hoge snelheid te maken met een klapband en een aantal van hen, waaronder fabrieks-junior Lucas Luhr en Alexander Burgstaller, liep forse schade aan de auto op.

Het Italiaanse Euroteam was slechts met één Alfa Romeo 156 in Salzburg aanwezig. Andreas Scheld brak bij een crash op de Norisring het middenvoetsbeentje in zijn linkervoet en racet niet in Misano. Hij wordt vrijwel zeker vervangen door Alexander Grau.

Aan het einde van de eerste testdag beschadigde Irmscher-Opel-rijder Roland Asch de voorkant van zijn Vectra behoorlijk ernstig. Hij kwam bij het opgaan van het rechte stuk van start en finish naast de baan terecht en beëindigde zijn excursie tegen de vangrail. Evenals Euroteam-rijder Stefano Modena en Engstler-Alfa-coureur Wolfgang Treml was Asch de tweede dag niet meer van de partij.

De testtijden van de Salzburgring

STW
1. Eric Hélary Fra Opel Vectra 1.24;887
2. Uwe Alzen Dui Opel Vectra 1.24;904
3. Manuel Reuter Dui Opel Vectra 1.25;159
4. Tom Kristensen Den Honda Accord 1.25;503
5. Gabriele Tarquini Ita Honda Accord 1.25;692
6. Christian Abt Dui Audi A4 quattro 1.26;189
7. Stefano Modena Ita Alfa Romeo 156 1.26;478
8. Roland Asch Dui Opel Vectra 1.27;154
9. Wolfgang Treml Oos Alfa Romeo 155 1.30;691

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet