Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
STW-Meisterschaft

STW: Winst voor Tarquini en Hélary, Abt vergroot voorsprong op Oschersleben

"Oschersleben is een echt quattro-circuit", voorspelden insiders voorafgaand aan de achtste ronde van het Duits STW-kampioenschap in de voormalige DDR. Toch was er allerminst sprake van een overmacht van de vierwielaangedreven brigade, onder aanvoering van Christian Abt, leider in het kampioenschap. "Het te hoge gewicht is een enorm nadeel voor ons. Dat maakt me ook onzeker voor de komende races", aldus Abt. Niettemin slaagde hij erin, zijn voorsprong uit te bouwen. De races op Oschersleben leverden in elk geval volop spektakel op!

Tekst: René de Boer

Opel-coureur Eric Hélary kwalificeerde zijn oranje/witte TNT-Vectra op pole positon, voor de beide Honda's van Gabriele Tarquini en Tom Kristensen. Christian Abt was met zijn vierde plaats de snelste Audi-rijder. Bij de start van de sprintrace pakte Hélary de leiding. Een spectaculaire startcrash schakelde gelijk drie rijders uit: Stefano Modena, Thomas Stingl en Arnd Meier waren de slachtoffers van de actie, die werd veroorzaakt doordat Andrej Studenic met zijn Audi A4 de achterkant van Modena's Alfa raakte. "Sommige mensen hier kunnen gewoon niet rijden", aldus de furieuze Italiaan. Zijn 156 was te zwaar beschadigd om nog te kunnen racen. In dezelfde ronde kwamen Kris Nissen en Uwe Alzen met elkaar in aanraking, waardoor de Opel-rijder voor een bandenwissel naar de pits moest. Een opmerkelijk tafereel: alvorens door te rijden naar zijn eigen pitbox stopte Alzen met zijn Vectra voor de box van Nissens Abt-team, opende het portier en schreeuwde naar buiten: "Ik krijg jullie nog wel!". Een ronde later nam Gabriele Tarquini met een zuivere uitremactie de leiding over van Hélary en hield deze positie vast tot aan de finish. Michael Bartels reed lange tijd op de derde plaats, maar moest binnenkomen voor een stop-and-go-penalty vanwege een te vroege start. Zo werd Tom Kristensen uiteindelijk derde, voor Manuel Reuter en Christian Abt.

Opnieuw een spectaculaire actie bij de start van de hoofdrace over 28 ronden. Uwe Alzen kwam veel te vroeg weg en haalde minstens acht auto's in, voordat het licht daadwerkelijk op groen werd gezet. Net na de start tikte Tom Kristensen de Audi van zijn landgenoot Kris Nissen aan. De A4 quattro raakte de vangrail en sloeg vervolgens viermaal over de kop, maar Nissen kon het wrak ongedeerd verlaten. Eric H´lary nam ditmaal de leiding, voor Gabriele Tarquini en Christian Abt, die kon profiteren van de betere tractie van zijn vierwielaangedreven Audi. Zo bleef de volgorde ook tot aan de finish, mede vanwege het feit dat inhalen op het smalle Oschersleben nagenoeg onmogelijk is. Mattias Ekström, de regerend Zweeds toerwagenkampioen, klom bij zijn STW-debuut op naar een keurige vierde plaats. Uwe Alzen werd ondanks de stop-and-go vanwege de te vroege start toch nog vijfde, mede omdat Irmscher-Opel-rijder Roland Asch in de voorlaatste ronde keurig plaats maakte. Christian Abt kon zijn voorsprong in het kampioenschap iets uitbouwen, maar zeker is dat het bij de komende twee races nog bijzonder spannend wordt!

Uitslag:

STW-Sprint
1. Gabriele Tarquini, Ita, Honda Accord, 14r. in 21,51;755
2. Eric Hélary, Fra, Opel Vectra, op 1;009
3. Tom Kristensen, Den, Honda Accord, op 1;174
4. Manuel Reuter, Dui, Opel Vectra, op 6;996
5. Christian Abt, Dui, Audi A4 quattro, op 9;640
6. Roland Asch, Dui, Opel Vectra, op 10;511

STW-Rennen
1. Eric Hélary, Fra, Opel Vectra, 28r. in 43,26;861
2. Gabriele Tarquini, Ita, Honda Accord, op 2;048
3. Christian Abt, Dui, Audi A4 quattro, op 5;752
4. Mattias Ekström, Zwe, Audi A4 quattro, op 16;621
5. Uwe Alzen, Dui, Opel Vectra, op 30;536
6. Roland Asch, Dui, Opel Vectra, op 32;045

Stand na 8 van 10 races:
1. Christian Abt, 517 punten
2. Uwe Alzen, 473
3. Gabriele Tarquini, 381
4. Manuel Reuter, 371
5. Kris Nissen, 342
6. Eric Hélary, 324

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet