Indycar: Scott Dixon test prototype cockpitbescherming in Phoenix
Scott Dixon heeft gisteren de nieuwe cockpitbescherming in Phoenix voor de eerste maal op de Ganassi Dallara Honda uitgetest. Er deden zich nauwelijks problemen voor.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

De klok 51 jaar terug? Zagen we deze vormen niet eerder? Indycar wordt veiliger en een attractiever oplossing dan in de F1?
Scott Dixon test prototype cockpitbescherming in Phoenix
Onder verschillende lichtomstandigheden heeft Scott Dixon met zijn Dallara Honda verschillende tests uitgevoerd met de nieuwe cockpitbescherming. Invallende duisternis was eigenlijk de moeilijkste situatie voor Dixon, maar verder deden er zich eigenlijk geen problemen voor. Ook het rijden onder kunstlicht leverde nauwelijks problemen op. Scott Dixon: "Het ziet er goed uit en ik ben blij dat Indycar deze stappen nu genomen heeft. Indycar nam deze stappen na de dood van Justin Wilson in 2015 in Pocono.
Jay Frye van Indycar kon nog niet bevestigen wanneer het nieuwe systeem toegepast gaat worden maar was erg verheugd over de uitkomst. " Je kunt dingen in de simulator doen, maar met een echte coureur en een echte auto beschik je altijd nog over onbekende parameters. Wij hebben veel waardering voor Scott en Ganassi Racing. Ze hebben werkelijk fenomenaal werk verricht."
Indycar heeft geen Halo nodig om je uit de cockpit te worstelen. Alleen moest Dixon even aan het zicht wennen.
Dixon verklaarde dat er misschien een kleine aanpassing met betrekking tot het zicht moest komen, maar dat dit meer een mentale dan fysiek was. Dixon: " Je hersens en je ogen moeten zich gewoon aanpassen. Des te langer ik er meereed, des te gemakkelijker ik eraan gewend raakte.
Alleen heb je wat koeling nodig omdat je geen luchtstroom door de auto krijgt. Maar dit is een probleem dat gemakkelijk opgelost kan worden." Ook had Dixon het gevoel dat hij niet echt snel ging........"

De estethische vormen van Indycar worden nauwelijks aangetast zo te zien.
Met deze input waren Indycar's safety directeur Jeff Horton en Dr. Trammell(medisch adviseur en chirurg in Indycar) meer dan tevreden. "Voor Dixon waren er geen problemen. En daar gingen we voor" bevestigden beiden in koor.
Voor een eerste keer was ook Scott Dixon meer dan tevreden. Afgaande op de foto's had de cockpitbescherming veel weg van de F2 Protos uit 1967 en de Brabham Repco BT24 waarmee Jack Brabham tijdens de trainingen van de Italiaanse GP eveneens dat jaar verscheen. We zijn benieuwd naar de lezerscommentaren.

Het blijft nog een echte eenzitter toch?
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

De klok 51 jaar terug? Zagen we deze vormen niet eerder? Indycar wordt veiliger en een attractiever oplossing dan in de F1?
Scott Dixon test prototype cockpitbescherming in Phoenix
Onder verschillende lichtomstandigheden heeft Scott Dixon met zijn Dallara Honda verschillende tests uitgevoerd met de nieuwe cockpitbescherming. Invallende duisternis was eigenlijk de moeilijkste situatie voor Dixon, maar verder deden er zich eigenlijk geen problemen voor. Ook het rijden onder kunstlicht leverde nauwelijks problemen op. Scott Dixon: "Het ziet er goed uit en ik ben blij dat Indycar deze stappen nu genomen heeft. Indycar nam deze stappen na de dood van Justin Wilson in 2015 in Pocono.
Jay Frye van Indycar kon nog niet bevestigen wanneer het nieuwe systeem toegepast gaat worden maar was erg verheugd over de uitkomst. " Je kunt dingen in de simulator doen, maar met een echte coureur en een echte auto beschik je altijd nog over onbekende parameters. Wij hebben veel waardering voor Scott en Ganassi Racing. Ze hebben werkelijk fenomenaal werk verricht."

Dixon verklaarde dat er misschien een kleine aanpassing met betrekking tot het zicht moest komen, maar dat dit meer een mentale dan fysiek was. Dixon: " Je hersens en je ogen moeten zich gewoon aanpassen. Des te langer ik er meereed, des te gemakkelijker ik eraan gewend raakte.
Alleen heb je wat koeling nodig omdat je geen luchtstroom door de auto krijgt. Maar dit is een probleem dat gemakkelijk opgelost kan worden." Ook had Dixon het gevoel dat hij niet echt snel ging........"

De estethische vormen van Indycar worden nauwelijks aangetast zo te zien.
Met deze input waren Indycar's safety directeur Jeff Horton en Dr. Trammell(medisch adviseur en chirurg in Indycar) meer dan tevreden. "Voor Dixon waren er geen problemen. En daar gingen we voor" bevestigden beiden in koor.
Voor een eerste keer was ook Scott Dixon meer dan tevreden. Afgaande op de foto's had de cockpitbescherming veel weg van de F2 Protos uit 1967 en de Brabham Repco BT24 waarmee Jack Brabham tijdens de trainingen van de Italiaanse GP eveneens dat jaar verscheen. We zijn benieuwd naar de lezerscommentaren.

Het blijft nog een echte eenzitter toch?