Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Bathurst-winnaar Robin Frijns: "Reken maar dat ik zo meteen mijn bed in wil!"

180204 Bathurst Frijns Actie
De winnende WRT-Audi van o.a.Robin Frijns in Bathurst

Als eerste Nederlander in de historie op Mount Panorama stond Robin Frijns als racewinnaar op het podium. Samen met zijn teamgenoten Dries Vanthoor en Stuart Leonard, beide debutanten op Bathurst, won onze landgenoot met de Audi R8 LMS van het Audi Sport Team WRT de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour, tevens de openingswedstrijd van de Intercontinental GT Challenge. Het GT-succes met Audi is voor de Limburger de bekroning van een bijzondere week, waarin hij ook startte tijdens de Rolex 24 At Daytona en werd aangekondigd als Audi-fabrieksrijder in de DTM. Na afloop van zijn succes in Australië nam Frijns de tijd voor een gesprek met AUTOSPORT.NL.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

180204 Bathurst Frijns Trophies
Robin Frijns (r.) op het podium met teamgenoten Dries Vanthoor (l.) en Stuart Leonard

"Ik ben daar natuurlijk helemaal niet zo mee bezig, maar het is wel mooi om als eerste Nederlander te winnen", zegt Frijns als we hem feliciteren met dit bijzondere feit. "Het weekeinde ging niet van een leien dakje. We zaten met twee rookies in de auto: Dries, die heel jong is, en Stuart die hier ook nog niet eerder gereden had. In de vrije trainingen hadden we veel problemen. We hadden ook geen vrije ronde, we hadden veel remproblemen en hebben ook veel aan de remmen veranderd. In de kwalificatie bleef de rem hangen, maar dat bleek het gevolg te zijn van een schroefje dat losgeraakt was en onder het rempedaal kwam te zitten. Allemaal van dat soort stomme dingen die in de weg zaten, waar je eigenlijk niks aan kunt doen."

180204 Bathurst Frijns box
Ontspanning in de pitbox, Dries Vanthoor kijkt toe

"De wedstrijd op zich verliep wel goed, alleen het begin niet", schetst Frijns. "De eerste vier uur hebben we zonder radio gereden, dus daardoor zaten we altijd een stap achter de rest. We moesten de communicatie doen via een pitbord en als de rest bij een safety-car-fase binnenkwam voor een pitstop, konden wij dat pas een ronde later. Zo liepen we dan ook een ronde achterstand op de leiders op. Tijdens mijn stint heb ik toen de leider ingehaald, waardoor we weer in dezelfde ronde kwamen en naarmate de wedstrijd vorderde, zagen we, dat we steeds dichter in de buurt kwamen. Nadat we zoveel problemen hadden gehad, was het al mooi om in de top vijf te rijden, maar uiteindelijk waren we zelfs in gevecht om de leiding. Dat was wel een verrassing."

180204 Bathurst Frijns Crest

Uiteindelijk won het WRT-team de race die zoals gemeld voortijdig werd gestaakt na een zwaar ongeval in het laatste halfuur. "Als de race niet was gestopt, waren we waarschijnlijk zo'n drie ronden tekort gekomen met de benzine", geeft Frijns toe. Toch denkt hij, dat het team de race ook met een tankstop waarschijnlijk zou hebben gewonnen. "We zaten op hetzelfde schema als de Mercedes achter ons. De Ice Break-Porsche had meer brandstof, maar die zat weer over zijn maximale stinttijd voor een bepaalde rijder heen, dus zelfs als die voor ons was geëindigd, was die daarna waarschijnlijk uit de uitslag gehaald en hadden we nog steeds gewonnen. Maar hoe dan ook, ik ben heel blij met dit succes!"

180204 Bathurst Frijns Skyline

Voor Frijns is de zege een mooie genoegdoening, nadat de auto waarop hij was ingeschreven vorig jaar in Bathurst al na tien minuten uit de wedstrijd was, zonder dat hijzelf één meter in de race had gereden. "Je kunt hoge verwachtingen hebben, maar sommige dingen heb je niet in de hand. Iedereen doet zijn best, maar het kan ook Dries of Leonard overkomen. Maar alles is goed gegaan: geen van ons allen heeft schade gereden, niemand geraakt of wat dan ook en zo zie je maar. Als je uit de problemen blijft, kun je hoog eindigen."

180204 Bathurst Frijns podium

Met de deelname aan Daytona afgelopen weekeinde en de race in Bathurst nu heeft Frijns een zeer intensieve week achter zich. Tussentijds werd Frijns afgelopen maandag ook nog bevestigd als fabrieksrijder voor Audi in de DTM. "Ik zat in het vliegtuig toen dat bekendgemaakt werd. Ik had twintig uur mijn telefoon uit, maar toen ik hem in Australië aan zette, ontplofte die zowat van alle berichten. Heel veel positieve reacties gehad, allemaal in de trant van 'Eindelijk, echt verdiend'. Ik kijk ook erg uit naar de DTM en natuurlijk vooral de race op Zandvoort. Het zou wel mooi zijn als daar een beetje publiek op af komt. Een thuisrace is altijd iets bijzonders", stelt hij.  "Maar nu wil ik wel even naar huis", verzucht hij. "Ik ben al twee weken niet meer thuis geweest, ik moet me waarschijnlijk opnieuw voorstellen! Veel geslapen heb ik tussentijds niet. Ik heb wel wat slaappillen, en voor de rest koffie om wakker te blijven. Dus reken maar dat ik zometeen mijn bed in wil."


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet