GT: Chaz Mostert bezorgt BMW pole-position in Bathurst

De Allan Simonsen Pole-award voor BMW-coureur Chaz Mostert
Supercar-routinier Chaz Mostert kan ook met een BMW uitstekend uit de voeten. Dat liet hij ondermeer eind vorig jaar al zien tijdens de FIA GT World Cup in Macau en dat bewees hij eens te meer in de kwalificatie voor de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour, waarin de Australiër in de Schnitzer-BMW M6 GT3 met een tijd van 2:01,934 minuten de pole-position voor zich opeiste. Het beeld uit de vrije trainingen, waarin de BMW's en Audi's het tempo vooraan bepaalden, werd eens te meer bevestigd tijdens de Pirelli Shootout voor de snelste tien uit de kwalificatie, want achter de pole-winnende BMW eindigden Audi's R8 op de plaatsen twee en drie, met de Valvoline-Jamec-Pem-Audi van het Audi Sport Team MPC dankzij Kelvin van der Linde op de tweede startplek, gevolgd door de zusterauto van het team, die werd bestuurd door Christopher Haase. De enige auto met Nederlandse inbreng in de shootout was de Audi Sport Team WRT-Audi met Robin Frijns. Onze landgenoot reed op het Mount Panorama Circuit de zevende tijd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De Schnitzer-BMW met Chaz Mostert op weg naar de pole-position
Chaz Mostert nam voor het behalen van de pole-position de Allan Simonsen Award in ontvangst en zei: "We zaten er vorig jaar met onze Pro-Am-auto al dichtbij, maar nu met Schnitzer Motorsport en de BMW Motorsport-groep in de topklasse uit te komen en de pole-positition te behalen is heel bijzonder. In de trainingen hebben we de auto constant kunnen verbeteren. De jongens hadden genoeg vertrouwen in mij om de auto te kwalificeren." Mostert, wiens tijd de op één na snelste kwalificatietijd in de historie van de twaalf-uursrace was, deelt de auto met Augusto Farfus en Marco Wittmann
Kelvin van der Linde leek lange tijd zeker van de pole-position, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede startplaats, voor zijn teamgenoot Christopher Haase. Nogal verrassend staat de Bulk Motorworks-Lamborghini als beste Pro-Am-auto op de vierde plaats dankzij een snelle ronde van Bathurst 1000-winnaar Luke Youlden. In de kwalificatie stond het team nog op de achtste plaats, maar een sterk optreden van Youlden in de shootout zorgde voor een winst van vier posities. Daarachter volgen de nummer 58-YNA Autosport-McLaren uit de Pro-Am-klasse op de vijfde en de Strakka-Mercedes op de zesde plaats. Het Strakka-team was aanvankelijk als elfde gekwalificeerd, maar mocht alsnog in de shootout starten, nadat de tijd van het BMW Team SRM werd geschrapt als gevolg van een te hoge turbodruk. Op de vierde startrij staan de WRT-Audi van Robin Frijns en de 'Pro'-YNA Autosport-McLaren van Shane van Gisbergen op de plaatsen zeven en acht. De top tien wordt gecompleteerd door de nummer 17-Bentley van Steven Kane en de Pro-Am-Icebreak-Porsche van Matt Campbell.

Jeroen Bleekemolen kwalificeerde de Black Swan-Porsche als 25e
De beide Jamec-Pem-Audi's eindigden eerder op de dag op de eerste twee plaatsen in de vijfde en afsluitende vrije training van het evenement, die twee keer moest worden onderbroken met rode vlaggen nadat deelnemers uit de 'Invitational'-klasse van de baan waren geraakt. De aansluitende kwalificatie diende vooral voor het bepalen wie er aan de shootout mocht deelnemen, alsmede voor het bepalen van de startposities in de niet-GT3-klassen. Daarbij reed Jeroen Bleekemolen in de Black Swan-Porsche de 25ee tijd, waarmee hij fabrieksrijder Fred Makowiecki in de Manthey-Porsche voorbleef. Het was voor de Porsches als geheel niet gemakkelijk, want ook Earl Bamber kwam niet verder dan de 18e tijd, zodat er geen enkele 911 in de shootout terechtkwam. In de Porsche Cup-klasse was de pole-position voor Grove Racing dankzij een snelle ronde van de Brit Ben Barker. Een plaats daarachter start de Carrera Cup Asia-Porsche met Chris van der Drift. Snelste GT4-auto in de kwalificatie was de Boat Works Racing-BMW M4 met Aaron Seton achter het stuur. De Prosport Performance-Porsche met Max Braams eindigde op de vijfde plaats in de klasse.