Formule 1: Eerste zege voor Juan-Pablo Montoya in Italië
Juan-Pablo Montoya was afgelopen weekeinde de eerste Colombiaan die een Grand Prix op zijn naam schreef. Hij was op het Autodromo Nazionale di Monza sneller dan Rubens Barrichello en Ralf Schumacher. Michael Schumacher kwam als vierde over de meet, gevolgd door Pedro de la Rosa en Jacques Villeneuve. Jos Verstappen maakte een ijzersterk begin van de race mee, maar moest halverwege de pijp aan Maarten geven.
Tekst: Christian W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond
Bedompen sfeer in Monza
Vanwege de terroristische aanvallen in de Verenigde Staten begon de Grand Prix van Italië anders dan anders. Veel coureurs en teams hadden de schrik aardig in de benen. Ferrari besloot, in overleg met haar sponsors, de auto's niet met de bekende beeldmerken uit te rusten. Bovendien verschenen de Wereldkampioenen met een zwarte neus aan de start. Verschillende teams maakten een vergelijkbaar gebaar, waaronder Jaguar en Jordan Honda. Ook werden de coureurs weer eens met de neus op de feiten gedrukt door een zwaar ongeluk dat zaterdag in Duitslang plaatsvond. Oud-Formule 1-coureur en tweevoudig Champ Car-kampioen Alessandro Zanardi maakte een verschrikkelijke crash mee, waarbij de monocoque van zijn auto verbrijzeld werd. Beide benen van de Italiaan moesten boven de knie worden afgezet.
Ondanks geruchten geen afspraak
Het gehele weekeinde was sprake van één of andere 'gentlemen's agreement' voor de start van de Italiaanse Grote Prijs. Uiteindelijk werd niets afgesproken en vertrokken de auto's normaal van de grid. Giancarlo Fisichella en Nick Heidfeld moesten door problemen echter vanuit de pitstraat startten.
Eerste bocht eist slachtoffers
De Variante Goodyear, vaak het decor van touchés en crashes, zorgde ook dit keer voor problemen. Jenson Button remde aan, maar bevond zich op het vuile en gladde gedeelte van de baan. Daardoor prikte hij Jordan Honda-coureur Jarno Trulli van het circuit. De race van de Italiaan, nota bene volgend jaar Buttons teamgenoot, was meteen over, terwijl de Engelsman zelf de pits moet opzoeken om een nieuwe neusvleugel te laten monteren. Helaas voor Button moest ook hij de race in de vierde ronde staken. Zijn Renault-krachtbron gaf in een grote, witte rookwolk de geest.
Veel actie in de eerste ronden
De gebroeders Schumacher, gestart vanaf de tweede startrij, hebben het in de eerste ronde met elkaar aan de stok. Ralf heeft een betere start en gaat aan Michael voorbij. Beide gaan coureurs naast elkaar door de eerste Lesmo-bocht. De Ferrarist heeft echter een betere lijn en steekt de Williams BMW van zijn jongere broer voorbij. Jos Verstappen wist zoals gewoonlijk een teleurstellende startplek binnen enkele honderden meters in een goed uitgangspunt voor de race om te zetten. De Nederlander maakte binnen een ronde van zijn negentiende plaats een achtste. Mika Häkkinen, die vrijdag een (voorlopig) vertrek uit Formule 1 aankondigde, deed het relatief rustig aan. Hij zakte juist van de zevende naar de dertiende positie.
Mika Häkkinen, kondigde vrijdag een (voorlopig) vertrek uit Formule 1 aan.
Montoya onder druk van Ferrari
Terwijl Jos Verstappen zijn oud-teamgenoot Pedro de la Rosa voorbijgaat om de zesde plek in de race, weet Juan-Pablo Montoya zich aan de kop te handhaven. Hij staat echter onder zware druk van beide Ferraristen, Rubens Barrichello en Michael Schumacher. De Colombiaan gaat in de zevende ronde dan ook iets te wijd in de eerste Lesmo. Tegelijkertijd ziet David Coulthard zijn Italiaanse Grote Prijs letterlijk in rook opgaan: de Mercedes-motor blaast op. Jos Verstappen profiteert daarvan en krijgt de vijfde plaats in de schoot geworpen. Helaas duurt de vreugde slechts negentien ronden, want de Nederlander valt uit.
Barrichello profiteert van foutje Montoya
In de negende ronde van de wedstrijd blijkt nogmaals de moeite die Juan-Pablo Montoya heeft om de Ferrari's achter zich te houden. Hij maakt een fout in de Variante della Roggia en Rubens Barrichello gaat hem voorbij. Michael Schumacher drukt zijn neus haast in de versnellingsbak van de Colombiaan, maar heeft niet genoeg over om hem voorbij te gaan. Even later verremt Montoya zich, opnieuw in de tweede chicane, waardoor hij de bocht moet afsnijden. Hij heeft daarvan echter geen voordeel, waardoor Schumacher geen aanspraak kan maken op plek drie.
Arrows komt vooraan niet mee
Dat het seizoen-2001 voor Arrows Asiatech een aflopende zaak is, blijkt wanneer Verstappen in één ronde door twee coureurs wordt ingehaald. Jean Alesi gaat in eerste instantie aan de Nederlander voorbij door de eerste bocht af te steken. Hij moet Verstappen echter weer voor zich laten om maatregelen van de wedstrijdleiding te voorkomen. Twee bochten later gaat de Fransman echter op de goede manier voorbij aan de Arrows. Kimi Räikkönen weet ook de aansluiting te maken. De Fin, die vrijdag een contract met McLaren Mercedes in de wacht sleepte, gaat Verstappen bij het aanremmen voor de Curva Parabolica voorbij.
Ferrari luidt pitstops in
In de negentiende ronde van de race maakt Michael Schumacher de eerste pitstop. Een ronde later doet zijn teamgenoot, Rubens Barrichello, hetzelfde. Echter, de stop van de Braziliaan verloopt niet vlekkeloos: de man die de brandstofslang hanteert, laat die vallen. De pitstop duurt ruim vijftien seconden en Barrichello valt terug naar de derde plaats. Juan-Pablo Montoya heeft opnieuw de leiding in handen en hij wordt gevolgd door Ralf Schumacher. Ondertussen parkeert Mika Häkkinen zijn McLaren Mercedes aan de kant, als zijn versnellingsbak vastslaat. In ronde negenentwintig komt dan ook Montoya zijn team opzoeken. Hij staat bijna twaalf seconden stil, maar het is dan ook zijn enige pitstop. De Colombiaan komt achter zijn teamgenoot en Barrichello, maar voor Michael terug op de baan. Zes ronden later maakt ook Ralf Schumacher zijn stop. Die duurt nog geen acht seconden, maar de Duitser hoeft nog maar achttien ronden.
Twee-stopstrategie kost Barrichello zege
Michael Schumacher is opnieuw in een fel gevecht gewikkeld met Juan-Pablo Montoya als hij zijn tweede pitstop moet maken. Hij valt daardoor terug naar de vierde plaats, achter zijn jongere broer, Ralf. Die is op dat moment sneller dan Montoya en komt met rasse schreden dichterbij aan zijn teamgenoot. Rubens Barrichello moet voor de tweede keer de leiding uit handen geven als ook hij de pitstraat inkomt. Hij komt als derde terug op de baan en Williams BMW lijkt op een een-tweetje af te stevenen. De derde en laatste 'stint' van de Braziliaan is echter een hele goede. Hij loopt dan ook in op Ralf Schumacher, terwijl die juist dichterbij komt aan Montoya.
Felle strijd Ralf en Rubens
In ronde nummer vierenveertig bedraagt de voorsprong van Juan-Pablo Montoya nog een kleine viereneenhalve seconde. Rubens Barrichello heeft ondertussen de druk op Ralf Schumacher opgevoerd. De Duitser maakt aan de lopende band kleine foutjes, maar weet Barrichello steeds achter zich te houden. Verschillende keren deelt de Braziliaan een plaagstoot uit, maar hij weet de Williams BMW niet voorbij te gaan. Uiteindelijk weet Barrichello na vier ronden knokken zijn Ferrari op start-finish op de tweede plaats te zetten en gaat hij op weg naar Montoya.
Opmars Barrichello niet genoeg
In de laatste fase van de wedstrijd moet zowel Alex Yoong als Enrique Bernoldi opgeven. Rubens Barrichello doet ondertussen zijn best om voor de tifosi een zege te behalen. Hoewel de Ferrarist zijn achterstand op Juan-Pablo Montoya in vier ronden weet terug te brengen van ruim zeven naar net vijf, mag het niet baten. Montoya zegeviert voor het eerst sinds zijn entree in Formule 1, eerder dit jaar. Barrichello moet genoegen nemen met de tweede plaats en Ralf Schumacher completeert het podium.
Wereldkampioen Michael Schumacher doet zijn titel weinig eer aan door voor het eerst sinds lange tijd buiten de top drie aan te komen. Pedro de la Rosa pakt twee belangrijke punten voor Jaguar en Jacques Villeneuve eist het laatste puntje voor zich op.
Jacques Villeneuve eist het laatste puntje voor zich op.
De uitslag:
1. Juan Pablo Montoya, Williams BMW: 1u 16m 58.493s
2. Rubens Barrichello, Ferrari Ferrari: +5,175s
3. Ralf Schumacher, Williams BMW: +17,335s
4. Michael Schumacher, Ferrari Ferrari: +24,991s
5. Pedro de la Rosa, Jaguar Cosworth: +1m 14,984s
6. Jacques Villeneuve, BAR Honda: +1m 22,469s
7. Kimi Räikkönen, Sauber Petronas: +1m 23,107s
8. Jean Alesi, Jordan Honda: -1 ronde
9. Olivier Panis, BAR Honda: -1 ronde
10. Giancarlo Fisichella, Benetton Renault: -1 ronde
11. Nick Heidfeld, Sauber Petronas: -1 ronde
12. Tomas Enge, Prost Acer: -1 ronde
13. Fernando Alonso, Minardi European: -2 ronden
Niet gefinisht:
14. Enrique Bernoldi, Arrows Asiatech: -7 ronden
15. Alex Yoong, Minardi European: -9 ronden
16. Heinz-Harald Frentzen, Prost Acer: -25 ronden
17. Jos Verstappen, Arrows Asiatech: -28 ronden
18. Mika Häkkinen, McLaren Mercedes: -34 ronden
19. Eddie Irvine, Jaguar Cosworth: -39 ronden
20. David Coulthard, McLaren Mercedes: -47 ronden
21. Jenson Button, Benetton Renault: -49 ronden
22. Jarno Trulli, Jordan Honda: -53 ronden
Het Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher, 107
2. David Coulthard, 57
3. Rubens Barrichello, 54
4. Ralf Schumacher, 48
5. Juan-Pablo Montoya, 25
6. Mika Häkkinen, 24
7. Jacques Villeneuve, 12
8. Nick Heidfeld, 11
9. Jarno Trulli, Kimi Raikkonen, 9
11. Giancarlo Fisichella, 8
12. Heinz-Harald Frentzen, 6
13. Olivier Panis, Jean Alesi, 5
15. Eddie Irvine, 4
16. Pedro de la Rosa, 3
17. Jenson Button, 2
18. Jos Verstappen, 1
1. Scuderia Ferrari Marlboro, 161
2. West McLaren Mercedes, 81
3. BMW Williams F1 Team, 73
4. Red Bull Sauber Petronas, 20
5. Lucky Strike British American Racing Honda, 17
6. Benson & Hedges Jordan Honda, 16
7. Mild Seven Benetton Renault Sport, 10
8. Jaguar Racing, 7
9. Prost Acer, 4
10. Orange Arrows Asiatech, 1
Tekst: Christian W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond
Bedompen sfeer in Monza
Vanwege de terroristische aanvallen in de Verenigde Staten begon de Grand Prix van Italië anders dan anders. Veel coureurs en teams hadden de schrik aardig in de benen. Ferrari besloot, in overleg met haar sponsors, de auto's niet met de bekende beeldmerken uit te rusten. Bovendien verschenen de Wereldkampioenen met een zwarte neus aan de start. Verschillende teams maakten een vergelijkbaar gebaar, waaronder Jaguar en Jordan Honda. Ook werden de coureurs weer eens met de neus op de feiten gedrukt door een zwaar ongeluk dat zaterdag in Duitslang plaatsvond. Oud-Formule 1-coureur en tweevoudig Champ Car-kampioen Alessandro Zanardi maakte een verschrikkelijke crash mee, waarbij de monocoque van zijn auto verbrijzeld werd. Beide benen van de Italiaan moesten boven de knie worden afgezet.
Ondanks geruchten geen afspraak
Het gehele weekeinde was sprake van één of andere 'gentlemen's agreement' voor de start van de Italiaanse Grote Prijs. Uiteindelijk werd niets afgesproken en vertrokken de auto's normaal van de grid. Giancarlo Fisichella en Nick Heidfeld moesten door problemen echter vanuit de pitstraat startten.
Eerste bocht eist slachtoffers
De Variante Goodyear, vaak het decor van touchés en crashes, zorgde ook dit keer voor problemen. Jenson Button remde aan, maar bevond zich op het vuile en gladde gedeelte van de baan. Daardoor prikte hij Jordan Honda-coureur Jarno Trulli van het circuit. De race van de Italiaan, nota bene volgend jaar Buttons teamgenoot, was meteen over, terwijl de Engelsman zelf de pits moet opzoeken om een nieuwe neusvleugel te laten monteren. Helaas voor Button moest ook hij de race in de vierde ronde staken. Zijn Renault-krachtbron gaf in een grote, witte rookwolk de geest.
Veel actie in de eerste ronden
De gebroeders Schumacher, gestart vanaf de tweede startrij, hebben het in de eerste ronde met elkaar aan de stok. Ralf heeft een betere start en gaat aan Michael voorbij. Beide gaan coureurs naast elkaar door de eerste Lesmo-bocht. De Ferrarist heeft echter een betere lijn en steekt de Williams BMW van zijn jongere broer voorbij. Jos Verstappen wist zoals gewoonlijk een teleurstellende startplek binnen enkele honderden meters in een goed uitgangspunt voor de race om te zetten. De Nederlander maakte binnen een ronde van zijn negentiende plaats een achtste. Mika Häkkinen, die vrijdag een (voorlopig) vertrek uit Formule 1 aankondigde, deed het relatief rustig aan. Hij zakte juist van de zevende naar de dertiende positie.
Mika Häkkinen, kondigde vrijdag een (voorlopig) vertrek uit Formule 1 aan.
Montoya onder druk van Ferrari
Terwijl Jos Verstappen zijn oud-teamgenoot Pedro de la Rosa voorbijgaat om de zesde plek in de race, weet Juan-Pablo Montoya zich aan de kop te handhaven. Hij staat echter onder zware druk van beide Ferraristen, Rubens Barrichello en Michael Schumacher. De Colombiaan gaat in de zevende ronde dan ook iets te wijd in de eerste Lesmo. Tegelijkertijd ziet David Coulthard zijn Italiaanse Grote Prijs letterlijk in rook opgaan: de Mercedes-motor blaast op. Jos Verstappen profiteert daarvan en krijgt de vijfde plaats in de schoot geworpen. Helaas duurt de vreugde slechts negentien ronden, want de Nederlander valt uit.
Barrichello profiteert van foutje Montoya
In de negende ronde van de wedstrijd blijkt nogmaals de moeite die Juan-Pablo Montoya heeft om de Ferrari's achter zich te houden. Hij maakt een fout in de Variante della Roggia en Rubens Barrichello gaat hem voorbij. Michael Schumacher drukt zijn neus haast in de versnellingsbak van de Colombiaan, maar heeft niet genoeg over om hem voorbij te gaan. Even later verremt Montoya zich, opnieuw in de tweede chicane, waardoor hij de bocht moet afsnijden. Hij heeft daarvan echter geen voordeel, waardoor Schumacher geen aanspraak kan maken op plek drie.
Arrows komt vooraan niet mee
Dat het seizoen-2001 voor Arrows Asiatech een aflopende zaak is, blijkt wanneer Verstappen in één ronde door twee coureurs wordt ingehaald. Jean Alesi gaat in eerste instantie aan de Nederlander voorbij door de eerste bocht af te steken. Hij moet Verstappen echter weer voor zich laten om maatregelen van de wedstrijdleiding te voorkomen. Twee bochten later gaat de Fransman echter op de goede manier voorbij aan de Arrows. Kimi Räikkönen weet ook de aansluiting te maken. De Fin, die vrijdag een contract met McLaren Mercedes in de wacht sleepte, gaat Verstappen bij het aanremmen voor de Curva Parabolica voorbij.
Ferrari luidt pitstops in
In de negentiende ronde van de race maakt Michael Schumacher de eerste pitstop. Een ronde later doet zijn teamgenoot, Rubens Barrichello, hetzelfde. Echter, de stop van de Braziliaan verloopt niet vlekkeloos: de man die de brandstofslang hanteert, laat die vallen. De pitstop duurt ruim vijftien seconden en Barrichello valt terug naar de derde plaats. Juan-Pablo Montoya heeft opnieuw de leiding in handen en hij wordt gevolgd door Ralf Schumacher. Ondertussen parkeert Mika Häkkinen zijn McLaren Mercedes aan de kant, als zijn versnellingsbak vastslaat. In ronde negenentwintig komt dan ook Montoya zijn team opzoeken. Hij staat bijna twaalf seconden stil, maar het is dan ook zijn enige pitstop. De Colombiaan komt achter zijn teamgenoot en Barrichello, maar voor Michael terug op de baan. Zes ronden later maakt ook Ralf Schumacher zijn stop. Die duurt nog geen acht seconden, maar de Duitser hoeft nog maar achttien ronden.
Twee-stopstrategie kost Barrichello zege
Michael Schumacher is opnieuw in een fel gevecht gewikkeld met Juan-Pablo Montoya als hij zijn tweede pitstop moet maken. Hij valt daardoor terug naar de vierde plaats, achter zijn jongere broer, Ralf. Die is op dat moment sneller dan Montoya en komt met rasse schreden dichterbij aan zijn teamgenoot. Rubens Barrichello moet voor de tweede keer de leiding uit handen geven als ook hij de pitstraat inkomt. Hij komt als derde terug op de baan en Williams BMW lijkt op een een-tweetje af te stevenen. De derde en laatste 'stint' van de Braziliaan is echter een hele goede. Hij loopt dan ook in op Ralf Schumacher, terwijl die juist dichterbij komt aan Montoya.
Felle strijd Ralf en Rubens
In ronde nummer vierenveertig bedraagt de voorsprong van Juan-Pablo Montoya nog een kleine viereneenhalve seconde. Rubens Barrichello heeft ondertussen de druk op Ralf Schumacher opgevoerd. De Duitser maakt aan de lopende band kleine foutjes, maar weet Barrichello steeds achter zich te houden. Verschillende keren deelt de Braziliaan een plaagstoot uit, maar hij weet de Williams BMW niet voorbij te gaan. Uiteindelijk weet Barrichello na vier ronden knokken zijn Ferrari op start-finish op de tweede plaats te zetten en gaat hij op weg naar Montoya.
Opmars Barrichello niet genoeg
In de laatste fase van de wedstrijd moet zowel Alex Yoong als Enrique Bernoldi opgeven. Rubens Barrichello doet ondertussen zijn best om voor de tifosi een zege te behalen. Hoewel de Ferrarist zijn achterstand op Juan-Pablo Montoya in vier ronden weet terug te brengen van ruim zeven naar net vijf, mag het niet baten. Montoya zegeviert voor het eerst sinds zijn entree in Formule 1, eerder dit jaar. Barrichello moet genoegen nemen met de tweede plaats en Ralf Schumacher completeert het podium.
Wereldkampioen Michael Schumacher doet zijn titel weinig eer aan door voor het eerst sinds lange tijd buiten de top drie aan te komen. Pedro de la Rosa pakt twee belangrijke punten voor Jaguar en Jacques Villeneuve eist het laatste puntje voor zich op.
Jacques Villeneuve eist het laatste puntje voor zich op.
De uitslag:
1. Juan Pablo Montoya, Williams BMW: 1u 16m 58.493s
2. Rubens Barrichello, Ferrari Ferrari: +5,175s
3. Ralf Schumacher, Williams BMW: +17,335s
4. Michael Schumacher, Ferrari Ferrari: +24,991s
5. Pedro de la Rosa, Jaguar Cosworth: +1m 14,984s
6. Jacques Villeneuve, BAR Honda: +1m 22,469s
7. Kimi Räikkönen, Sauber Petronas: +1m 23,107s
8. Jean Alesi, Jordan Honda: -1 ronde
9. Olivier Panis, BAR Honda: -1 ronde
10. Giancarlo Fisichella, Benetton Renault: -1 ronde
11. Nick Heidfeld, Sauber Petronas: -1 ronde
12. Tomas Enge, Prost Acer: -1 ronde
13. Fernando Alonso, Minardi European: -2 ronden
Niet gefinisht:
14. Enrique Bernoldi, Arrows Asiatech: -7 ronden
15. Alex Yoong, Minardi European: -9 ronden
16. Heinz-Harald Frentzen, Prost Acer: -25 ronden
17. Jos Verstappen, Arrows Asiatech: -28 ronden
18. Mika Häkkinen, McLaren Mercedes: -34 ronden
19. Eddie Irvine, Jaguar Cosworth: -39 ronden
20. David Coulthard, McLaren Mercedes: -47 ronden
21. Jenson Button, Benetton Renault: -49 ronden
22. Jarno Trulli, Jordan Honda: -53 ronden
Het Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher, 107
2. David Coulthard, 57
3. Rubens Barrichello, 54
4. Ralf Schumacher, 48
5. Juan-Pablo Montoya, 25
6. Mika Häkkinen, 24
7. Jacques Villeneuve, 12
8. Nick Heidfeld, 11
9. Jarno Trulli, Kimi Raikkonen, 9
11. Giancarlo Fisichella, 8
12. Heinz-Harald Frentzen, 6
13. Olivier Panis, Jean Alesi, 5
15. Eddie Irvine, 4
16. Pedro de la Rosa, 3
17. Jenson Button, 2
18. Jos Verstappen, 1
1. Scuderia Ferrari Marlboro, 161
2. West McLaren Mercedes, 81
3. BMW Williams F1 Team, 73
4. Red Bull Sauber Petronas, 20
5. Lucky Strike British American Racing Honda, 17
6. Benson & Hedges Jordan Honda, 16
7. Mild Seven Benetton Renault Sport, 10
8. Jaguar Racing, 7
9. Prost Acer, 4
10. Orange Arrows Asiatech, 1