GT: Porsche concentreert zich volledig op GT-racerij

Porsche wil volgend jaar vier fabrieks-911 RSR's in de Pro-klasse in Le Mans inzetten
Na het beëindigen van het LMP1-programma, dat in vier seizoenen resulteerde in drie opeenvolgende Le Mans-overwinningen, drie rijders- en drie constructeurs-wereldtitels, richt Porsche in 2018 de aandacht volledig op de GT-racerij. De inzet van de dit jaar nieuwe 911 RSR wordt versterkt met vier fabrieksauto's in Le Mans en de voortzetting van de bestaande programma's in het FIA WEC en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Daarnaast schaalt Porsche de activiteiten in de GT3-racerij met de 911 GT3 R op: zo komt er ondermeer een fabrieksprogramma in de Intercontinental GT Challenge en de Endurance Cup van de Blancpain GT Series. Ook op de Nürburgring wordt er flink uitgepakt: momenteel worden er negen Porsche 911 GT3 R's aan de start verwacht voor de jaarlijkse 24-uursrace in mei.
Tekst: René de Boer (vanuit Weissach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, PR
Zoals altijd werden de Porsche-sportplannen voor het komende seizoen aangekondigd tijdens de jaarlijkse 'Night of Champions' in het zogeheten Casino, de grote zaal op het testcomplex van het merk in Weissach, waar ook de sportafdeling gevestigd is. Dat Porsche meer aandacht op de GT-racerij zou leggen, stond al een tijdlang vast. Onder voorbehoud van toelating door de ACO – maar die zal de relatie met de belangrijke fabrikant ongetwijfeld niet te zeer op het spel willen zetten – plant Porsche de inzet van maar liefst vier fabrieks-911's in Le Mans. Daarmee volgt het merk het voorbeeld van Ford, want ook Porsche wil zijn WEC-team, Manthey Racing, en zijn IMSA-team, CORE Autosports, samen naar Le Mans brengen. De Porsche met het nummer 91 wordt toevertrouwd aan Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frédérik Makowiecki. De rijders van de auto met het nummer 92 zijn Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor, waarmee onze zuiderbuur voor het eerst met Porsche in Le Mans start. De nummer 93 zal worden bestuurd door Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber, terwijl met de nummer 94 Timo Bernhard, Romain Dumas en Sven Müller aan de start komen.

Volgend jaar vier fabrieks-911's in Le Mans
In het zogeheten 'Superseason' van het FIA WEC rijden Gianmaria Bruni en Richard Lietz met de nummer 91 en Michael Christensen en Kévin Estre met de nummer 92. Daarnaast wordt een nog niet nader gespecificeerd aantal 911 RSR's in de GTE-Am-klasse verwacht, Porsche heeft zeven van deze auto's volgens de specificaties van modeljaar 2017 aan klantenteams verkocht. In het Amerikaanse IMSA-kampioenschap is het kampioensteam uit 2015, bestaande uit Nick Tandy en Patrick Pilet, herenigd in de Porsche met het startnummer 911. De auto met het nummer 912 zal worden bestuurd door Laurens Vanthoor en Earl Bamber.

De 911 GT3 R komt volgend jaar ook fabrieksmatig aan de start
Fabrieksteam in Intercontinental GT Challenge en Blancpain Endurance
In de GT3-klasse ondersteunt Porsche in de Intercontinental GT Challenge bij elke race tenminste één lokaal team bij het runnen van een 911 GT3 R in de Pro-klasse. Het trio van fabrieksrijders Dirk Werner, Romain Dumas en Fred Makowiecki zal allevier de races in dit kampioenschap, Bathurst, Spa, Suzuka en Laguna Seca, rijden. Dezelfde drie rijders komen ook uit in de vijf wedstrijden van de Blancpain GT Series Endurance Cup in een 911 GT3 R van Manthey Racing. Daarnaast is er ondersteuning met technici en rijders in series als ELMS, Pirelli World Challenge, de Japanse Super-GT, de GTD-klasse van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap en de VLN.

Timo Bernhard komt volgend jaar voor zijn eigen team in actie tijdens de ADAC GT Masters
Opmerkelijk is de aankondiging dat Timo Bernhard, die vanaf het begin bij het LMP1-project van Porsche betrokken was en de laatste racekilometers in Bahrein met de 919 reed, terugkeert in de GT-racerij. Onder de vlag van het Team 75 Bernhard, dat hij samen met zijn vader Rüdiger runt, neemt Bernhard samen met Kévin Estre deel aan de ADAC GT Masters. Bij de 24-uursrace op de Nürburgring worden negen 911 GT3 R's aan de start verwacht. Vijf daarvan worden door klantenteams in de Pro-klasse ingezet, vier auto's rijden in de amateurklasse. Bij Manthey Racing rijden twee auto's met fabrieksrijders: Earl Bamber, Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Patrick Pilet in de auto met startnummer 911, Romain Dumas, Richard Lietz, Fred Makowiecki en Nick Tandy in de Porsche met startnummer 912.

Er worden in totaal negen 911 GT3 R's voor de 24 Uur Nürburgring verwacht
Ook intensiveert Porsche de ondersteuning van jonge rijders. Dennis Olssen en Matt Campbell promoveerden naar de status van Porsche Young Professional en vormen daarmee gezelschap voor Matteo Cairoli en Mathieu Jaminet. Met de introductie van 'Porsche Selected Drivers' voegt het merk een extra stap aan het kader toe, deze geselecteerde rijders worden ook ondersteund in het opleidingstraject van Porsche en nemen ondermeer deel aan fitnesstests. De eerste die geselecteerd is, is de Deense Christina Nielsen, die na twee kampioenstitels in de GTD-klasse van de IMSA-serie met het Amerikaanse Scuderia Corsa-Ferrari-team daar buiten de boot viel toen Cooper MacNeil met een groot sponsorbudget van WeatherTech aanklopte. Tevens is Porsche partner van de volgend jaar nieuwe Deutsche Elektro-Kart-Meisterschaft.