Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Volop sfeer met 78.000 bezoekers bij openingsrace. DTM en Bernd Schneider laten traditie herleven



Manuel Reuter kwam bij de start van de eerste race het beste weg, maar verremde zich in de tweede bocht en viel terug tot de tiende plaats. "Ik was zo onder de indruk van de sfeer hier, dat ik vergat te remmen", zou hij later zeggen. Bernd Schneider nam de koppositie over, gevolgd door Timo Scheider, Marcel Fässler en Michael Bartels. Oud-kampioen Klaus Ludwig had in de training al problemen, kwalificeerde zich slechts als 15e, en in de tweede ronde probeerde Christian Abt hem voorbij te steken, hetgeen de Audi-coureur met een spin moest bekopen. Reuter startte na zijn spin in de openingsronde een sterke inhaalrace en reed in de 22e ronde alweer op de vijfde plaats. Zes ronden later haalde Marcel Fässler Timo Scheider in, na talloze eerdere pogingen. Twee ronden voor het einde stak ook Reuter Scheider voorbij en eindigde zo als derde, achter winnaar Bernd Schneider en de als tweede geklasseerde Marcel Fässler.

Safety-car na regen
De start van de tweede race was voor Bernd Schneider, terwijl Timo Scheider in de eerste bocht spinde na te zijn aangetikt door Manuel Reuter. Thomas Jäger reed tegen de achterkant van de Astra van Joachim Winkelhock aan en verloor de motorkap van zijn Mercedes. In de negende ronde begon het weer te regenen en zes ronden later stroomde het met bakken naar beneden, waarop in ronde 17 de safety-car in de baan verscheen. Schneider, Fässler en Reuter kwamen alledrie binnen voor een bandenwissel, een ronde later gevolgd door Ludwig, Turner, Modena en Scheider. In de 21e ronde werd de race weer vrijgegeven. Marcel Tiemann was de enige die niet gewisseld heeft, maar viel direct terug tot de 12e plaats en kwam daarop ook binnen. Zo leidde Schneider, voor Fässler, Dumbreck, Reuter en Bartels. In het duel om de derde plaats duwde Manuel Reuter de Mercedes van Dumbreck in de rondte, maar even later spinde Reuter zelf ook. Bartels de derde plaats over en hield deze vast tot aan de finish, ditmaal al na dertig in plaats van 38 geplande rondes wegens het bereiken van de tijdslimiet van 40 minuten. Schneider won opnieuw voor Fässler en Bartels. Manuel Reuter kreeg naderhand een tijdstraf van dertig seconden vanwege de actie tegen Dumbreck.

Uitslag:

Race 1:
1.Bernd Schneider, Dui, Mercedes-Benz CLK, 38 ronden in 40,54;208
2.Marcel Fässler, Zwi, Mercedes-Benz CLK, op 20;955
3.Manuel Reuter, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 26;643
4.Timo Scheider, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 28;771
5.Peter Dumbreck, GBr, Mercedes-Benz CLK, op 33;146
6.Marcel Tiemann, Dui, Mercedes-Benz CLK, op 34;045

Race 2:
1. Bernd Schneider, Dui, Mercedes-Benz CLK, 30 ronden in 40,17;919
2. Marcel Fässler, Zwi, Mercedes-Benz CLK, op 13;571
3. Michael Bartels, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 20;871
4. Timo Scheider, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 22;368
5. Peter Dumbreck, GBr, Mercedes-Benz CLK, op 24;172
6. Joachim Winkelhock, Dui, Opel Astra V8 Coupé, op 28;401

Stand na 2 races:
1. Bernd Schneider, 40 punten
2. Marcel Fässler, 30
3. Timo Scheider, 20
4. Peter Dumbreck, 16
5. Michael Bartels, 15
6. Manuel Reuter, 12

Pit- en Paddockgeluiden uit Hockenheim
Ruim 23,6 miljoen mensen in Duitsland zagen televisiebeelden van de DTM-races. Het ZDF besteedde in de populaire uitzending 'Sportstudio' op zaterdagavond ruim een half uur aandacht aan het kampioenschap.

Naast de circa 250 permanent geaccrediteerde journalisten hadden ruim 500 mediavertegenwoordigers een kaart voor het openingsweekeinde aangevraagd. Er werden er 180 toegelaten. In het perscentrum waren er ondermeer tien Japanners, acht Britten, vier Italianen, vier Finnen, drie Polen en vier Nederlanders.

Veel prominente gasten op Hockenheim, waaronder Robert Hendry, voorzitter van de Raad van Bestuur van Adam Opel AG, prof. Jürgen Hubbert, RvB-lid van DaimlerChrysler, BMW-sportdirecteur Gerhard Berger, Willy Weber, manager van de gebroeders Schumacher, en voetballers van 1860 München, VfL Wolfsburg en FC Kaiserslautern.

Zelfs op zaterdagmorgen stonden er al file's in Hockenheim om naar het circuit te komen. Geen wonder, want op alle toegangswegen naar het stadje waren al controleposten ingericht. Vanaf de verste parkeerplaats was het ruim drie kilometer lopen om bij het circuit te komen! Op zondag was het nog erger: sommige mensen deden anderhalf uur over het stukje van 18 kilometer tussen Mannheim en Hockenheim!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet