Formule 1: Nieuws van 15 december 2000
Verbod op tabaksreclame bedreigt de Braziliaanse Grand Prix
De Grote Prijs van Brazilië staat op het punt afgelast te worden als resultaat van een nieuwe wet die reclame voor tabaksproducten verbied. Die wet wordt naar verwachting in de komende weken door het Braziliaans congress aangenomen. Verschillende landen staan te trappelen om de plaats van de Zuid-Amerikanen in te nemen, waaronder Zuid-Afrika en China.
Teams testen tractiecontrole
Een aankondiging over het al dan niet toestaan van tractiecontrolesystemen in 2001 heeft nog niet plaatsgevonden. Hierop vooruitlopend hebben verschillende teams, waaronder naar verluid BAR, Jordan en Arrows een tractiecontrolesysteem geëvalueerd tijdens de testsessie op Jerez, deze week.
Prost-Ferrari meer dan een motordeal?
Volgens niet bevestigde geruchten zou de overeenkomst tussen Prost en Ferrari meer zijn dan een eenvoudige motorendeal en is de Prost van volgend jaar, naast de motor, ook voorzien van de wielophanging, koppeling en versnellingsbak van de Italianen. Concurrerende teams zullen dit waarschijnlijk als onreglementair bestempelen, omdat, volgens de reglementen, elk team zijn eigen chassis dient te bouwen. Cynici stelden voor de 2001-Prost, na het verdwijnen van Gauloise als hoofdsponsor, maar vast rood te schilderen.
Takuma Sato test voor Jordan
De 23-jarige Japanner Takuma Sato, die in het Brits Formule 3 afgelopen seizoen vier overwinningen boekte en derde eindigde in het kampioenschap, is de jongste Japanse coureur die ooit een Formule 1-auto bestuurde. Hij testte vandaag, als afsluiting van de testsessie, de Jordan Honda EJ10. Hij was, volgens eigen zeggen, erg onder de indruk van de downforce en de remmen van de auto.
Hongaarse Grand Prix in gevaar
Doordat het Hongaarse parlement onlangs instemde met een verbod op reclame voor tabaksproducten, dat in de komende jaren van kracht moet worden, komt de toekomst van de Hongaarse Grand Prix in gevaar. Het sigarettenmerk Marlboro is sinds jaar en dag hoofdsponsor van dat evenement en velen vinden dat de race alleen wordt verreden vanwege de huidige vrijheid op het gebied van tabaksreclame. Teams en coureurs komen dan ook niet graag op de Hungaroring. Het management van het circuit hoopt dat de autoriteiten schappelijk zullen zijn in het geval van de Grand Prix, omdat die anders waarschijnlijk van de Formule 1-kalender verdwijnt.
Alonso test voor Benetton
Niet alleen de reguliere coureurs Giancarlo Fisichella en Jenson Button testten gisteren (woensdag) op het Circuit de Catalunya, Barcelona, maar ook Fernando Alonso mocht de Benetton B200 Renault aan de tand voelen. Na een akkoord met Alonso's team Minardi, reed de jonge Spanjaard 175 kilometer voor Benetton, meer dan de helft van de voor zijn Superlicentie benodigde afstand. Het lijkt er op of Flavio Briatore, Benettons teammanager, Alonso toch aan zich heeft weten te binden en dat Alonso zijn Superlicentie nodig heeft om volgend jaar voor Minardi aan de start te verschijnen.
Coulthard: "We kunnen wat leren van Champ Cars"
David Coulthard vindt dat Formule 1 iets kan leren van Champ Cars, in de zin van pitstops. Hij ziet wel iets in het limiteren aan het aantal monteurs dat tijdens een pitstop aan de auto mag werken. De Schot werd afgelopen seizoen meer dan eens de dupe van de pitstopstrategie van zijn team, McLaren, dat de voorkeur gaf aan Mika Häkkinen eerder binnen te halen. Door het aantal monteurs bij een pitstop aan banden te leggen, zouden teams twee auto's tegelijkertijd binnen kunnen halen, aldus Coulthard.
Minardi overgenomen door Mécachrome?
Volgens de meest recente geruchten staat voor Minardi een overname op stapel en wel door Mécachrome. Het bedrijf, dat sinds 1998 de Supertec-motoren bouwt en waarvan Flavio Briatore mededirecteur is, zou een deal overwegen waarin zij de controle over het Italiaanse team verkrijgen. Vanzelfsprekend zouden de Minardi M02, waaraan, ondanks de zware financiële nood, al druk gebouwd wordt, dan worden aangedreven door de Supertec-motor.
Knieoperaties aan de orde van de dag
Na Alexander Wurz en Giancarlo Fisichella moet nu ook Mika Salo onder het mes voor zijn knie. De Fin beschadigde zijn gewrichtsbanden in een testongeluk, vorige winter, en crashte enkele weken later weer tijdens de trainingen voor de Braziliaanse Grand Prix. Tijdens het afgelopen seizoen had Salo, kersvers Toyota-testcoureur, geen tijd om van een operatie te herstellen.