24H Series: Impressies vanuit Dubai: Groot, groter, grootst
Het kan niet op in Dubai. Sterker nog, het moet allemaal nog mooier en nog indrukwekkender worden. Er wordt dan ook gebouwd dat het een lieve lust is. Maar of je daar nu echt blij mee moet zijn?
Tekst en foto’s: Matthé IJzerman
De taxichauffeur laat ons kiezen. Of de directe route en uren vast staan in de file, of een grote omweg en wat minder klem zitten. De keuze voor de laatste ligt voor de hand want de rit van het Autodrome van Dubai naar het hotel St. George mag dan een kilometer of 10 zijn, er een paar uur over doen lijkt ons niets. Dan maar kiezen voor 90 minuten! De enorme verkeerschaos op werkdagen is een direct gevolg van een totaal gebrek aan grootschalige planologie en een nog groter gebrek aan een beetje deugdelijk openbaar vervoer. De auto is gemeen goed en wie weinig te spenderen heeft, en dat zijn er nogal wat, die neemt maar een gammele bus. Waarvan er overigens niet veel rondrijden. In een stad die in een tijdspanne van pakweg 25 jaar is uitgegroeid van rond 50.000 naar 1,5 tot 2 miljoen ligt het voor de hand dat er meteen een metro dan wel snelspoor wordt aangelegd. Maar als in je buurlanden de olie uit de grond wordt gepompt en je maar rond 2 euro voor een gallon (3,8 liter) superbenzine octaan 98 betaalt, waarom zou je dan in de hitte in de rij gaan staan? Met als gevolg dat iedereen de auto pakt en de zesbaanswegen boordevol zitten. Dat het steeds tot stilstand komt ligt voornamelijk aan de rijstijl. Het lijkt wel of het verboden is om langer dan 30 seconden in je eigen baan te blijven rijden want vrijwel iedereen zwenkt van links naar rechts en terug, om één plaatsje te winnen. Dat gaat dan vrijwel altijd gepaard met drukken, duwen, snel gaatjes dichten en dus ook met snijden. Dan moet de hele handel in de rem en dat veroorzaakt, zoals bekend, altijd files. Deuken riskeert men ook zonder zorgen, ook al is het gehalte aan € 100.000,= voertuigen uitzonderlijk hoog.
Tekst en foto’s: Matthé IJzerman
De taxichauffeur laat ons kiezen. Of de directe route en uren vast staan in de file, of een grote omweg en wat minder klem zitten. De keuze voor de laatste ligt voor de hand want de rit van het Autodrome van Dubai naar het hotel St. George mag dan een kilometer of 10 zijn, er een paar uur over doen lijkt ons niets. Dan maar kiezen voor 90 minuten! De enorme verkeerschaos op werkdagen is een direct gevolg van een totaal gebrek aan grootschalige planologie en een nog groter gebrek aan een beetje deugdelijk openbaar vervoer. De auto is gemeen goed en wie weinig te spenderen heeft, en dat zijn er nogal wat, die neemt maar een gammele bus. Waarvan er overigens niet veel rondrijden. In een stad die in een tijdspanne van pakweg 25 jaar is uitgegroeid van rond 50.000 naar 1,5 tot 2 miljoen ligt het voor de hand dat er meteen een metro dan wel snelspoor wordt aangelegd. Maar als in je buurlanden de olie uit de grond wordt gepompt en je maar rond 2 euro voor een gallon (3,8 liter) superbenzine octaan 98 betaalt, waarom zou je dan in de hitte in de rij gaan staan? Met als gevolg dat iedereen de auto pakt en de zesbaanswegen boordevol zitten. Dat het steeds tot stilstand komt ligt voornamelijk aan de rijstijl. Het lijkt wel of het verboden is om langer dan 30 seconden in je eigen baan te blijven rijden want vrijwel iedereen zwenkt van links naar rechts en terug, om één plaatsje te winnen. Dat gaat dan vrijwel altijd gepaard met drukken, duwen, snel gaatjes dichten en dus ook met snijden. Dan moet de hele handel in de rem en dat veroorzaakt, zoals bekend, altijd files. Deuken riskeert men ook zonder zorgen, ook al is het gehalte aan € 100.000,= voertuigen uitzonderlijk hoog.