Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Nieuws van 17 november 2000

Terugkeer tractiecontrole in F1?

De FIA gaat binnenkort met de Formule 1 teams om de tafel zitten over een mogelijke terugkeer van tractiecontrole in de bolides. Zowel de FIA als de teams hebben namelijk gemengde gevoelens omtrent de contröle's van dergelijke systemen. Op dit moment is tractiecontröle namelijk illegaal, maar kan de FIA met de huidige technologie in de wagens onmogelijk garanderen dat een auto 100% legaal is.

Tekst: Dirk van Zon

Probleem zit hem in de uiterst complexe software die met het systeem gemoeid is. De FIA moet deze software helemaal ontleden, om te zien of er zich geen bestanden in bevinden die niet door de beugel kunnen. De teams hebben echter zogenaamde whizzkids in dienst, die illegale dingen prachtig in de software kunnen zetten, zonder dat deze bestanden na afloop kunnen worden getraceerd.

De FIA heeft toegegeven hier zeer veel moeite mee te hebben. Bovendien hebben zij ook reeds toegegeven dat in het seizoen 1998 er minimaal één winnende wagen illegaal was (maar waarschijnlijk meerdere).
FIA president Max Mosley is allerminst tevreden met het voorstel. ""Natuurlijk leveren dergelijke systemen belangrijke bijdragen op veiligheidsgebied aan de automobielindustrie en is het prachtig dat bijvoorbeeld tractiecontröle op het hoogste platform getest wordt, maar ik ben van mening dat we praten over het Wereldkampioenschap voor Formule 1 coureurs. Met alle technologie in de bolides is het steeds minder belangrijk wie er als coureur achter het stuur zit", aldus Mosley.
Op 7 December a.s. steken de FIA en afgevaardigden van de teams in Monaco de koppen bij elkaar over dit lastige onderwerp.

Fernando Alonso is "hot"

Over de slechts 19-jarige Fernando Alonso is de laatste tijd veel te doen geweest. De jonge Spanjaard reed het afgelopen seizoen Formule 3000 en boekte zijn eerste overwinning in die klasse op het Circuit des Ardennes in Spa-Francorchamps. Ook heeft hij enkele malen getest voor Minardi, die met hem vervolgens een vijfjarige overeenkomst sloten.

Tekst: Christiaan Lustig

Ineens was Alonso groot nieuws, want het pas dubbel-wereldkampioen geworden Ferrari toonde interesse. Dat was vooral dankzij Jean Todt. Zowel Ferrari als het management van Alonso bevestigde de contacten, maar waarschijnlijk betrof het niet meer dan het informeren naar zijn huidige contractuele verplichtingen. Volgens de meest wilde geruchten zou Ferrari Alonso voor vijf jaar hebben vastgelegd, om hem in 2001 te laten testen èn bij het team van Prost onder te brengen. Hij zou, bij gebleken geschiktheid, op termijn bij Ferrari zelf ingezet kunnen worden.
Enkele dagen geleden kwam er echter een kaper op de kust, want de gewiekste Flavio Briatore schijnt Alonso voor langere tijd aan Benetton te willen verbinden. Daarbij heeft hij één belangrijke troef achter de hand en dat is Supertec. Door de feitelijk van Renault afkomstige krachtbronnen aan Minardi te gaan leveren, kan hij het grootste probleem van het Italiaanse team oplossen. Het team zou er zelfs mee gaan kunnen wedijveren met Sauber, Prost en Arrows. Briatore heeft overigens ontkend dat hij Alonso wil hebben.

Marc Gené testrijder bij Williams

Op maandag 20 november 2000 werd bekend gemaakt wat al langere tijd een publiek geheim was: Marc Gené wordt volgend seizoen testrijder voor Williams. De Spanjaard verlaat daarmee het F1-startveld voor minimaal een jaar, tenzij de reguliere rijders (Ralf Schumacher en Juan-Pablo Montoya) natuurlijk niet in staat zijn te rijden.Dat bericht betekent een nieuwe klap in het gezicht voor Minardi. Gené reed in 1999 en 2000 voor de Italiaanse renstal en bracht hun ook het Spaanse telecombedrijf Telefonica. Nu heeft hij dus voor Williams BMW getekend.

Tekst: Christiaan Lustig

Gené heeft een éénjarige overeenkomst met het Britse team met een optie op een tweede jaar. Hij hoopt met een jaar buiten de spotlights te rijden in de voetstappen te kunnen treden van Olivier Panis.
De Fransman reed vorig jaar vele kilometers voor McLaren en tekende enkele maanden geleden voor British American Racing. Gené is niet de enige coureur die Panis' voorbeeld volgt: Alexander Wurz verruilde, weliswaar noodgedwongen, zijn plaats bij Benetton voor een testzitje bij McLaren en Ricardo Zonta moest ruim baan maken bij BAR vanwege het aanstellen van diezelfde Panis en vertrok naar Jordan. Het is voor deze coureurs echter nog maar de vraag of ze in 2002 wel aan de bak kunnen komen, want veel echt competitieve zitjes zijn ook voor dat jaar al vergeven.

Overigens is het vertrek van Gené voor Minardi niet het enige slechte nieuws van deze week. Het gerucht dat de andere coureur van het team uit Faenza, Gaston Mazzacane, met steun van PSN een plaats bij Arrows zou kunnen bemachtigen, doet nog steeds de ronde. Het was steeds de verwachting dat Tom Walkinshaw zijn twee huidige coureurs, Pedro de la Rosa en Jos Verstappen, ook volgend jaar in zijn auto's zou willen hebben. De la Rosa's stoeltje werd vandaag nog bevestigd, maar nu wordt dat van Verstappen in verband gebracht met Mazzacane. Teammanager Walkinshaw zou de Nederlander willen inruilen voor "vers bloed". Of Arrows ook echt op zoek is naar een fors betalende rijder i.p.v. een getalenteerde blijft de vraag.

"McLaren is de echte maatstaf", volgens Irvine

Eddie Irvine heeft in een interview gezegd dat, wat hem betreft, McLaren/Mercedes het echte "team to beat" is en niet het Italiaanse Ferrari.Hij legde dat als volgt uit: "Ferrari's prestaties worden versterkt door Michael, maar als je naar McLaren kijkt, zie je dat zij het doen met twee goede coureurs, maar geen Michael Schumacher". Dat komt overeen met wat Irvine hierover eerder zei, dat hij Ferrari zou willen zien winnen zonder Schumacher en dat Schumacher de sleutel is tot Ferrari's succes en niet Technisch directeur en tactisch brein van Ferrari Ross Brawn.

Eddie Irvine verliet Ferrari na het seizoen 1999 en koos voor een nieuwe uitdaging bij het nieuwe Jaguar-team. Jaguar kende echter een zeer moeizaam eerste jaar, maar gaat ervan uit aankomend jaar tegen de topteams te kunnen strijden. (Tekst: Christiaan Lustig)

Mazzacane gaat óf racen óf testen voor Arrows

De geruchten nemen toe dat huidig Minardi-coureur Gaston Mazzacane op het punt staat een overeenkomst te tekenen met Arrows. Terwijl zijn manager Eduardo Ramírez er geen geheim van heeft gemaakt dat er contacten zijn met zowel Arrows als Prost, lijkt het erop dat een testcontract met Arrows nabij is.

Tekst: Christiaan Lustig
Foto: P.R.

Slecht nieuws voor de Jos Verstappen-fans, maar er is zelfs nog een kleine mogelijkheid dat Mazzacane volgend jaar een racezitje krijgt bij het Britse team. Dat zou afhankelijk zijn van hoeveel sponsorgeld hij meebrengt èn wat voor rondetijden hij kan produceren.
De Argentijn, die wordt ondersteund door PSN, het bedrijf dat zich kort geleden terugtrok uit een overname van Minardi, brengt naar verluid zo'n 5 miljoen Amerikaanse dollars mee. Mazzacane zou 5 december a.s. voor de eerste maal gaan testen met de Arrows/AMT. Die dag is er namelijk een testdag waaraan meerdere teams meedoen op het circuit van Jerez in Spanje.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet