Formule 1: Kampioen Schumacher wint ook seizoensafsluiter
Michael Schumacher heeft, na vanaf pole te zijn vertrokken, de Grand prix van Maleisië op zijn naam geschreven. Teamgenoot Rubens Barrichello finishte als 3e, wat hun werkgever Ferrari de constructeurstitel opleverde. Onze landgenoot Jos Verstappen spinde in de openingsronde, maar reed daarna een sensationele inhaalrace. Jammergenoeg werd zijn strijdlust niet beloond met punten.
Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R.
Vlak na de start, waarbij Mika Hakkinen als een pijl uit een boog wegschoot en de leiding nam, was het in de eerste bochtenpartij weer eens flink raak. Onder andere Nick Heidfeld, Pedro Diniz, Jean Alesi en Pedro de la Rosa klapten op elkaar, waarbij laatstgenoemde alle mazzel had niet te gaan rollen.
Als enige van het groepje kon Alesi zijn weg vervolgen. Enkele bochten verder gaat het andermaal mis, want enkele wagens toucheren elkaar licht. Jos Verstappen bestuurd één van die wagens, maar gelukkig kan hij zijn weg vervolgen, zij het liggend op een 17e plaats.
De wedstrijdleiding besluit om de safety-car in te zetten en na een tweetal ronden is het wederom Hakkinen die de leiding pakt. Die moet hij echter al gauw weer afstaan aan zijn McLaren-teamgenoot David Coulthard. Ook moet hij Michael Schumacher en Rubens Barrichello laten passeren en het lijkt er dan ook op dat er een mankement is aan de bolide van de Fin. Bovendien krijgt Hakkinen een stop & go-penalty wegens een valse start!
Terwijl het inmiddels heel zachtjes motregent geeft Verstappen de Arrows voor de laatste maal dit seizoen nog maar eens goed te sporen en klimt in rap tempo op naar de 7e positie. Ongelooflijk hoe Verstappen als een warm mes door de zachte boter snijdt!
Heel wat minder gaat het met de jonge Jenson Button, want hij blaast de BMW motor achterin zijn Williams op, maar kan desalniettemin terugkijken op een prachtig debuutjaar.
Aan kop veranderd er na de pitstops het één en ander. Zo neemt Michael Schumacher de leiding over en is het de Brit Johnny Herbert die in zijn allerlaatste F1 race op de 4e plek rondrijdt met de kwakkelende Jaguar. Enige ronden later is Herbert betrokken bij een angstaanjagende crash, als er spontaan iets explodeerd bij de achterwielophanging, waardoor een achterwiel en de achtervleugel worden afgerukt van diens bolide. Geheel stuurloos schiet de Jaguar (die nog bijna over de kop slaat ook) met hoge snelheid door de grindbak de bandenstapels in. Herbert moet weg worden gedragen van het wrak en wordt naar het medische centrum vervoerd. Gelukkig vallen zijn verwondeingen erg mee.
De één zijn brood is echter de ander zijn dood en Jos Verstappen schuift door naar de 4e (!) positie. Na een aantal ronden op die positie te hebben gekoerst moet de Limburger echter een pitstop maken en valt hij terug naar positie 11.
Mika Hakkinen is ondertussen ook bezig met een grandioze inhaalrace en is in een prachtig gevecht verwikkeld met Jacques Villeneuve. Rondenlang vechten de kemphanen een verbeten duel uit (om de 4e plaats), wat uiteindelijk in het voordeel van Hakkinen wordt beslist.
Nadat Barrichello kortstondig leider was, heeft Schumacher intussen weer orde op zaken gesteld en geeft de leiding niet meer af. "Schumi" wint zo ook de laatste race en sluit het seizoen in stijl af. Bovendien behaald Ferrari door de 3e plaats van Barrichello ook het constructeurskampioenschap 2000, waarmee dus alle prijzen dit jaar naar Maranello gaan.
Jos Verstappen komt helaas net tekort voor WK-punten (lag met nog 1 ronde te gaan 8e) en finisht op een 10e plaats. Jammer voor Verstappen en triest om te constateren, maar het volledige potentiëel van de Arrows A21 is dit jaar niet tot uitting gekomen. Vooralsnog is nog niet bekend of Verstappen aankomend jaar mag aanblijven bij Arrows (met de nieuwe AMT motor), maar hij gaat er zelf vanuit dat alles rondkomt.
Het seizoen 2000 zit er op en dat wordt door het Ferrari team gevierd met rode pruiken op de hoofden. Vooral Barrichello staat een dergelijke haardracht werkelijk schitterend, maar niet heus. Het zal de Italianen echter allemaal een biet zijn, gefeest gaat er worden! Terrecht want de Italiaanse renstal heeft dit jaar alle prijzen in de wacht gesleept.
Uitslag Grand Prix van Maleisië, Sepang:
1. Michael Schumacher - Ferrari
2. David Coulthard - McLaren/Mercedes
3. Rubens Barrichello - Ferrari
4. Mika Hakkinen - McLaren/Mercedes
5. Jacques Villeneuve - BAR/Honda
6. Eddie Irvine - Jaguar/Cosworth
7. Alexander Wurz - Benetton/Playlife
8. Mika Salo - Sauber/Petronas
9. Giancarlo Fisichella - Benetton/Playlife
10. Jos Verstappen - Arrows/Supertec
11. Jean Alesi - Prost/Peugeot
12. Jarno Trulli - Jordan/Mugen Honda
13. Gaston Mazzacane - Minardi/Fondmetal Ford
Eindstanden Wereldkampioenschap F1 2000:
Coureurs:
1. Michael Schumacher (Ferrari) 108
2. Mika Hakkinen (McLaren) 89
3. David Coulthard (McLaren) 73
4. Rubens Barrichello (Ferrari) 62
5. Ralf Schumacher (Williams) 24
6. Giancarlo Fisichella (Benetton) 18
7. Jacques Villeneuve (B.A.R.) 17
8. Jenson Button (Williams) 12
9. Heinz Harald Frentzen (Jordan) 11
10. Jarno Trulli (Jordan) 6
10. Mika Salo (Sauber) 6
12. Jos Verstappen (Arrows) 5
13. Eddie Irvine (Jaguar) 4
14. Ricardo Zonta (B.A.R.) 3
15. Pedro de la Rosa (Arrows) 2
15. Alexander Wurz (Benetton) 2
Constructeurs:
1. Ferrari 170
2. McLaren/Mercedes 152
3. Williams/BMW 36
4. Benetton/Playlife 20
4. B.A.R./Honda 20
6. Jordan/Mugen Honda 17
7. Arrows/Supertec 7
8. Sauber/Petronas 6
9. Jaguar 4
Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R.
Vlak na de start, waarbij Mika Hakkinen als een pijl uit een boog wegschoot en de leiding nam, was het in de eerste bochtenpartij weer eens flink raak. Onder andere Nick Heidfeld, Pedro Diniz, Jean Alesi en Pedro de la Rosa klapten op elkaar, waarbij laatstgenoemde alle mazzel had niet te gaan rollen.
Als enige van het groepje kon Alesi zijn weg vervolgen. Enkele bochten verder gaat het andermaal mis, want enkele wagens toucheren elkaar licht. Jos Verstappen bestuurd één van die wagens, maar gelukkig kan hij zijn weg vervolgen, zij het liggend op een 17e plaats.
De wedstrijdleiding besluit om de safety-car in te zetten en na een tweetal ronden is het wederom Hakkinen die de leiding pakt. Die moet hij echter al gauw weer afstaan aan zijn McLaren-teamgenoot David Coulthard. Ook moet hij Michael Schumacher en Rubens Barrichello laten passeren en het lijkt er dan ook op dat er een mankement is aan de bolide van de Fin. Bovendien krijgt Hakkinen een stop & go-penalty wegens een valse start!
Terwijl het inmiddels heel zachtjes motregent geeft Verstappen de Arrows voor de laatste maal dit seizoen nog maar eens goed te sporen en klimt in rap tempo op naar de 7e positie. Ongelooflijk hoe Verstappen als een warm mes door de zachte boter snijdt!
Heel wat minder gaat het met de jonge Jenson Button, want hij blaast de BMW motor achterin zijn Williams op, maar kan desalniettemin terugkijken op een prachtig debuutjaar.
Aan kop veranderd er na de pitstops het één en ander. Zo neemt Michael Schumacher de leiding over en is het de Brit Johnny Herbert die in zijn allerlaatste F1 race op de 4e plek rondrijdt met de kwakkelende Jaguar. Enige ronden later is Herbert betrokken bij een angstaanjagende crash, als er spontaan iets explodeerd bij de achterwielophanging, waardoor een achterwiel en de achtervleugel worden afgerukt van diens bolide. Geheel stuurloos schiet de Jaguar (die nog bijna over de kop slaat ook) met hoge snelheid door de grindbak de bandenstapels in. Herbert moet weg worden gedragen van het wrak en wordt naar het medische centrum vervoerd. Gelukkig vallen zijn verwondeingen erg mee.
De één zijn brood is echter de ander zijn dood en Jos Verstappen schuift door naar de 4e (!) positie. Na een aantal ronden op die positie te hebben gekoerst moet de Limburger echter een pitstop maken en valt hij terug naar positie 11.
Mika Hakkinen is ondertussen ook bezig met een grandioze inhaalrace en is in een prachtig gevecht verwikkeld met Jacques Villeneuve. Rondenlang vechten de kemphanen een verbeten duel uit (om de 4e plaats), wat uiteindelijk in het voordeel van Hakkinen wordt beslist.
Nadat Barrichello kortstondig leider was, heeft Schumacher intussen weer orde op zaken gesteld en geeft de leiding niet meer af. "Schumi" wint zo ook de laatste race en sluit het seizoen in stijl af. Bovendien behaald Ferrari door de 3e plaats van Barrichello ook het constructeurskampioenschap 2000, waarmee dus alle prijzen dit jaar naar Maranello gaan.
Jos Verstappen komt helaas net tekort voor WK-punten (lag met nog 1 ronde te gaan 8e) en finisht op een 10e plaats. Jammer voor Verstappen en triest om te constateren, maar het volledige potentiëel van de Arrows A21 is dit jaar niet tot uitting gekomen. Vooralsnog is nog niet bekend of Verstappen aankomend jaar mag aanblijven bij Arrows (met de nieuwe AMT motor), maar hij gaat er zelf vanuit dat alles rondkomt.
Het seizoen 2000 zit er op en dat wordt door het Ferrari team gevierd met rode pruiken op de hoofden. Vooral Barrichello staat een dergelijke haardracht werkelijk schitterend, maar niet heus. Het zal de Italianen echter allemaal een biet zijn, gefeest gaat er worden! Terrecht want de Italiaanse renstal heeft dit jaar alle prijzen in de wacht gesleept.
Uitslag Grand Prix van Maleisië, Sepang:
1. Michael Schumacher - Ferrari
2. David Coulthard - McLaren/Mercedes
3. Rubens Barrichello - Ferrari
4. Mika Hakkinen - McLaren/Mercedes
5. Jacques Villeneuve - BAR/Honda
6. Eddie Irvine - Jaguar/Cosworth
7. Alexander Wurz - Benetton/Playlife
8. Mika Salo - Sauber/Petronas
9. Giancarlo Fisichella - Benetton/Playlife
10. Jos Verstappen - Arrows/Supertec
11. Jean Alesi - Prost/Peugeot
12. Jarno Trulli - Jordan/Mugen Honda
13. Gaston Mazzacane - Minardi/Fondmetal Ford
Eindstanden Wereldkampioenschap F1 2000:
Coureurs:
1. Michael Schumacher (Ferrari) 108
2. Mika Hakkinen (McLaren) 89
3. David Coulthard (McLaren) 73
4. Rubens Barrichello (Ferrari) 62
5. Ralf Schumacher (Williams) 24
6. Giancarlo Fisichella (Benetton) 18
7. Jacques Villeneuve (B.A.R.) 17
8. Jenson Button (Williams) 12
9. Heinz Harald Frentzen (Jordan) 11
10. Jarno Trulli (Jordan) 6
10. Mika Salo (Sauber) 6
12. Jos Verstappen (Arrows) 5
13. Eddie Irvine (Jaguar) 4
14. Ricardo Zonta (B.A.R.) 3
15. Pedro de la Rosa (Arrows) 2
15. Alexander Wurz (Benetton) 2
Constructeurs:
1. Ferrari 170
2. McLaren/Mercedes 152
3. Williams/BMW 36
4. Benetton/Playlife 20
4. B.A.R./Honda 20
6. Jordan/Mugen Honda 17
7. Arrows/Supertec 7
8. Sauber/Petronas 6
9. Jaguar 4