Formule 1: Nieuws van 15 0ktober 2000
Nigel Mansell terug in Formule 1
Nigel Mansell keert na een aantal jaren afwezigheid in het Formule 1 wereldje terug.
De in eigen land nog steeds razend populaire Brit komt echter niet meer aan de start van races, maar gaat de Arrows tweezitter besturen. De tweezitter werd dit seizoen bestuurd door de Australiër Mark Webber.
Tekst: Dirk van Zon
De Arrows tweezitter, gebouwd en bedacht door European Formula Racing (bekend van het Arrows F3000 team), wordt de eerste F1 bolide die "Nige" sinds lange tijd bestuurd.
Teameigenaar Paul Stoddart is zielsgelukkig met de komst van voormalig Wereldkampioen Mansell. "Natuurlijk is het een grandioze ervaring voor passagiers om mee te mogen rijden in een heuse Formule 1 wagen met een ervaren coureur, maar met de enige echte Nigel Mansell mee te mogen rijden geeft toch nog veel meer een kick", aldus Stoddart.
Inmiddels heeft European Formula Racing 6 chassis' rijklaar voor evenementen en is het team hard aan de slag om er nog 2 te bouwen. Zodoende kunnen er dus op circuits meerdere wagens tegelijk rijden met passagiers. Het is echter niet de bedoeling dat de bolides het tegen elkaar gaan opnemen in een race.
Enkele maanden geleden tijdens het Pinksterweekend was de tweezits-Arrows te bewonderen op het Circuit Park Zandvoort. Bekende Nederlanders mochten toen, gereden door de toenmalige Arrows testrijder Mark Webber, ervaren wat een ontzettend accelererend (en decelererend!) vermogen een moderne Formule 1 wagen heeft.
Verlaat Bridgestone F1 in 2002?
Het is zeker nog niet door Bridgestone toegegeven, maar de roddel gaat dat Bridgestone de Formule 1 vaarwel gaat zeggen aan het eind van volgend jaar.
Tekst: Dirk van Zon
De Japanners schijnen namelijk totaal geen zin te hebben in een wedloop met hun nieuwe concurrent Michelin, welke volgend jaar terugkomt in de F1.Michelin schijnt namelijk met extreem zacht rubber in actie te komen. Dat soort ontwikkelingen zijn volgens Bridgestone erg gevaarlijk en kosten bovendien onnoemelijk veel geld.
En daar wringt waarschijnlijk de schoen op dit moment; Bridgestone/Firestone krijgt in Amerika (waar anders?) vele processen aan de broek wegens het mogelijk spontaan klappen van autobanden van personenauto's. Processen die het Japanse concern mogelijk vreselijk veel geld gaan kosten.
Bovendien schijnt Bridgestone het niet eens te zijn met de FIA over de F1-banden met groeven. Bridgestone is namelijk van mening dat Formule 1-wagens op slicks moeten rijden.
Michelin lacht zich inmiddels rot, want zij zouden op deze manier de officiële F1 bandenleverancier worden. Michelin heeft trouwens naast de zachte rubbercomposities ook al laten doorschemeren dat het onzin is dat banden per definitie zwart zouden moeten zijn. Volgens hun kan een band namelijk iedere kleur krijgen en zou je bijvoorbeeld prachtig een Jaguar op groene banden kunnen laten rijden.
Max Mosley verklaarde echter al dat zulke dingen waarschijnlijk niet worden toegestaan in F1.
Bridgestone verklaarde echter wel dat als ze ooit de F1 verlaten, ze wel gewoon toerwagenklassen als het DTM blijven voorzien van banden.
Zonta van BAR naar Jordan
BAR-coureur Ricardo Zonta gaat volgend seizoen de rol van testrijder vervullen bij Jordan. Hij verlaat British American Racing na twee uiterst magere seizoenen.
Tekst: Dirk van Zon
Zonta wordt officieel 3e rijder bij Jordan; een wat mooiere naam voor een testrijder.Ricardo Zonta wordt vervangen door de Fransman Olivier Panis. Panis is namelijk de nieuwe tweede rijder van het BAR team, dat dit jaar al wel hoger scoorde dan tijdens het rampzalige eerste jaar, maar het nog steeds zonder podiumscores moet doen. Het doel van BAR is echter nog steeds om z.s.m. de top van de Formule 1 te halen.
Zonta wordt Jordan's 3e coureur, daar Frentzen en Trulli aanblijven. Voor Zonta blijft echter één ding wel bij het oude: hij houdt namelijk de vertrouwde Honda tiencilinder achter zijn rug. Jordan krijgt namelijk vanaf 2001 officiële fabriekssteun van Honda. Een voorrecht dat afgelopen seizoen alleen BAR had.
Overigens beweren boze tongen dat datzelfde Honda British American Racing volledig wil gaan overnemen! Zodoende kan de Japanse autofabrikant dan in 2002 de directe confrontatie aangaan met een zeer grote Japanse concurrent; Toyota.
Op dit moment zou Honda al, naast het alleen maar leveren van motoren aan BAR, ook flink bezig zijn met BAR's aerodynamica en andere technische onwikkelingen.
Mocht Honda trouwens BAR volledig overnemen, dan blijft British American Tobacco wel aan het team verbonden als sponsor.
Nigel Mansell keert na een aantal jaren afwezigheid in het Formule 1 wereldje terug.
De in eigen land nog steeds razend populaire Brit komt echter niet meer aan de start van races, maar gaat de Arrows tweezitter besturen. De tweezitter werd dit seizoen bestuurd door de Australiër Mark Webber.
Tekst: Dirk van Zon
De Arrows tweezitter, gebouwd en bedacht door European Formula Racing (bekend van het Arrows F3000 team), wordt de eerste F1 bolide die "Nige" sinds lange tijd bestuurd.
Teameigenaar Paul Stoddart is zielsgelukkig met de komst van voormalig Wereldkampioen Mansell. "Natuurlijk is het een grandioze ervaring voor passagiers om mee te mogen rijden in een heuse Formule 1 wagen met een ervaren coureur, maar met de enige echte Nigel Mansell mee te mogen rijden geeft toch nog veel meer een kick", aldus Stoddart.
Inmiddels heeft European Formula Racing 6 chassis' rijklaar voor evenementen en is het team hard aan de slag om er nog 2 te bouwen. Zodoende kunnen er dus op circuits meerdere wagens tegelijk rijden met passagiers. Het is echter niet de bedoeling dat de bolides het tegen elkaar gaan opnemen in een race.
Enkele maanden geleden tijdens het Pinksterweekend was de tweezits-Arrows te bewonderen op het Circuit Park Zandvoort. Bekende Nederlanders mochten toen, gereden door de toenmalige Arrows testrijder Mark Webber, ervaren wat een ontzettend accelererend (en decelererend!) vermogen een moderne Formule 1 wagen heeft.
Verlaat Bridgestone F1 in 2002?
Het is zeker nog niet door Bridgestone toegegeven, maar de roddel gaat dat Bridgestone de Formule 1 vaarwel gaat zeggen aan het eind van volgend jaar.
Tekst: Dirk van Zon
De Japanners schijnen namelijk totaal geen zin te hebben in een wedloop met hun nieuwe concurrent Michelin, welke volgend jaar terugkomt in de F1.Michelin schijnt namelijk met extreem zacht rubber in actie te komen. Dat soort ontwikkelingen zijn volgens Bridgestone erg gevaarlijk en kosten bovendien onnoemelijk veel geld.
En daar wringt waarschijnlijk de schoen op dit moment; Bridgestone/Firestone krijgt in Amerika (waar anders?) vele processen aan de broek wegens het mogelijk spontaan klappen van autobanden van personenauto's. Processen die het Japanse concern mogelijk vreselijk veel geld gaan kosten.
Bovendien schijnt Bridgestone het niet eens te zijn met de FIA over de F1-banden met groeven. Bridgestone is namelijk van mening dat Formule 1-wagens op slicks moeten rijden.
Michelin lacht zich inmiddels rot, want zij zouden op deze manier de officiële F1 bandenleverancier worden. Michelin heeft trouwens naast de zachte rubbercomposities ook al laten doorschemeren dat het onzin is dat banden per definitie zwart zouden moeten zijn. Volgens hun kan een band namelijk iedere kleur krijgen en zou je bijvoorbeeld prachtig een Jaguar op groene banden kunnen laten rijden.
Max Mosley verklaarde echter al dat zulke dingen waarschijnlijk niet worden toegestaan in F1.
Bridgestone verklaarde echter wel dat als ze ooit de F1 verlaten, ze wel gewoon toerwagenklassen als het DTM blijven voorzien van banden.
Zonta van BAR naar Jordan
BAR-coureur Ricardo Zonta gaat volgend seizoen de rol van testrijder vervullen bij Jordan. Hij verlaat British American Racing na twee uiterst magere seizoenen.
Tekst: Dirk van Zon
Zonta wordt officieel 3e rijder bij Jordan; een wat mooiere naam voor een testrijder.Ricardo Zonta wordt vervangen door de Fransman Olivier Panis. Panis is namelijk de nieuwe tweede rijder van het BAR team, dat dit jaar al wel hoger scoorde dan tijdens het rampzalige eerste jaar, maar het nog steeds zonder podiumscores moet doen. Het doel van BAR is echter nog steeds om z.s.m. de top van de Formule 1 te halen.
Zonta wordt Jordan's 3e coureur, daar Frentzen en Trulli aanblijven. Voor Zonta blijft echter één ding wel bij het oude: hij houdt namelijk de vertrouwde Honda tiencilinder achter zijn rug. Jordan krijgt namelijk vanaf 2001 officiële fabriekssteun van Honda. Een voorrecht dat afgelopen seizoen alleen BAR had.
Overigens beweren boze tongen dat datzelfde Honda British American Racing volledig wil gaan overnemen! Zodoende kan de Japanse autofabrikant dan in 2002 de directe confrontatie aangaan met een zeer grote Japanse concurrent; Toyota.
Op dit moment zou Honda al, naast het alleen maar leveren van motoren aan BAR, ook flink bezig zijn met BAR's aerodynamica en andere technische onwikkelingen.
Mocht Honda trouwens BAR volledig overnemen, dan blijft British American Tobacco wel aan het team verbonden als sponsor.