Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Nieuws van 15 september 2017

Bobby Rahal nieuwe teammanager van Jaguar

Bobby Rahal wordt de nieuwe teammanager van het Britse Jaguar team. Rahal verhuist daarvoor met vrouw en kinderen naar Engeland en laat zelfs zijn IndyCar-team min of meer in de steek.
Jaguar heeft trouwens officiëel bekend gemaakt wie er tweede rijder wordt naast Eddie Irvine aankomend seizoen. De huidige testrijder (en eenmalig invaller voor Irvine dit seizoen in Oostenrijk) Luciano Burti schuift een plaatsje naar voren en is daarmee de zoveelste Braziliaan in de Formule 1.

Pollock exit bij BAR?

Bij Jaguar's concurrent Britsih American Racing, kortweg BAR genoemd, zit teambaas Craig Pollock op de schopstoel. Als vervanger wordt genoemd de Amerikaan Barry Green. De evenals Bobby Rahal uit de IndyCar afkomstige teambaas Green heeft net als BAR ook sponsoring van British American Tobacco. De leiding van deze tabaksgigant ziet Pollock liever vertrekken en heeft, naar verluid, Green gepolst.
Eerste rijder Jacques Villeneuve (welke volgend seizoen Olivier Panis als teamgenoot krijgt), zegt van niks te weten.

Montoya toch naar Williams/BMW

Het was natuurlijk al langere tijd min of meer bekend, maar Frank Williams heeft dan nu eindelijk bekend gemaakt dat Juan-Pablo Montoya officiëel is aangetrokken als coureur naast Ralf Schumacher. Daardoor moet de jonge Brit Jenson Button, die dit jaar zo verrassend voor de dag komt met de Williams/BMW, verkassen naar Benetton/Renault.
Montoya stond nog onder contract bij Williams, maar was de afgelopen seizoenen uitgeleend aan het Ganassi IndyCar team. Met dat team won de Columbiaan werkelijk alles wat er te winnen viel in Amerika (o.a. de Indy 500).

Nog geen zekerheid omtrent Jos

Er is nog steeds onduidelijkheid over de F1-toekomst van Neerlands trots Jos Verstappen. Blijft hij nou gewoon bij Arrows, gaat hij toch verkassen naar Sauber, of vist hij achter het net in zijn jacht op een stoeltje voor volgend seizoen?
Verstappen zelf blijft er (hoe verrassend) vrij nuchter onder. "Het ziet het goed uit voor volgend jaar en het komt vanzelf wel allemaal goed", aldus de Limburger. Verwacht wordt dat Verstappen de aankomende week (dus kort na de Amerikaanse Grand Prix) meer duidelijkheid naar buiten kan brengen. ""Ons Jos"" verklaarde al wel dat hij het liefst bij het Arrows-team wil blijven.

Testrijder gezocht!

Met het weggaan van Olivier Panis naar het team van BAR is er een vacature onstaan bij het team van McLaren/Mercedes voor de functie van testcoureur. Alles leek erop dat Panis en BAR's huidige tweede rijder, Ricardo Zonta, van baantje gingen wisselen, maar nu lijkt ook opeens de Oostenrijker Alexander Wurz een serieuze kandidaat te gaan worden voor het teststoeltje bij McLaren.
Wurz, die dit jaar werkelijk om de oren wordt gereden door zijn Benetton-teamgenoot Giancarlo Fisichella, is eruit getrapt door Benetton's Flavio Briatore. Aanvankelijk zag het er zelfs naar uit dat Wurz al halverwege dit seizoen het veld zou moeten ruimen, maar Briatore besloot dat de lange Oostenrijker wel het seizoen mocht afmaken.
Prompt reed Wurz, voormalig BMX-fietscross kampioen, naar een nette 5e plaats tijdens de afgelopen Grand Prix van Italië.

Koni nieuwe partner van Benetton/Renault

Benetton/Renault had zijn rijdersbezetting voor volgend seizoen al rond met Giancarlo Fisichella en "Williams-huurling  Jenson Button. Ook is er alvast een nieuwe sponsor aangetrokken. En wat voor één! Het oer-Hollandse Koni wordt officiëel leverancier van schokdempers aan het Italiaans/Franse team.
Het is overigens nog niet bekend of Benetton al in 2001 met de hagelnieuwe Renault V10 aan de start komt of pas in 2002. De ontwikkeling van de tiencilinder gaat namelijk boven verwachtig snel en goed. De Franse krachtbron, die uiteraard weer lichter is en compacter van afmetingen is dan de motoren van de concurrentie, schijnt trouwens een ongelooflijke 20.000 toeren te kunnen maken (mede door toepassing van directe brandstof-inspuiting) en zou daarmee in één klap het meest krachtige motorblok in de F1 gaan worden. Eerst zien, dan geloven!

Ferrari motoren voor Prost?

Over motoren gesproken; Alain Prost heeft in ieder geval één kopzorg minder & of toch niet?
Hij heeft namelijk op het laatste moment een motorendeal weten te sluiten met Ferrari. Het gaat dan om V10 motoren die tenminste één versie achterlopen op die van Sauber, welke weer minimaal één versie achterlopen op die van het Ferrari-team zelf.
Er is alleen één probleempje; diverse sponsors van het Prost team (o.a. hoofdsponsor Gauloises en Bic) hebben reeds aangekondigd het team te gaan verlaten en dus heeft de kleine Fransman met kromme neus opeens grote moeite om de kosten voor de Ferrari-motoren op te hoesten.

Prost komt nu nog aan de start met Peugeot fabrieksmotoren, maar die trekken zich na dit seizoen officiëel terug als motorenleverancier. De F1-afdeling van Peugeot is overgenomen door het Aziatische concern AMT en deze zal de motoren verder ontwikkelen als partner van Arrows. Wellicht klopt er dus volgend jaar een Peugeot/AMT-blok achter de rug van Jos Verstappen!

Tekst: Dirk van Zon
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet