Formule 1: McLaren's ongenaakbaar op A1-ring
Hij zou vreselijk uit vorm zijn, maar toch was Mika Häkkinen samen met zijn McLaren/Mercedes-teamgenoot David Coulthard onaantastbaar tijdens de Oostenrijkse Grand Prix op de heuvelachtige A1-ring.
Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R.
Niet alleen tijdens de race waren zij zeer dominant, maar ook tijdens de trainings-sessies waren de 'zilveren pijlen' met moeite bij te houden, laat staan te passeren.
De McLaren's stonden namelijk als eerste (Häkkinen) en tweede (Coulthard) op de startgrid en gingen er bij de start als een haas vandoor, met Häkkinen voor Coulthard. De twee Ferrari's keken meteen al tegen een gat aan bij de sprint naar de Castrol Kurve; de eerste bocht rechtsaf na het rechte stuk.
En in die bocht ging het vreselijk mis! Ricardo Zonta, vanaf een knappe 6e plaats vetrokken met de BAR/Honda, verremde zich en gaf Michael Schumacher'' s Ferrari-raspaard een gooi, waardoor laatstgenoemde spinde met het hele veld eropaf stormend! Angstige momenten voor de Duister die o.a. Jarno Trulli met de Jordan zag crashen tegen de Ferrari met startnummer 3. Ook Giancarlo Fisichella was bij het voorval betrokken en kon evenals Schumacher en Trulli zijn race in één klap niet meer vervolgen.
De Ferrari van "Schumi"" liep nog, maar was zwaar gehavend. Toch was de Duitser zo kien om de bolide ietwat naar voren te laten rollen, zodat deze dus dwars op de baan kwam te staan, om er een code-rood-situatie uit te slepen. Zodoende zou hij dus overnieuw mogen starten in de reservewagen.
De wedstrijdleiding vond het in de baan brengen van de safety car voor één ronde echter meer dan voldoende en het betekende dus einde oefening voor de leider in de titelstrijd.
Wie ook erg veel pech had bij de crash in de eerste bocht was Jos Verstappen (vertrokken vanaf een keurige 10e plek), want hij beschadigde zijn voorvleugel en wilde dus meteen de pits in komen. Een monteur van Verstappen riep hem echter over de radio toe dit vooral niet te doen, daar het toch wel code-rood zou gaan worden en het Arrows team dus de kapotte voorvleugel op de startgrid zouden mogen vervangen.
Maar het werd dus helemaal geen code-rood (!) en dus moest Verstappen alsnog naar binnen, alvorens als allerlaatste weer de baan op te komen. Een oliedomme beslissing dus van zijn engineers!
Met Verstappen''s teamgenoot Pedro de la Rosa ging het dan aanvankelijk een flink stuk beter. Die had namelijk mazzel gehad bij het gedrang in de eerste bocht en werd door niemand geraakt. Hij had zelfs zo veel mazzel gehad, dat hij fier en vrolijk op de derde plaats rondreed! En helemaal niet voor eventjes, want hij kon Runbens Barrichello met de tweede Ferrari zelfs heel lang makkelijk achter zich laten. Een ongehoorde prestatie dus van De la Rosa (en van de Arrows/Supertec natuurlijk!).
Vrolijke gezichten dus in de Orange-Arrows pitbox, maar niet voor lang. Jos Verstappen, inmiddels rijdend op een 18e plaats, reed enkele ronden achter elkaar de snelste ronde van iedereen (!), alvorens hij met een defecte versnellingsbak zijn wagen in de pitstraat moest parkeren. Voor de zoveelste keer dus weer een uitval voor de Nederlander en dus weer door de onwillige versnellingsbak.
Het was echter nog niet gedaan met het leed voor Arrows, want korte tijd later valt ook De la Rosa uit met een identiek euvel. Dood en doodzonde, want de Arrows'' deden het in Oostenrijk ontzettend goed, maar blijken ook nog steeds niet betrouwbaarder te zijn gemaakt. Je zou toch denken, dat als het budget zo dik voor elkaar is dit seizoen (en dat ik het zeker!), je dat soort zwakke plekken er wel uit zou kunnen filteren. Voorlopig nog steeds niet dus!
Aan kop veranderde er de hele race niets, behalve dan dat Coulthard eenmaal de leiding overnam van zijn Finse teamgenoot na een pitstop. Nadat ook Coulthard nieuwe banden en brandstof was gaan halen waren de rollen echter gewoon weer omgedraait en stevende Häkkinen rechtstreeks op de overwinning af.
De op de derde plaats rijdende Rubens Barrichello kon het tweetal geen moment bedreigen (naar eigen zegen dankzij schade aan de auto, opgelopen bij de startcrash) en pakte de derde plaats op het ereschavot.
Verder is de spectaculaire uitremactie van Jean Alesi op Alexander Wurz nog het vermelden waard, alsmede de waanzinnige actie van diezelfde Jean Alesi jegens zijn teamgenoot Nick Heidfeld. Heidfeld werd namelijk in de Castrol Kurve volledig getorpedeerd en Alesi schakelde daarmee in één klap het complete Prost/Peugeot-team uit.
Debutant Luciano Burti reed (i.p.v. de zieke Irvine) zijn allereerste Grand Prix uit (na uit de pitstraat gestart te zijn!) op een nette 11e plaats.
Uitslag Grand Prix van Oostenrijk, A1-ring:
1. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes
2. David Coulthard - McLaren/Mercedes
3. Rubens Barrichello - Scuderia Ferrari
4. Jacques Villeneuve - BAR/Honda
5. Jenson Button - Williams/BMW
6. Mika Salo - Sauber/Petronas
7. Johnny Herbert - Jaguar/Cosworth
8. Marc Gene - Minardi/Fondmetal Ford
9. Alexander Wurz - Benetton/Playlife
10. Pedro Diniz - Sauber/Petronas
Tussenstand W.K. Formule 1, coureurs:
1. Michael Schumacher 56
2. David Coulthard – 50
3. Mika Häkkinen – 48
4. Rubens Barrichello – 36
5. Giancarlo Fisichella – 18
6. Ralf Schumacher – 14
7. Jacques Villeneuve – 11
8. Jarno Trulli – 6
9. Heinz Harald Frentzen – 5
10. Jenson Button – 5
Tussenstand W.K. Formule 1, constructeurs:
1. McLaren/Mercedes 98
2. Ferrari – 92
3. Williams/BMW – 19
4. Benetton/Playlife – 18
5. BAR/Honda – 12
6. Jordan/Mugen Honda – 11
7. Sauber/Petronas – 4
8. Jaguar/Cosworth – 3
9. Arrows/Supertec – 3
Tekst: Dirk van Zon
Foto: P.R.
Niet alleen tijdens de race waren zij zeer dominant, maar ook tijdens de trainings-sessies waren de 'zilveren pijlen' met moeite bij te houden, laat staan te passeren.
De McLaren's stonden namelijk als eerste (Häkkinen) en tweede (Coulthard) op de startgrid en gingen er bij de start als een haas vandoor, met Häkkinen voor Coulthard. De twee Ferrari's keken meteen al tegen een gat aan bij de sprint naar de Castrol Kurve; de eerste bocht rechtsaf na het rechte stuk.
En in die bocht ging het vreselijk mis! Ricardo Zonta, vanaf een knappe 6e plaats vetrokken met de BAR/Honda, verremde zich en gaf Michael Schumacher'' s Ferrari-raspaard een gooi, waardoor laatstgenoemde spinde met het hele veld eropaf stormend! Angstige momenten voor de Duister die o.a. Jarno Trulli met de Jordan zag crashen tegen de Ferrari met startnummer 3. Ook Giancarlo Fisichella was bij het voorval betrokken en kon evenals Schumacher en Trulli zijn race in één klap niet meer vervolgen.
De Ferrari van "Schumi"" liep nog, maar was zwaar gehavend. Toch was de Duitser zo kien om de bolide ietwat naar voren te laten rollen, zodat deze dus dwars op de baan kwam te staan, om er een code-rood-situatie uit te slepen. Zodoende zou hij dus overnieuw mogen starten in de reservewagen.
De wedstrijdleiding vond het in de baan brengen van de safety car voor één ronde echter meer dan voldoende en het betekende dus einde oefening voor de leider in de titelstrijd.
Wie ook erg veel pech had bij de crash in de eerste bocht was Jos Verstappen (vertrokken vanaf een keurige 10e plek), want hij beschadigde zijn voorvleugel en wilde dus meteen de pits in komen. Een monteur van Verstappen riep hem echter over de radio toe dit vooral niet te doen, daar het toch wel code-rood zou gaan worden en het Arrows team dus de kapotte voorvleugel op de startgrid zouden mogen vervangen.
Maar het werd dus helemaal geen code-rood (!) en dus moest Verstappen alsnog naar binnen, alvorens als allerlaatste weer de baan op te komen. Een oliedomme beslissing dus van zijn engineers!
Met Verstappen''s teamgenoot Pedro de la Rosa ging het dan aanvankelijk een flink stuk beter. Die had namelijk mazzel gehad bij het gedrang in de eerste bocht en werd door niemand geraakt. Hij had zelfs zo veel mazzel gehad, dat hij fier en vrolijk op de derde plaats rondreed! En helemaal niet voor eventjes, want hij kon Runbens Barrichello met de tweede Ferrari zelfs heel lang makkelijk achter zich laten. Een ongehoorde prestatie dus van De la Rosa (en van de Arrows/Supertec natuurlijk!).
Vrolijke gezichten dus in de Orange-Arrows pitbox, maar niet voor lang. Jos Verstappen, inmiddels rijdend op een 18e plaats, reed enkele ronden achter elkaar de snelste ronde van iedereen (!), alvorens hij met een defecte versnellingsbak zijn wagen in de pitstraat moest parkeren. Voor de zoveelste keer dus weer een uitval voor de Nederlander en dus weer door de onwillige versnellingsbak.
Het was echter nog niet gedaan met het leed voor Arrows, want korte tijd later valt ook De la Rosa uit met een identiek euvel. Dood en doodzonde, want de Arrows'' deden het in Oostenrijk ontzettend goed, maar blijken ook nog steeds niet betrouwbaarder te zijn gemaakt. Je zou toch denken, dat als het budget zo dik voor elkaar is dit seizoen (en dat ik het zeker!), je dat soort zwakke plekken er wel uit zou kunnen filteren. Voorlopig nog steeds niet dus!
Aan kop veranderde er de hele race niets, behalve dan dat Coulthard eenmaal de leiding overnam van zijn Finse teamgenoot na een pitstop. Nadat ook Coulthard nieuwe banden en brandstof was gaan halen waren de rollen echter gewoon weer omgedraait en stevende Häkkinen rechtstreeks op de overwinning af.
De op de derde plaats rijdende Rubens Barrichello kon het tweetal geen moment bedreigen (naar eigen zegen dankzij schade aan de auto, opgelopen bij de startcrash) en pakte de derde plaats op het ereschavot.
Verder is de spectaculaire uitremactie van Jean Alesi op Alexander Wurz nog het vermelden waard, alsmede de waanzinnige actie van diezelfde Jean Alesi jegens zijn teamgenoot Nick Heidfeld. Heidfeld werd namelijk in de Castrol Kurve volledig getorpedeerd en Alesi schakelde daarmee in één klap het complete Prost/Peugeot-team uit.
Debutant Luciano Burti reed (i.p.v. de zieke Irvine) zijn allereerste Grand Prix uit (na uit de pitstraat gestart te zijn!) op een nette 11e plaats.
Uitslag Grand Prix van Oostenrijk, A1-ring:
1. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes
2. David Coulthard - McLaren/Mercedes
3. Rubens Barrichello - Scuderia Ferrari
4. Jacques Villeneuve - BAR/Honda
5. Jenson Button - Williams/BMW
6. Mika Salo - Sauber/Petronas
7. Johnny Herbert - Jaguar/Cosworth
8. Marc Gene - Minardi/Fondmetal Ford
9. Alexander Wurz - Benetton/Playlife
10. Pedro Diniz - Sauber/Petronas
Tussenstand W.K. Formule 1, coureurs:
1. Michael Schumacher 56
2. David Coulthard – 50
3. Mika Häkkinen – 48
4. Rubens Barrichello – 36
5. Giancarlo Fisichella – 18
6. Ralf Schumacher – 14
7. Jacques Villeneuve – 11
8. Jarno Trulli – 6
9. Heinz Harald Frentzen – 5
10. Jenson Button – 5
Tussenstand W.K. Formule 1, constructeurs:
1. McLaren/Mercedes 98
2. Ferrari – 92
3. Williams/BMW – 19
4. Benetton/Playlife – 18
5. BAR/Honda – 12
6. Jordan/Mugen Honda – 11
7. Sauber/Petronas – 4
8. Jaguar/Cosworth – 3
9. Arrows/Supertec – 3