Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Schumi de regenkoning op de Nürburgring

Op een drijfnatte Nürburgring heeft Michael Schumacher weer eens bewezen dat hij de titel van regenkoning meer dan waardig is. Hij versloeg de McLaren's van Häkkinen en Coulthard in een rechtstreeks duel en ook Schumacher's Braziliaanse teamgenoot Barrichello vormde geen serieuze bedreiging voor hem op het circuit in de Eifel.

Tekst: Dirk van Zon

Barrichello had trouwens een rondenlang durend bloedstollend gevecht met Neerlands F1 trots Jos Verstappen. Verstappen reed sowieso "met opgestroopte mouwen", want hij maakte al (onder toen nog droge omstandigheden) een agressieve start en schoof meteen vanaf de 14e startplek op naar de 9e. Na enkele ronden begon het echter stevig te regenen op de Duitse piste.

Gevolgd door teamgenoot De la Rosa, die ook al "met de tanden in het stuurwiel" rondreed schoven de Arrows piloten rap richting top 6. In ronde 29 echter ging het voor Verstappen faliekant mis. Hij passeerde met een gedurfde actie op het rechte stuk Eddie Irvine aan de buitenzijde (!), terwijl de achtervolgende Ralf Schumacher ook meteen wilde aanhaken. Aanstormend op de eerste bocht, de Castrol-S, welke een rechts-links-combinatie is, liet Irvine zijn Jaguar staan en blokkeerde alle vier de wielen, doordat hij veel te laat remde op de inmiddels zeiknatte baan. Verstappen bleef echter gewoon zitten op de buitenwaartse lijn (perfect voor het tweede gedeelte van de bocht) en werd daardoor getorpedeerd door Irvine. De Limburger kon echter gelukkig zijn Arrows op de baan houden en zijn weg vervolgen, terwijl de groene Jaguar bolide van Irvine hulpeloos slipte en ook nog eens Ralf Schumacher's Williams meenam in zijn val. Een erg onbesuisde actie dus van de Ier.

Helemaal toen duidelijk werd dat Verstappen maar twee bochten verder kwam en toch alsnog met een zeer zware crash uitviel. Verstappen daarover: "na de optater van Irvine stuurde de auto opeens erg zwaar, maar vlak voor de crash leek alles weer normaal. Niet dus". Een oorzaak voor het ongeval kon Verstappen nog niet echt geven. "Opeens brak 'ie van achteren weg. Jammer, want de auto deed het voor de rest prima". Het is niet helemaal onwaarschijnlijk dat de achterband bij de klap van Irvine is lekgeslagen, danwel dat de achterwielophanging ontzet is geraakt.

Weer dus zure gezichten in het kamp van "ons Jos". Toch waren er bij Arrows wel degelijk tevreden gezichten, daar Pedro de La Rosa op een welverdiende 6e plaats finishte en daarmee dus het langverwachte eerste W.K.-punt pakte voor Arrows dit jaar.

Minder blije gezichten waren er in het Jordan kamp te zien, daar de beide knalgele bolides al bij de start in de mangel genomen werden. Jarno Trulli werd namelijk geklemd door o.a. Giancarlo Fisichella (Benetton/Playlife) en viel na enkele meters al uit. In de eerste bocht werd Trulli's teamgenoot Frentzen het gras opgedrukt en moest in de derde ronde opgeven met een geplofte Mugen-Honda motor. Jordan komt er dus vooralsnog niet aan te pas dit jaar, nadat het vorig jaar met Frentzen zelfs nog enige tijd aanspraak maakte op de titel.

Opvallend was verder de raketstart van Mika Häkkinen, waarmee hij vanaf de derde startplek als eerste (!) de Castrol-S bocht inging. Als leider kwam hij de eerste paar ronden door, op de voet gevolgd door Michael Schumacher. Toen het eenmaal flink begon te regenen was Häkkinen nog steeds erg snel onderweg. Probleem voor Mika was echter dat Schumacher nog veel sneller is onder dergelijke omstandigheden en dus subiet de leiding overnam. Het leek er zelf enkele keren op dat Schumacher de contrôle over de Ferrari dreigde te verliezen. Niets is echter minder waar; de Duitser speelde met zijn rode bolide en had het geweldig naar zijn zin, zoals hij na afloop verklaarde. Had zijn steigerende paard soms zwemvliezen aan de benen?
Noemenswaardig is verder de domme actie van Alexander Wurz, die bij het opgaan van het rechte stuk zichzelf en de ongelukkige Johnny Herbert (Jaguar/Cosworth) uitschakelde. Al weken wordt er gespeculeerd dat de lange Oostenrijker bij Benetton het veld gaat ruimen na dit seizoen. Sinds korte tijd wordt er zelfs gezegd dat Wurz nog dit seizoen tussentijds vervangen gaat worden. Als mogelijke kandidaat wordt niemand minder dan Tom Coronel genoemd. Ons advies aan Benetton's Flavio Briatore: contracteren die Coronel!

Uitslag Grand Prix van Europa, Nürburgring:
1. Michael Schumacher - Ferrari
2. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes
3. David Coulthard - McLaren/Mercedes
4. Rubens Barrichello - Ferrari
5. Giancarlo Fisichella - Benetton/Playlife
6. Pedro de la Rosa - Arrows/Supertec

Stand W.K. F1, coureurs:
1. Michael Schumacher - Ferrari - 46
2. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes - 28
3. David Coulthard - McLaren/Mercedes - 24
4. Rubens Barrichello - Ferrari - 16
5. Ralf Schumacher - Williams/BMW - 12
6. Giancarlo Fisichella - Benetton/Playlife - 10
7. Jacques Villeneuve - B.A.R./Honda - 5
8. Heinz Harald Frentzen - Jordan/Mugen Honda - 5
9. Jarno Trulli - Jordan/Mugen Honda - 4
10. Jenson Button - Williams/BMW - 3
11. Ricardo Zonta - B.A.R./Honda - 1
12. Mika Salo - Sauber/Petronas - 1
13. Pedro de la Rosa – Arrows/Supertec - 1

Stand W.K. F1, constructeurs:
1. Ferrari - 62
2. McLaren/Mercedes - 52
3. Williams/BMW - 15
4. Benetton/Playlife - 10
5. Jordan/Mugen Honda - 9
6. British American Racing/Honda - 6
7. Sauber/Petronas - 1
8. Arrows/Supertec - 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet