Formule 1: Nieuws van 11 februari 2000
Jos Verstappen heeft vleugels in de Arrows
Jos Verstappen verbaast de hele formule 1 wereld met zijn supersnelle rondetijden op Barcelona! Vandaag verpulverde hij het officieuze trainings-ronderecord op de Catalaanse piste met een supertijd van 1:20.64 seconden.
Tekst: Dirk van Zon
Hij bleef de Jordan coureur Heinz-Harald Frentzen, tweede snelste met een tijd van 1:21.96, ruim voor. Naast supersnel blijkt de Arrows tot nu toe ook erg betrouwbaar te zijn, getuige de in totaal 50 probleemloze rondes die Verstappen in totaal op Woensdag aflegde. Jarno Trulli (Jordan) en Alexander Wurz (Benetton) hadden namelijk versnellingsbakproblemen. Verstappen lacht op dit moment in zijn vuistje en meld doodleuk dat de auto nog lang niet aan zijn plafond zit. Bluf of werkelijkheid? Voorlopig is het echter het laatste. Morgen worden ook de teams van McLaren en het nieuwe Jaguar op het circuit verwacht. Naar aller waarschijnlijkheid zal Verstappen morgen niet gaan jagen op snelle rondetijden, maar proberen zeer veel rondjes achter elkaar te gaan draaien. Niettemin kijkt autosport-minded Nederland nu al uit naar de eerste grand prix van 2000!
Ferrari's nieuwe raspaard: de F1-2000
Het Italiaanse Ferrari heeft hun nieuwe wagen gepresenteerd: de Ferrari F1-2000. De auto is een evolutie op het model van vorig jaar (de F399). Opvallende nieuwe onderdelen zijn echter de hoge spitse neus en de opvallend vormgegeven bargeboards (als dat maar goed gaat!). De nieuwe auto maakt een nette slanke indruk.
Tekst: Dirk van Zon
"Dit is waarschijnlijk de beste auto die we ooit hebben gebouwd", aldus Ferrari's technisch directeur Ross Brawn. Er is veel tijd besteed aan het gewicht van de auto en de wielophangingen. Die zijn nu zelfs helemaal van kostbaar koolstofvezelcomposiet gefabriceerd. Ook werd er een nieuwe motor ontwikkeld met o.a. een lager zwaartepunt. Eveneens nieuw is de zeven-versnellingsbak. Afgelopen jaar blonk Ferrari uit qua betrouwbaarheid en maakte Eddie Irvine, die de Scuderia inmiddels heeft verlaten, lange tijd kans op de hoofdprijs. Dit jaar doen de Italianen met sterrijder Michael Schumacher en nieuw "familielid" Rubens Barrichello wederom een gooi naar de wereldtitel. Zoals bekend werd die voor het laatst met een Ferrari behaald door Jody Scheckter in 1979. Afgelopen jaren lukte het keer op keer net niet, althans in de strijd om de coureurs-Wereldtitel. Vorig jaar won Ferrari wel de constructeurstitel. Michael Schumacher is volledig hersteld van zijn kwetsuren, opgelopen vorig jaar na een zware crash in de openingsronde van de grote prijs van Engeland. Schumacher verraste de aanwezige genodigden tijdens de presentatie door in het Italiaans te spreken. Barrichello spreekt het Italiaans ook al vloeiend. Ferrari zal aankomende weken zo goed als zeker niet testen op circuits samen met concurrerende teams. Men wil op de eerste trainingsdag voor de grand prix van Australië pas de degens gaan kruisen met o.a. aartsrivaal McLaren. Deze week worden er vele testkilometers gemaakt door Schumacher en Barrichello waarschijnlijk op Fiorano. Ook "eeuwig testcoureur" Luca Badoer zal de nieuwe F1-2000 daar ruimschoots de sporen geven.
Toyota pas in 2002 aan de start?
Het gerucht gaat dat de Japanse autofabrikant Toyota, dat zich bij de FIA had aangemeld als deelnemend team aan het Wereldkampioenschap F1 in 2001, bij lange na nog niet klaar is voor zoÕn grote stap. Sterker nog, ze schijnen op zijn vroegst pas in 2002 te willen c.q. kunnen meedoen. Dat zou betekenen dat ze de FIA ongeveer 25 miljoen gulden dienen te betalen.
De FIA hanteert namelijk zo'n borgsom om te voorkomen dat zich armlastige teams aanmelden die niet aan een volledig seizoen kunnen deelnemen, zoals bijvoorbeeld Simtek, Lola en Pacific enkele jaren geleden. (Tekst: Dirk van Zon)
Veel teams testen deze week in Barcelona
Deze week wordt er uitgebreid getest door diverse teams in Barcelona. Maar liefst zeven renstallen werken hun drukke testprogramma af op het Catalaanse circuit. Hopelijk kan Jos Verstappen ook deze week weer vriend en vijand verbazen met de Arrows/Supertec. Naast Arrows testen namelijk o.a. McLaren, Jordan en Jaguar in Barcelona. Twee teams zijn nog zuidelijker afgereisd. Williams en B.A.R. prefereerden het Zuid-Afrikaanse circuit van Kyalami, dat door de FIA officieel goedgekeurd is als testcircuit. Ferrari test achter gesloten deuren op Fiorano aankomende dagen, nadat de nieuwe Ferrari vanochtend werd gepresenteerd. Minardi en Arrows moeten hun nieuwe wagens nog officieel presenteren. (Tekst: Dirk van Zon)
John McGill van Van Amersfoort Racing naar BAR-Formule 1-team
Naast Jos Verstappen maakt dit seizoen nog een Nederlander zijn debuut in de Formule 1: John McGill, de afgelopen jaren werkzaam bij Van Amersfoort Racing, is aangesteld als assistent race-engineer van Ricardo Zonta bij het BAR-Honda-Formule 1-team. Dat betekent dat hij vanaf nu bij alle Grands Prix en tests aanwezig zal zijn.
Tekst: René de Boer
Aanstaande woensdag is zijn eerste werkdag bij de renstal van Craig Pollock. "Dan gaan we naar Kyalami, vervolgens testen we nog in Jerez en Silverstone en dan vertrekken we naar Melbourne voor de eerste Grand Prix", vertelt McGill. Hij solliciteerde de afgelopen maanden ijverig op alle advertenties in het Britse vakblad AUTOSPORT. "Daar was ook een advertentie van BAR bij, eind november. Eigenlijk was ik het alweer bijna vergeten, maar na bijna anderhalve maand kreeg ik opeens een e-mail, of ik eens langs zou kunnen komen." Daarna volgden de ontwikkelingen elkaar in enorm tempo op en zo reist McGill deze week af naar Groot Brittannië. "Ik vind het wel spannend, het gaat allemaal heel snel. Ik moet nu op zoek naar woonruimte in de buurt van Brackley, waar het team is gevestigd. De eerste tijd heb ik even onderdak bij Eelke de Groot, de Nederlandse aërodynamica-specialist die bij Reynard werkt. En daarna zien we wel weer."
Verstappen razendsnel in Barcelona
Jos Verstappen heeft afgelopen vrijdag voor het eerst plaatsgenomen in de auto waar hij aankomend seizoen aan alle Grand Prix' mee gaat deelnemen; de Arrows A21. Op het circuit van Barcelona gaf Verstappen de nog sponsorloze Arrows voor het eerst de sporen. Na enkele maanden niet meer achter het stuur van een formule 1 gezeten te hebben, ging het in één keer als vanouds. Verstappen kon dicht in de buurt komen van de snelste rijder van de dag; Heinz-Harald Frentzen in de nieuwe Jordan.
Tekst: Dirk van Zon
Waar zijn teammaat Pedro de la Rosa de voorgaande dagen nog grote problemen had met de betrouwbaarheid (o.a. versnellingsbak en de voorvleugel) viel het voor Verstappen allemaal reuze mee."Het team heeft werkelijk een fantastische auto gebouwd, dit belooft nog wat", aldus een enthousiaste Verstappen. Dat de auto nog niet helemaal perfect is geeft Verstappen ook toe. "Het gaspedaal gaat nog erg zwaar, maar daar wordt aan gewerkt". Bovendien viel Verstappen in zijn laatste ronde stil op het rechte stuk, vlak voordat hij over de finishlijn rolde. Elektrische problemen deden de zwarte bolide plotseling stilzwijgen. Verstappen is er van overtuigd dat hij een tijd van 1:21 had kunnen rijden in die bewuste ronde. Tevreden gezichten dus in het Arrows kamp, want de snelheid zit er blijkbaar dus goed in. Het is echter natuurlijk maar de vraag of de andere teams het uiterste van hun tong hebben laten zien.
Tijden vrijdag 4 Februari 2000, Barcelona:
1. Frentzen, Jordan EJ10 1:21.893
2. Verstappen, Arrows A21 1:22.349
3. Wurz, Benetton B200 1:22.370
4. Fisichella, Benetton B199 1:22.506
DaimlerChrysler neemt meerderheidsbelang in McLaren.
West McLaren Mercedes presenteert nieuwe auto in Jerez
Niet in Barcelona, waar momenteel bijna alle teams actief zijn, maar in het Zuidspaanse Jerez presenteerde West McLaren Mercedes afgelopen donderdag voor zo'n 400 gasten van over de hele wereld de nieuwe wedstrijdbolide MP4-15, waarmee regerend wereldkampioen Mika Häkkinen en de Schot David Coulthard dit seizoen in actie komen. "Natuurlijk is het voor ons een grote uitdaging om nu voor de hattrick te gaan", zei Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug. Opmerkelijk nieuws tijdens de presentatie: DaimlerChrysler heeft een belang van 40 procent in de TAG-McLaren Group verworven! (Tekst: René de Boer)
Jos Verstappen verbaast de hele formule 1 wereld met zijn supersnelle rondetijden op Barcelona! Vandaag verpulverde hij het officieuze trainings-ronderecord op de Catalaanse piste met een supertijd van 1:20.64 seconden.
Tekst: Dirk van Zon
Hij bleef de Jordan coureur Heinz-Harald Frentzen, tweede snelste met een tijd van 1:21.96, ruim voor. Naast supersnel blijkt de Arrows tot nu toe ook erg betrouwbaar te zijn, getuige de in totaal 50 probleemloze rondes die Verstappen in totaal op Woensdag aflegde. Jarno Trulli (Jordan) en Alexander Wurz (Benetton) hadden namelijk versnellingsbakproblemen. Verstappen lacht op dit moment in zijn vuistje en meld doodleuk dat de auto nog lang niet aan zijn plafond zit. Bluf of werkelijkheid? Voorlopig is het echter het laatste. Morgen worden ook de teams van McLaren en het nieuwe Jaguar op het circuit verwacht. Naar aller waarschijnlijkheid zal Verstappen morgen niet gaan jagen op snelle rondetijden, maar proberen zeer veel rondjes achter elkaar te gaan draaien. Niettemin kijkt autosport-minded Nederland nu al uit naar de eerste grand prix van 2000!
Ferrari's nieuwe raspaard: de F1-2000
Het Italiaanse Ferrari heeft hun nieuwe wagen gepresenteerd: de Ferrari F1-2000. De auto is een evolutie op het model van vorig jaar (de F399). Opvallende nieuwe onderdelen zijn echter de hoge spitse neus en de opvallend vormgegeven bargeboards (als dat maar goed gaat!). De nieuwe auto maakt een nette slanke indruk.
Tekst: Dirk van Zon
"Dit is waarschijnlijk de beste auto die we ooit hebben gebouwd", aldus Ferrari's technisch directeur Ross Brawn. Er is veel tijd besteed aan het gewicht van de auto en de wielophangingen. Die zijn nu zelfs helemaal van kostbaar koolstofvezelcomposiet gefabriceerd. Ook werd er een nieuwe motor ontwikkeld met o.a. een lager zwaartepunt. Eveneens nieuw is de zeven-versnellingsbak. Afgelopen jaar blonk Ferrari uit qua betrouwbaarheid en maakte Eddie Irvine, die de Scuderia inmiddels heeft verlaten, lange tijd kans op de hoofdprijs. Dit jaar doen de Italianen met sterrijder Michael Schumacher en nieuw "familielid" Rubens Barrichello wederom een gooi naar de wereldtitel. Zoals bekend werd die voor het laatst met een Ferrari behaald door Jody Scheckter in 1979. Afgelopen jaren lukte het keer op keer net niet, althans in de strijd om de coureurs-Wereldtitel. Vorig jaar won Ferrari wel de constructeurstitel. Michael Schumacher is volledig hersteld van zijn kwetsuren, opgelopen vorig jaar na een zware crash in de openingsronde van de grote prijs van Engeland. Schumacher verraste de aanwezige genodigden tijdens de presentatie door in het Italiaans te spreken. Barrichello spreekt het Italiaans ook al vloeiend. Ferrari zal aankomende weken zo goed als zeker niet testen op circuits samen met concurrerende teams. Men wil op de eerste trainingsdag voor de grand prix van Australië pas de degens gaan kruisen met o.a. aartsrivaal McLaren. Deze week worden er vele testkilometers gemaakt door Schumacher en Barrichello waarschijnlijk op Fiorano. Ook "eeuwig testcoureur" Luca Badoer zal de nieuwe F1-2000 daar ruimschoots de sporen geven.
Toyota pas in 2002 aan de start?
Het gerucht gaat dat de Japanse autofabrikant Toyota, dat zich bij de FIA had aangemeld als deelnemend team aan het Wereldkampioenschap F1 in 2001, bij lange na nog niet klaar is voor zoÕn grote stap. Sterker nog, ze schijnen op zijn vroegst pas in 2002 te willen c.q. kunnen meedoen. Dat zou betekenen dat ze de FIA ongeveer 25 miljoen gulden dienen te betalen.
De FIA hanteert namelijk zo'n borgsom om te voorkomen dat zich armlastige teams aanmelden die niet aan een volledig seizoen kunnen deelnemen, zoals bijvoorbeeld Simtek, Lola en Pacific enkele jaren geleden. (Tekst: Dirk van Zon)
Veel teams testen deze week in Barcelona
Deze week wordt er uitgebreid getest door diverse teams in Barcelona. Maar liefst zeven renstallen werken hun drukke testprogramma af op het Catalaanse circuit. Hopelijk kan Jos Verstappen ook deze week weer vriend en vijand verbazen met de Arrows/Supertec. Naast Arrows testen namelijk o.a. McLaren, Jordan en Jaguar in Barcelona. Twee teams zijn nog zuidelijker afgereisd. Williams en B.A.R. prefereerden het Zuid-Afrikaanse circuit van Kyalami, dat door de FIA officieel goedgekeurd is als testcircuit. Ferrari test achter gesloten deuren op Fiorano aankomende dagen, nadat de nieuwe Ferrari vanochtend werd gepresenteerd. Minardi en Arrows moeten hun nieuwe wagens nog officieel presenteren. (Tekst: Dirk van Zon)
John McGill van Van Amersfoort Racing naar BAR-Formule 1-team
Naast Jos Verstappen maakt dit seizoen nog een Nederlander zijn debuut in de Formule 1: John McGill, de afgelopen jaren werkzaam bij Van Amersfoort Racing, is aangesteld als assistent race-engineer van Ricardo Zonta bij het BAR-Honda-Formule 1-team. Dat betekent dat hij vanaf nu bij alle Grands Prix en tests aanwezig zal zijn.
Tekst: René de Boer
Aanstaande woensdag is zijn eerste werkdag bij de renstal van Craig Pollock. "Dan gaan we naar Kyalami, vervolgens testen we nog in Jerez en Silverstone en dan vertrekken we naar Melbourne voor de eerste Grand Prix", vertelt McGill. Hij solliciteerde de afgelopen maanden ijverig op alle advertenties in het Britse vakblad AUTOSPORT. "Daar was ook een advertentie van BAR bij, eind november. Eigenlijk was ik het alweer bijna vergeten, maar na bijna anderhalve maand kreeg ik opeens een e-mail, of ik eens langs zou kunnen komen." Daarna volgden de ontwikkelingen elkaar in enorm tempo op en zo reist McGill deze week af naar Groot Brittannië. "Ik vind het wel spannend, het gaat allemaal heel snel. Ik moet nu op zoek naar woonruimte in de buurt van Brackley, waar het team is gevestigd. De eerste tijd heb ik even onderdak bij Eelke de Groot, de Nederlandse aërodynamica-specialist die bij Reynard werkt. En daarna zien we wel weer."
Verstappen razendsnel in Barcelona
Jos Verstappen heeft afgelopen vrijdag voor het eerst plaatsgenomen in de auto waar hij aankomend seizoen aan alle Grand Prix' mee gaat deelnemen; de Arrows A21. Op het circuit van Barcelona gaf Verstappen de nog sponsorloze Arrows voor het eerst de sporen. Na enkele maanden niet meer achter het stuur van een formule 1 gezeten te hebben, ging het in één keer als vanouds. Verstappen kon dicht in de buurt komen van de snelste rijder van de dag; Heinz-Harald Frentzen in de nieuwe Jordan.
Tekst: Dirk van Zon
Waar zijn teammaat Pedro de la Rosa de voorgaande dagen nog grote problemen had met de betrouwbaarheid (o.a. versnellingsbak en de voorvleugel) viel het voor Verstappen allemaal reuze mee."Het team heeft werkelijk een fantastische auto gebouwd, dit belooft nog wat", aldus een enthousiaste Verstappen. Dat de auto nog niet helemaal perfect is geeft Verstappen ook toe. "Het gaspedaal gaat nog erg zwaar, maar daar wordt aan gewerkt". Bovendien viel Verstappen in zijn laatste ronde stil op het rechte stuk, vlak voordat hij over de finishlijn rolde. Elektrische problemen deden de zwarte bolide plotseling stilzwijgen. Verstappen is er van overtuigd dat hij een tijd van 1:21 had kunnen rijden in die bewuste ronde. Tevreden gezichten dus in het Arrows kamp, want de snelheid zit er blijkbaar dus goed in. Het is echter natuurlijk maar de vraag of de andere teams het uiterste van hun tong hebben laten zien.
Tijden vrijdag 4 Februari 2000, Barcelona:
1. Frentzen, Jordan EJ10 1:21.893
2. Verstappen, Arrows A21 1:22.349
3. Wurz, Benetton B200 1:22.370
4. Fisichella, Benetton B199 1:22.506
DaimlerChrysler neemt meerderheidsbelang in McLaren.
West McLaren Mercedes presenteert nieuwe auto in Jerez
Niet in Barcelona, waar momenteel bijna alle teams actief zijn, maar in het Zuidspaanse Jerez presenteerde West McLaren Mercedes afgelopen donderdag voor zo'n 400 gasten van over de hele wereld de nieuwe wedstrijdbolide MP4-15, waarmee regerend wereldkampioen Mika Häkkinen en de Schot David Coulthard dit seizoen in actie komen. "Natuurlijk is het voor ons een grote uitdaging om nu voor de hattrick te gaan", zei Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug. Opmerkelijk nieuws tijdens de presentatie: DaimlerChrysler heeft een belang van 40 procent in de TAG-McLaren Group verworven! (Tekst: René de Boer)