Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Rowland wint eerste race op Yas Marina, De Vries P6

 J6I1928

Met een strijdbare en afgemeten race heeft Oliver Rowland (DAMS) de laatste feature-wedstrijd van het F2-seizoen gewonnen. De Brit vocht zich in de tweede fase van de wedstrijd voorbij aan poleman Artem Markelov (Russian Time) en wist opvallend genoeg zijn rubber naar het slot toe beter te sparen dan de Russische expert daarin. De strategie van de eerste twee pakte beter uit dan die van Charles Leclerc, die door een probleem in de laatste meters nog voorbij werd gestoken door Prema-teamgenoot Antonio Fuoco. Nyck de Vries veroverde in de openingsfase de kop van Markelov, maar raakte hem daarna kwijt aan Leclerc, die op dezelfde strategie zat. De Nederlander kon aan het eind niet uit de voeten met de supersofts en viel terug naar P6.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Tot twee ronden voor het einde was de F2-hoofdrace in Abu Dhabi een strijd tussen twee duo's, die samen de vier opvallendste coureurs van het seizoen 2017 waren: Artem Markelov en Oliver Rowland op de logische (en achteraf winnende) strategie van starten op de supersoft en vroeg wisselen naar de soft, Nyck de Vries en Charles Leclerc op de alternatieve strategie.

De rest leek er niet toe te doen, zo ver lagen de concurrenten op vergelijkbare strategieën achter op deze vier. Alleen doordat de alternatieve strategie voor Leclerc en De Vries in het water viel, konden Antonio Fuoco (Prema) en Luca Ghiotto (Russian Time) nog terugkomen – Fuoco om de derde plaats van Leclerc af te pakken, Ghiotto om de vijfde plaats op De Vries te veroveren.

 W6I2553

De race begon met pech voor Roberto Merhi en Nabil Jeffri op de laatste rij, maar de meeste ogen waren gericht op de sterke start van poleman Markelov, die De Vries en de sterk gestarte Rowland achter zich aan kreeg. Met zijn bekende sparende rijtechniek wist de Rus vijf ronden lang De Vries achter zich te houden, wat een wonder was, want de supersofts waren op het circuit van Yas Marina maar heel kort iets waard. Ondanks zijn tegenvallende startpositie had Leclerc zich daardoor ook al snel naar voren gewerkt – en al gauw hadden De Vries en Leclerc het rijk voor zich alleen, want alle coureurs op de logische strategie greep na zes ronden de eerste kans om van de supersofts af te komen, zelfs Markelov.

De Nederlander en de Monegask waren de enige coureurs van betekenis die voor de alternatieve strategie hadden gekozen, Sergio Sette Câmara (MP), Alex Albon (ART), Louis Delétraz (Rapax) en Gustav Malja (Racing Engineering) lagen al zo'n 20 seconden achter. Rowland en Markelov voerden op 35 seconden de trein van de vroege wisselaars aan, met achter hen ook een groot gat, naar Fuoco, Nobuharu Matsushita (ART) en Ghiotto.

 56I1074

Rowland zat lekker in z'n vel op zijn nieuwe softs, want hij ging meteen in de aanval op Markelov: in de achtste ronde was hij erlangs, waarna de Brit een gat sloeg van zo'n drie seconden. Velen gingen ervan uit dat Rowland daarmee zijn banden te zwaar had belast en dat Markelov aan het slot wel weer zou terugkomen, maar vooralsnog hield de DAMS-coureur het gat in stand.

Vooraan zagen we ook een positiewisseling: Leclerc zette De Vries onder de druk, die zich daardoor verremde in de eerste chicane en daarna de Ferrari-junior moest voorlaten. Het was een kwestie van tijd geweest, want Leclerc sloeg daarna een gat dat bij hun pitstops in de 23e ronde was gegroeid tot meer dan tien seconden.

 W6I2498

Minder werd dat gat ook niet, want De Vries kwam niet echt uit de voeten op de supersofts, terwijl Leclerc hard op weg vloog naar Rowland en Markelov. Het gat van 16 seconden op Rowland werd in eerste instantie met grote stappen kleiner, maar met twee ronden te gaan waren de supersofts van Leclerc op. Dat gold al eerder voor De Vries, die drie ronden voor het einde zijn vierde plaats verloor aan Fuoco.

Rowland had het intussen uitstekend voor elkaar, want Markelov was in de 27e ronde kortstondig naast de baan geraakt en verloor daarna alleen maar terrein. Met gemak haalde de Renault-junior daardoor zijn derde (en mooiste) hoofdraceoverwinning van het seizoen binnen. Achter Rowland en Markelov strompelde Leclerc naar de finish, alvorens vlak voor de meet stil te vallen. In bijna een dead heat veroverde teamgenoot Fuoco daardoor in extremis de laatste podiumplaats.

 J6I1639

Ghiotto ging in de laatste ronde ook nog aan De Vries voorbij, die daarmee slechts zesde werd, vóór Nicolas Latifi (DAMS), die Matsushita op de meet versloeg, en diens teamgenoot Albon, die Jordan King (MP) óók in de laatste ronde naar P10 verwees. Kings MP-teamgenoot Sette Câmara werd 11e.

Het teamkampioenschap blijft ongemeen spannend, met een overwinning voor DAMS, maar ook met sterke top-vijf-klasseringen voor beide auto's van Prema en Russian Time. Pas morgen wordt die titel beslist.

F2, Yas Marina, race 1, 25 november 2017

1. Oliver Rowland - DAMS - 31 ronden
2. Artem Markelov - Russian Time - 6"6
3. Antonio Fuoco - Prema - 22"9
4. Charles Leclerc - Prema - 22"9
5. Luca Ghiotto - Russian Time - 32"1
6. Nyck de Vries - Racing Engineering - 33"8
7. Nicholas Latifi - DAMS - 36"3
8. Nobuharu Matsushita - ART - 38"6
9. Alex Albon - ART - 41"2
10. Jordan King - MP - 47"3
11. Sergio Sette Câmara - MP - 49"9
12. Louis Delétraz - Rapax - 59"0
13. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'07"8
14. Alex Palou - Campos - 1'11"2
15. Norman Nato - Arden - 1'18"8
16. Santino Ferrucci - Trident - 1'28"1
17. Sean Gelael - Arden - 1'30"4
18. Roberto Merhi - Rapax - 1 ronde

Snelste ronde: Alex Albon, 1'50"314

Uitgevallen
6e ronde - Lando Norris
1e ronde - Nabil Jeffri

Stand kampioenschap
1.Leclerc 261; 2.Rowland 214; 3.Markelov 199; 4.Ghiotto 174; 5.Latifi 162; 6.Matsushita 119; 7.Fuoco 113; 8.De Vries 110; 9.Nato 91; 10.Albon 70.

Stand teamkampioenschap
1.DAMS 376; 2.Prema 374; 3.Russian Time 373.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet