Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Vooruitblik Grand Prix van Australië

Bij McLaren zijn ze er niet helemaal gerust op. De nieuwe McLaren is weliswaar vrij snel, maar is het genoeg t.o.v. het Ferrari geweld? Bovendien heeft de nieuwe wagen nog wat kleine kinderziektes af en toe. Mika Häkkinen is erop gebrand om een hattrick te scoren qua wereldtitels, iets waarvan teammaat David Coulthard vooralsnog alleen maar kan dromen. Mocht het dit jaar weer niet lukken voor Coulthard, dan kon het wel eens zijn laatste jaar bij McLaren-Mercedes zijn geweest.

Ook bij Jordan weten ze nog niet of ze er wel voor 100% klaar voor zijn. De nieuwe Jordan-Honda is snel, ook Frentzen en Trulli zijn er helemaal klaar voor, maar het mechaniek heeft het tijdens recente tests meerdere malen laten afweten. Vooral de versnellingsbak is nog uiterst kwetsbaar. De nieuwe Jordan is nog feller geel dan voorgaande jaren.

Bij Sauber vooralsnog tevreden gezichten. De nieuwe Sauber is betrouwbaar en snel. Bovendien heeft Peter Sauber een klasse coureur gestrikt in de vorm van Mika Salo. Kan Sauber dit jaar eens lekker voorin meedraaien?

Bij het spiksplinternieuwe Jaguar is er geen reden tot klagen, daar afgelopen tests de nieuwe Jaguar constant van voren was te vinden. Met Eddie Irvine werd een topcoureur binnengehaald die al zich helemaal thuis voelt in het Jaguar wereldje. De prachtig groene Jaguar bolide is echter nog niet voor de volle 100% betrouwbaar (o.a. problemen met het oliesysteem).

Bij het team van meervoudig Wereldkampioen Alain Prost zijn er grote problemen. De auto is niet snel genoeg en volstrekt onbetrouwbaar. Ook is er weer ruzie ontstaan in het Prost-Peugeot huwelijk. De verwachting is dan ook dat dit jaar de echtscheidingspapieren worden ondertekend. Als coureurs zijn aangetrokken Nick Heidfeld en enfant terrible Jean Alesi; toch niet de minsten. Maar ja, zij kunnen natuurlijk ook niet toveren. Er staan grote veranderingen op stapel voor de nieuwe Prost, maar dat kan niet verhinderen dat dit jaar een jaar van kwakkelen voor de mannen van Prost zal worden.

Ook voor Benetton ziet het er niet echt zonnig uit. Financieel staat het team er echt niet zo rooskleurig voor als men wil doen geloven. Teamchef Rocco Benetton flirtte al openlijk met Renault over een verkoop van de hele handel. Renault houdt voorlopig de boot nog even af. De nieuwe Benetton heeft weliswaar meer lichtblauw dan het 1999-model, maar is niet veel sneller. Qua coureurs zit het wel snor met Giancarlo Fisichella en Alexander Wurz. Het is voor hen te hopen dat het niet weer zo'n frustrerend jaar wordt als 1999, maar het lijkt erop dat Benetton verder en verder afzakt naar achteren.

Bij British American Racing zijn er gemengde gevoelens. De auto's zijn superbetrouwbaar, maar niet snel genoeg. Ook bij B.A.R. staan er al enkele grote aërodynamische veranderingen op stapel. Jacques Villeneuve is in ieder geval al erg blij met de betrouwbaarheid. "Met de snelheid komt het vanzelf wel goed", volgens Villeneuve.

Het voormalige topteam Williams zal dit jaar een tussenjaar meemaken. Williams stapte over van Supertec naar BMW motorisatie en dat ging niet geheel zonder problemen (motorblok te zwaar en auto onbetrouwbaar). Ralf Schumacher kan echter een auto in de punten te rijden. Voor het 20-jarige talent Jenson Button zal dat een stuk moeilijker gaan worden, daar hij pas aan zijn derde autosport seizoen gaat beginnen en dus veel te onervaren is. Verwacht geen wonderen van Williams-BMW dit seizoen. "Er wordt dit jaar gezaaid om in 2001 te gaan oogsten", aldus Frank Williams.

Voor Arrows ziet de toekomst er ronduit zonnig uit. Tijdens tests op Barcelona braken zowel Verstappen als De la Rosa het ronderecord. Weliswaar in kwalificatie-trim, maar toch. Er werd vorige week een hele vloot aan geldschieters gepresenteerd, waarbij het opvallend was om te zien hoeveel Nederlandse bedrijven hadden toegehapt. Hopelijk blijft Arrows de auto doorontwikkelen. De betrouwbaarheid (o.a. versnellingsbak) kan op een nog hoger niveau.

Het arme Minardi is er dit jaar weer bij. Op zich is dat al een wonder, want financieel gezien is het ook dit jaar weer kiele-kiele. Het enthousiasme waarmee de mannen van Minardi de Formule -1 benaderen wekt echter veel sympathie bij de concurrentie. Wellicht valt er dit jaar weer een WK-puntje mee te pakken voor Marc Gené of Gaston Mazzacane.

Gentlemen, start your engines!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet