Sportscars: Toyota wint laatste WEC race van het seizoen
Toyota Gazoo Racing heeft de laatste race van het seizoen in het FIA World Endurance Championship gewonnen. In Bahrein domineerden Sébastien Buemi, Anthony Davidson Kazuki Nakajima met de Toyota TS050 Hybrid de wedstrijd. Voor Porsche eindigde het LMP1-programma met een tweede en een derde plaats. Ho-Pin Tung eindigde in LMP2 als tweede en greep daardoor net naast de wereldtitel in zijn klasse.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR
De laatste deelname in het FIA World Endurance Championship werd voor Porsche geen historische race. Al vroeg in de race moest de Porsche 919 Hybrid van Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber de pits opzoeken om een paaltje te laten verwijderen. Teamgenoten Nick Tandy, Neel Jani en André Lotterer kenden een nog beroerdere wedstrijd. Met nog twee uur te gaan raakte Tandy de Gulf Racing Porsche 911 RSR van Nick Foster. Beide Porsches liepen daarbij een lekke band op en moesten bijna een complete ronden langzaam rijden om geen verdere schade op te lopen.
Vooraan kenden Buemi, Davidson en Nakajima geen problemen en na 199 ronden kwam de Toyota TS050 Hybrid met startnummer 8 als winnaar over de streep. Bernhard, Bamber en Hartley eindigden met een ronde achterstand als tweede, op 46 seconden gevolgd door Jani, Lotterer en Tandy. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez eindigden als vierde, mede doordat Kobayashi tegen de op dat moment aan leidende GTE Pro Porsche 911 RSR van Michael Christensen reed. Conway kreeg hiervoor in de slotfase nog een stop-go.
In de LMP2 klasse grepen Jackie Chan DC Racing rijders Ho-Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent naast de titel. Vaillante Rebellion rijders Julien Canal en Bruno Senna wonnen samen met teamgenoot Nicolas Prost de seizoensfinale en versloegen daarmee het DC Racing trio. Een sterke stint van Tung leverde Jackie Chan DC Racing nog wel een voorsprong van 40 seconden op, maar in het tweede deel wist het team geen lange stints meer te rijden. De Vaillante Rebellion Oreca kwam hierdoor aan de leiding. Senna kreeg in het laatste uur nog problemen met de stuurbekrachtiging, maar de Braziliaan wist Jarvis achter zich te houden. Op de finish was het verschil tussen de nummers 1 en 2 uiteindelijk slechts 10 seconden in het voordeel van Senna, die daarmee tevens de titel voor hem en Canal opeiste (Prost miste de race op de Nürburgring).
James Calado en Alessandro Pier Guidi pakten hun eerste wereldtitel in de GTE Pro klasse. Calado en Pier Guidi begonnen de wedstrijd in Bahrein met een voorsprong van twee punten, maar de AF Corse Ferrari 488 GTEs domineerden de race en finishten uiteindelijk als eerste en tweede. Calado liet in de laatste ronde teamgenoot Sam Bird nog passeren, waardoor de Bird en Rigon hun tweede race van het seizoen wisten te winnen en Calado en Pier Guidi de titel. Andy Priaulx en Harry Tincknell wisten Richard Lietz en Frederic Makowiecki te verslaan en eindigden de race op een ronde achterstand als derde.
Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda wonnen met hun Aston Martin Vantage hun vierde race van het seizoen. Het drietal zette bijna iedereen in de GTE Am klasse op een ronde, ondanks problemen vroeg in de race. Uiteindelijk wist Dalla Lana de leiding te pakken in het derde uur, waarna deze niet meer uit handen werd gegeven. De Clearwater Racing Ferrari eindigde als tweede, voor de Spirit of Race Ferrari.