Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: FIA WTCC volgend jaar hoogstwaarschijnlijk met TCR-auto's

171117 WTCC TCR Macau 2016
De afgelopen twee jaar raceten de TCR-auto's in Macau

Officieel zegt niemand iets, maar de vraag of er in 2018 een WK Toerwagens is, en zo ja, hoe dit er dan uitziet, is het voornaamste onderwerp van gesprek in de toerwagenpaddock van Macau, waar het FIA WTCC dit jaar na een korte afwezigheid weer een terugkeer in het programma van de jaarlijkse Macau Grand Prix beleeft. Je hoeft geen helderziende te zijn om te begrijpen dat het WTCC in zijn huidige vorm op sterven na dood is. Niemand wil officieel iets zeggen, maar als we de geluiden vanuit Macau en vanuit Dubai, waar de TCR International Series dit weekeinde in actie komt, bij elkaar optellen, dan ligt het antwoord voor de hand. De goed ingevoerde toerwagenwebsite Touringcartimes.com meldt het ook al: beide series smelten volgend jaar samen, zodat er in een mondiale serie met TCR-auto's gereden wordt. Dit jaar was dat al het geval bij de FIA European Touring Car Cup.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

"Weet jij meer?" "Welke geruchten heb jij gehoord?" "Ik heb nog geen kalender gezien, weet jij iets?" Het zijn slechts drie vragen die uw redacteur de afgelopen twee dagen in Macau met grote regelmaat van allerlei mensen te horen kreeg als het om het FIA WTCC gaat. Van teams, die al maandenlang in absolute onzekerheid verkeren en die van WTCC-promotor François Ribeiro van Eurosport Events geen antwoord krijgen op vragen – terwijl ze eigenlijk in deze tijd van het jaar al een heel eind op streek zouden moeten zijn met hun planning. Nu weten ze niet eens met welke auto's er volgend jaar gereden gaat worden, laat staan hoeveel evenementen en waar precies, wat de onderhandelingen met potentiële rijders en sponsors nagenoeg onmogelijk maakt. Van collega-journalisten, die al net zozeer in het duister tasten. Van vertegenwoordigers van merken, die al even weinig weten als ieder ander.

Natuurlijk is een TCR-serie op mondiaal niveau de enige serieuze oplossing. Het failliet van het TC1-concept, waarop het WK Toerwagens de afgelopen jaren bouwde, werd op zijn laatst duidelijk toen Citroën en Lada eind vorig jaar uit de serie vertrokken. Nieuwe fabrikanten zijn niet in zicht, er is geen markt voor gebruikte auto's omdat TC1-toerwagens nergens anders worden ingezet, en het veld dat nu alleen Honda en Volvo als fabrikanten omvat, moet worden opgevuld door privérijders met deels overjarig materiaal, waarvan onze landgenoot Tom Coronel een sprekend voorbeeld is. Of Honda na dit seizoen nog in het WTCC wil blijven is uiterst onzeker – de Civic waarmee geracet wordt, is bij de Honda-dealerorganisatie al vervangen door een volgende generatie, waarvan er al wel een TCR- maar geen TC1-versie bestaat. En zonder tegenstand heeft voor Volvo voortzetting van het project ook geen enkele zin.

171117 WTCC Macau 14
Het WTCC volgens TC1-regels reed in 2014 voor het laatst in Macau en keerde dit jaar terug

Volop verschillende merken
Een mogelijke overstap naar Class One-regels (zoals het toekomstig reglement van de DTM) vanaf 2019, bleef tot nu toe in de planfase, terwijl de TCR-klasse een aantrekkelijk alternatief vormt: Alfa Romeo, Audi, Honda, Hyundai, KIA, Opel, Peugeot, SEAT, Subaru en Volkswagen hebben auto's, er is een wereldwijde markt voor gebruikte auto's en een gezonde onderbouw met nationale en regionale series. Wat de TCR International Series daarentegen mist, is goede marketing en promotie inclusief een serieus televisiepakket, en laat Eurosport Events als promotor van het WTCC nou juist dat in huis hebben...

Mogelijk World Cup in plaats van WK
We horen dat een nieuwe WTCC-achtige serie met TCR-auto's de WK-status wel eens zou kunnen verliezen, maar in ieder geval nog als een 'World Cup' gehouden zou kunnen worden. Of er dan in 2020 alsnog wordt gekozen voor een 'Class One'-reglement, dat in 2019 zijn ingang moet vinden in de DTM en de Japanse Super GT's, zou op een later tijdstip kunnen worden bezien. We weten in ieder geval dat dit iets is waar FIA-president Jean Todt en oud-DTM-topman Hans Werner Aufrecht over spreken. Nadere mededelingen worden de komende weken verwacht.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet