Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Johnny Herbert wint knotsgekke Grand Prix van Europa

Op de in de Eiffel gelegen Nürburgring, waar inhalen vrijwel onmogelijk is, is een knotsgekke race om de Formule 1 wereldtitel verreden. Het begon meteen al bij de start; er werd niet gestart! Marc Gené stond namelijk verkeerd opgesteld, doordat Alex Zanardi zich ook foutief had gepositioneerd. Bij de herstart kwam wel iedereen goed weg en onder aanvoering van Heinz-Harald Frentzen, die van pole was vertrokken, stoof het hele veld richting de eerste lastige rechts-links-bochtenpartij. En daarin gebeurde een gigantische crash van o.a. Wurz en Diniz; waarbij laatstgenoemde enkele keren over de kop sloeg en op z¹n kop in het gras tot stilstand kwam. Bij dit zware ongeval brak wederom de roll-bar af! Dit verdient toch enige studie in de toekomst, want Diniz had ontzettend veel mazzel dat hij niks mankeerde. Mazzel die Wouter van Eeuwijk jammergenoeg niet had enige weken geleden op dit circuit, op notabene hetzelfde punt!

Tekst: Dirk van Zon

De safety car hield het veld zes ronden in toom en liet toen alsnog de race aanvangen. Onder droge omstandigheden, nadat de kwalificatie zo chaotisch was geworden door een regenbui. De wolken pakten zich echter boven bepaalde circuitgedeelten dreigend samen. En toen de regen ook daadwerkelijk neerdaalde werd het helemaal een zooitje! Diverse bolides schoten van de baan en o.a. Häkkinen en diens naaste concurrent Irvine doken meteen de pits in voor een bandenwissel (van droog naar regen). Maar was dit wel de juiste keuze? Het regende immers niet over het hele tracé en dus bleek de keuze van o.a. Frentzen en Coulthard om lekker door te rijden op de droge banden een veel betere. Bovendien ging Irvine¹s pitstop gigantisch fout doordat het team maar met drie nieuwe banden klaarstond!

Fier aan de leiding reed de kersverse titelkandidaat Frentzen zijn Jordan naar binnen voor een pitstop (niet voor regenbanden, maar een reguliere stop), maar viel stil bij het uitrijden van de pitstraat. De leiding werd nu overgenomen door een andere titelkandidaat; David Coulthard. Maar zoals zo vaak met Coulthard, bleek ook nu weer dat de Schot met de vierkante kaaklijn niet onder hoogspanning kan functioneren. Met als gevolg dat hij eraf schoot en in de bandenmuur eindigde.

Wie kon er dan wel winnen? De ijzersterk rijdende Ralf Schumacher dan misschien? Het zat er even in, maar ook hij kreeg met de pechduivel te maken. Met een lekke band kon hij wonder boven wonder nog wel zijn pitbox bereiken, maar zou uiteindelijk als vierde de vlag passeren.

Giancarlo Fisichella nam toen de leiding maar eens over. Zou hij dan zijn eerste overwinning gaan pakken? Helaas voor hem moeten we daar nee op antwoorden, want hij slipte door eigen toedoen van het parcours. Ondertussen waren de beide Stewart¹s mede door de vele uitvallers stevig opgeklommen naar de ereplaatsen en zat een Stewart één-tweetje er wellicht in, ware het niet dat Jarno Trulli (volgend jaar bij Jordan) zich niet de kaas van het brood liet eten en als tweede finishte. Het was uiteindelijk een dolblije Johnny Herbert die, na een ontzettend pechvol seizoen tot nu toe, het hoogste podiumplekje mocht bestijgen. Het was zijn derde zege en tevens de eerste voor Stewart ooit. Teammaatje en podiumclown Rubens Barrichello maakte het Stewart feest compleet met zijn derde plek.

In de slotfase was er nog drama en vreugde bij het Minardi-team, want Luca Badoer viel in vierde positie (!) liggend uit en deed Mika Häkkinen¹s huilpartij op Monza nog eens dunnetjes over. Maar het kwam voor Minardi toch nog goed dankzij de keurige zesde plek van Marc Gené, die notabene als laatste gestart was!

Mika Häkkinen pakte trouwens op het randje nog even twee punten mee door vijfde te worden, waardoor hij nu alleen aan kop staat in het klassement. Eddie Irvine en zijn team bakten er dit weekend helemaal niks van.

Op het podium was het een dolle boel met de champagne spuitende Stewart piloten en hun teambaas en terwijl Barrichello buikschuivers maakte op het natte podium konden de toeschouwers alleen maar concluderen dat het een knotsgekke race was geweest.

Uitslag Grand Prix van Europa, Nürburgring:
1. Johnny Herbert - Stewart/Ford
2. Jarno Trulli - Prost/Peugeot
3. Rubens Barrichello - Stewart/Ford
4. Ralf Schumacher - Williams/Supertec
5. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes
6. Marc Gené - Minardi/Ford

Stand Wereldkampioenschap F1, rijders:
1. Mika Häkkinen - McLaren/Mercedes - 62
2. Eddie Irvine - Ferrari - 60
3. Heinz-Harald Frentzen - Jordan/Mugen Honda - 50
4. David Coulthard - McLaren/Mercedes - 48
5. Ralf Schumacher - Williams/Supertec - 33
6. Michael Schumacher - Ferrari - 32

Stand Wereldkampioenschap F1, constructeurs:
1. McLaren - 110
2. Ferrari - 102
3. Jordan - 57
4. Williams - 33
5. Stewart - 31
6. Benetton - 16

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet