Formule 1: Formule 1 welkom op Zandvoort
Zandvoort, dinsdag 22 juni 1999. Het Circuit Park Zandvoort heeft weer een belangrijke stap gezet naar het verkrijgen van een Formule 1 baanlicentie. FIA's Formule 1-directeur Charlie Whiting bezocht gisteren de Zandvoortse racepiste en na een uitgebreide keuring van het circuit kan Zandvoort op korte termijn de Formule 1 testlicentie tegemoet zien.
Tekst: aangeleverd bericht
Evenals onlangs FIA president Max Mosley, was Whiting onder de indruk van de verrichte inspanningen op Zandvoort. "Het is een mooi, technisch circuit. Vooral de veiligheidsmaatregelen zijn uitstekend uitgevoerd, met grote uitloopstroken. Het ziet er verzorgd uit. Om echter voor de Formule 1 testlicentie in aanmerking te komen moeten onder meer in een aantal bochten extra bandenstapels voor de vangrail geplaatst worden, dient de vangrail bij de Nissanbocht iets verplaatst te worden, terwijl de kerbstones in de Gerlachbocht van een ander type dienen te zijn," aldus Whiting.
Nadat Zandvoort in april jl. de Formule 3000 baanlicentie verkreeg is dit dus weer een stap voorwaarts. "Een deel van de gevraagde werkzaamheden zijn door ons al ingepland en de door de FIA gevraagde inspanningen zullen tijdens de maand juli worden uitgevoerd. Voor ons is het een belangrijke stap voorwaarts richting Formule 1 wedstrijdlicentie," vertelde een verheugde Hans Ernst.
De circuitdirecteur weet echter ook dat om de Grand Prix terug te krijgen de uitloopstrook na de bocht voor het rechte eind ingrijpend dient te worden uitgebreid. Die maatregel hangt echter af van de verplaatsing van Rob Slotemakers anti-slipschool. Vooralsnog hebben de gemeente Zandvoort en de directie van de slipschool daarover geen overeenstemming. Die impasse speelt het circuit dus parten.
Zondag 5 september, tijdens de internationale autoraces, zal het Winfield/Williams Formule 1 team op Zandvoort een flitsende demonstratie geven. Topcoureurs Ralf Schumacher en Alex Zanardi mogen nu dus alle mogelijkheden gebruiken om uiterst snelle rondetijden te realiseren.
Tekst: aangeleverd bericht
Evenals onlangs FIA president Max Mosley, was Whiting onder de indruk van de verrichte inspanningen op Zandvoort. "Het is een mooi, technisch circuit. Vooral de veiligheidsmaatregelen zijn uitstekend uitgevoerd, met grote uitloopstroken. Het ziet er verzorgd uit. Om echter voor de Formule 1 testlicentie in aanmerking te komen moeten onder meer in een aantal bochten extra bandenstapels voor de vangrail geplaatst worden, dient de vangrail bij de Nissanbocht iets verplaatst te worden, terwijl de kerbstones in de Gerlachbocht van een ander type dienen te zijn," aldus Whiting.
Nadat Zandvoort in april jl. de Formule 3000 baanlicentie verkreeg is dit dus weer een stap voorwaarts. "Een deel van de gevraagde werkzaamheden zijn door ons al ingepland en de door de FIA gevraagde inspanningen zullen tijdens de maand juli worden uitgevoerd. Voor ons is het een belangrijke stap voorwaarts richting Formule 1 wedstrijdlicentie," vertelde een verheugde Hans Ernst.
De circuitdirecteur weet echter ook dat om de Grand Prix terug te krijgen de uitloopstrook na de bocht voor het rechte eind ingrijpend dient te worden uitgebreid. Die maatregel hangt echter af van de verplaatsing van Rob Slotemakers anti-slipschool. Vooralsnog hebben de gemeente Zandvoort en de directie van de slipschool daarover geen overeenstemming. Die impasse speelt het circuit dus parten.
Zondag 5 september, tijdens de internationale autoraces, zal het Winfield/Williams Formule 1 team op Zandvoort een flitsende demonstratie geven. Topcoureurs Ralf Schumacher en Alex Zanardi mogen nu dus alle mogelijkheden gebruiken om uiterst snelle rondetijden te realiseren.