Sportscars: Toyota wint voorlaatste race, Porsche wint rijders- en merkentitel
Start van de voorlaatste race van het seizoen
Toyota won de wedstrijd, maar Porsche wint het kampioenschap. In de voorlaatste race van het seizoen in het FIA World Endurance Championship in Shanghai ging de overwinning naar de nummer 8-Toyota met Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima, maar de tweede plaats was voor Porsche-rijders Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber genoeg om voortijdig de wereldtitel bij de rijders binnen te halen. Mede dankzij de derde plaats van Neel Jani, André Lotterer en Nick Tandy is Porsche ook al zeker van het kampioenschap bij de merken. De winst in LMP2 was voor de nummer 31-Vaillante-Rebellion-Oreca met Julien Canal, Nicolas Prost en Bruno Senna, die daarmee de leiding overnemen van Ho Pin Tung en zijn Jackie Chan DC Racing-teamgenoten in de tussenstand. Tung vervulde weliswaar een glansrol, maar verloor tijd toen hij door een concurrent in de rondte werd getikt. Daarmee verspeelde het team de kansen op een hogere klassering. In de GTE-Pro-klasse ging de overwinning na een verbeten strijd naar het Britse Ford-duo Andy Priaulx/Harry Tincknell, die de nummer 91-Porsche met Richard Lietz en Fred Makowiecki voorbleven. Ferrari stelde al voortijdig de merkentitel veilig. In de GTE-Am-klasse ging de overwinning naar Aston Martin-rijders Pedro Lamy, Mathias Lauda en Paul Dalla Lana, die voor de Gulf-Porsche en de Dempsey-Proton-Porsche eindigden.
Tekst: René de Boer (vanuit Shanghai, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar
Toyota reed dit weekeinde op Shanghai voor het eerst met een update van de aerodynamica, waarmee de beide auto's zichtbaar sneller waren dan de concurrentie uit Stuttgart. Zo kwamen de Porsches halverwege de race op een ronde achterstand, terwijl de nummer 8-Toyota het veld aanvoerde. Een knullige aanrijding van José María López in de nummer 7-Toyota met Richard Lietz in de nummer 92-Porsche uit de GTE-Pro-klasse zorgde echter voor een gebroken achterwielophanging voor de nummer 7 en verhinderde tevens het dubbele succes voor het Japanse merk. Zo kwam de Porsche nummer 2 op de tweede plaats terecht. Ruim genoeg voor het rijderstrio van Timo Bernhard, Earl Bamber en Brendon Hartley om voortijdig de rijderstitel binnen te halen. De nummer 1-Porsche verloor al na ruim een halfuur een minuut, toen Nick Tandy vanwege een defecte sensor op de baan stilviel. Na een 'hard reset' kon de Brit de race vervolgen en zo kwam hij en zijn teamgenoten André Lotterer en Neel Jani uiteindelijk als derde over de eindstreep. Dat was tevens genoeg voor de merkentitel, waarmee Porsche voor het derde jaar op rij beide kampioenschappen in de LMP1-klasse veroverd heeft.
LMP2-winst voor de nummer 31-Vaillante-Rebellion
De LMP2-klasse was een festival van fouten, aanrijdingen en deels domme incidenten, waarbij opvallend vaak de beide auto's van het Jackie Chan DC Racing-team betrokken waren. Blijkbaar bracht de aanwezigheid van de bekende acteur en naamgever van het team, die bij de race de rol van 'Grand Marshal' vervulde, niet echt geluk. Met name Tristan Gommendy maakte het in de nummer 37 bont: hij kwam tot twee keer toe in botsing met andere LMP2's en ook teamgenoot Cheng raakte betrokken bij een botsing. Ook het team met de nummer 38 had weinig geluk: eerst werd Ho Pin Tung geraakt door Ben Hanley in de nummer 24-Manor-Oreca, later werd Tung in het voorlaatste uur in de rondte getikt door Nico Müller in de nummer 26-G-Drive-Oreca, terwijl hij op de derde plaats reed. Uiteindelijk ging de overwinning in de klasse naar de nummer 31-Vaillante-Rebellion-Oreca (Canal/Prost/Senna), voor de nummer 36-Signatech Alpine (Lapierre/Menezes/Negrão) en de andere Vaillante-auto (Beche/Heinemeier-Hansson/Piquet). Tung en zijn teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent moesten genoegen nemen met de vierde plaats en verloren daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap aan het winnende Vailliante-Rebellion-team.
Ho Pin Tung was na de race teleurgesteld
"Het enige positieve van deze race was dat we de snelheid hadden", zei Tung na afloop. "Voor de rest ging alles zo'n beetje mis wat mis kon gaan. Rondgetikt door de Manor, daarna het incident met de G-Drive. Beide hebben daarvoor straf gekregen, maar het leek wel of wij vandaag een magneet op onze auto hadden! Anders hadden we een mooi gevecht kunnen hebben met Rebellion voor de overwinning. Die tik van Nico Müller was gewoon stom. Hij komt hier voor één race en ruïneert het kampioenschap. Volledig onnodig. Hij zat aan het einde van zijn stint, reed op oude banden, terwijl ik net op nieuwe banden reed. Die waren na de aanrijding en de spin volledig kapot. Bij de volgende stop hebben we er nog twee vervangen om nog een beetje terug te komen, maar het was toen uitrijden, meer konden we niet doen."
Ford wint de fel bevochten GTE-Pro-klasse
De strijd om de overwinning in de GTE-Pro-klasse was als altijd spannend, met name het gevecht in de beginfase tussen Kévin Estre in de nummer 92-Porsche (Christensen/Estre) en Nicki Thiim in de nummer 95-Aston Martin (Thiim/Sørensen). Al snel wist Estre de pole-winnende Aston Martin te passeren en voerde lange tijd in de klasse, maar strandde na 65 ronden plotseling met een motordefect in de grindbak van de eerste bocht. De andere Porsche met het startnummer 91 (Lietz/Makowiecki) was eveneens sterk, maar verloor de kans op de overwinning toen Lietz met nog 37 minuten te gaan werd geraakt door López in de nummer 7-Toyota. Daarop was de weg vrij voor Andy Priaulx en Harry Tinckell om de klassezege veilig te stellen. Lietz/Makowiecki kwamen nog als tweede over de eindstreep, de derde plaats was voor de nummer 51-Ferrari van James Calado en Alessandro Pier Guidi.
50e WEC-zege voor Aston Martin
In de GTE-Am-klasse behaalde Aston Martin de 50e overwinning in het FIA WEC dankzij Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda, die als enige team in de klasse een volledig probleemloze race kenden. De tweede plaats was voor de nummer 86-Gulf Racing-Porsche (Al Qubaisi/Barker/Foster), voor de Dempsey-Proton-Porsche (Ried/Cairoli/Dienst).
171105 FIA WEC Shanghai uitslag race