Sportscars: Toyota op pole voor voorlaatste FIA WEC-seizoensrace, Aston Martin pakt beide GT-poles
De Toyota nummer 7 start morgen vanaf de pole-position in Shanghai
De nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López) was het snelst in alledrie de vrije trainingen in Shanghai en zette die lijn voort in de kwalificatie voor de voorlaatste FIA WEC-race van het seizoen. Kobayashi en Conway kwamen tot een gemiddelde van 1:42,832 minuten en stelden daarmee de pole-position veilig. In de LMP2-klasse ging de pole naar de nummer 31-Vaillante-Rebellion-Oreca (Canal/Prost/Senna), terwijl de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca van titelpretendenten Ho Pin Tung, Thomas Laurent en Oliver Jarvis als vierde in de klasse start. Aston Martin behaalde de pole in beide GT-klassen: de 'Dane Train' nummer 95 (Thiim/Sørensen) in GTE-Pro en de nummer 98 (Dalla Lana/Lamy/Lauda) in GTE-Am.
Tekst: René de Boer (vanuit Shanghai, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Kamui Kobayashi liet in de LMP1-kwalifictie wederom zijn klasse zien en bracht met een fantastische ronde het gemiddelde van de nummer 7-Toyota omlaag tot 1:42,832 minuten, nadat eerder Mike Conway al een snelle ronde gereden had. Het Toyota-duo bleef als enige onder de 1:43 minuten. De nummer 1-Porsche met André Lotterer en Nick Tandy start als tweede met een achterstand van 0,440 seconden. De nummer 8-Toyota met Sébastien Buemi en Anthony Davidson staat op de derde plaats, voor de nummer 2-Porsche, waarin Earl Bamber en Brendon Hartley de kwalificatie voor hun rekening namen. Bamber ging in de kwalificatie eenmaal in de rondte, terwijl bij de nummer 1-Porsche, zoals ook bij diverse andere teams, een ronde werd geannuleerd vanwege het overschrijden van de beruchte 'track limits'. De rijders van de nummer 2-Porsche, die in de afsluitende vrije training eerder vandaag nauwelijks reed vanwege een probleem met de versnellingsbak, hebben nu morgen in de race aan de vierde plaats genoeg om de WK-titel binnen te halen.
De nummer 31-Vaillante-Rebellion-Oreca was met Bruno Senna en Julien Canal als rijders het snelst in de LMP2-klasse. Het Braziliaans/Franse duo kwam tot een gecombineerd gemiddelde van 1:49,217 minuten. Daarachter eindigde de nummer 26-G-Drive-Oreca met debutanten Nico Müller en Léo Roussel en de andere Vaillante-Rebellion-Oreca, de nummer 13-auto met Nelson Piquet jr. en David Heinemeier Hansson. In de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca namen Thomas Laurent en Oliver Jarvis de kwalificatie voor hun rekening en eindigden als vierde. "Het zag er al naar uit dat we voor één snelle ronde wat tekort zouden komen, maar de long-runs verliepen erg goed, dus dat stemt optimistisch voor de race", gaf teamgenoot Ho Pin Tung te kennen.
In de GTE-Pro-klasse behaalden de Denen Nicki Thiim en Marco Sørensen met de nummer 95-Aston Martin de pole-position. Een gecombineerd gemiddelde van 1:59,697 minuten was genoeg voor de beste startplaats, voor de eerste maal dit seizoen. Het enige andere duo dat eveneens onder een tijd van twee minuten bleef, was de combinatie Michael Christensen en Kévin Estre in de nummer 92-Porsche, zij eindigden met een tijd van 1:59,916 minuten op de tweede plaats. De derde startplaats was voor James Calado en Alessandro Pier Guidi in de nummer 51-AF Corse-Ferrari, voor Andy Priaulx en Harry Tincknell als het beste Ford-duo op de vierde plaats.
Ook in GTE-Am was een Aston Martin het snelst: hier behaalden Pedro Lamy en Paul Dalla Lana de pole-position in de auto met het nummer 98 met een tijd van 2:02,357 minuzten. De tweede tijd was voor Christian Ried en Matteo Cairoli in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche, voor Miguel Molina en Thomas Flohr in de nummer 54-Spirit of Race-Ferrari. Die stond tot kort voor het einde bovenaan in het klassement, maar zag de tijd van Thomas Flohr worden geschrapt vanwege 'track limits', waarop de pole-position alsnog naar de Aston Martin ging.
171104 FIA WEC Shanghai uitslag kwalificatie