Retro: Freddy Van Sprundel kampioen NK GTTC na zege op Zolder
Freddy Van Sprundel is voor de tweede keer Nederlands kampioen GTTC geworden. De Antwerpenaar onderstreepte zijn titel met een zege in de eerste race op Zolder, waar het kampioenschap tijdens de NASCAR Finals werd afgesloten. Luc Brankaerts won met zijn brullende Chevrolet Corvette de twee andere races.
Tekst: Mattijs Diepraam & Erik van der Schaaff
Foto's: Erik van der Schaaff
Van Sprundel was eigenlijk al zeker van de titel voordat hij naar Zolder afreisde, maar de Belg zette zijn Escort RS1600 desondanks op pole. Die startpositie zette hij om in een zege in de eerste wedstrijd, maar vroeg in de tweede race viel hij uit met wat op een gebroken krukas leek. Daarmee voegde hij zich bij Paul Engel, wiens Innocenti vrijwel het hele weekend werkeloos langs de kant stond met een kapotte versnellingsbak.
De kampioen was niet de enige die zijn thuisvoordeel te gelde maakte. Ook de gebroeders Dierick waren erg snel met hun Jaguar en Mini, maar voor diverse Nederlandse deelnemers was de kwalificatie hun eerste kennismaking met Zolder.
Ook een nieuwe verschijning, maar wel van Vlaamse komaf, was de Corvette C3 van Luc Brankaerts – een luid, geel en vuurspuwend kanon dat dan ook de tweede en derde race op zijn naam schreef. Niels Andersen (Ford Capri) uit Denemarken en scheidend kampioen Patrick Peeters (Ford Escort RS2000 Mk1) waren in beide races diens naaste rivalen.
De start van de eerste race bood heel wat spektakel, waarbij de eerste chicane tot een springschans werd. De vliegende Capri van Niels Andersen kwam het hoogst, de Ascona van Rob de Laat het verst, hoewel de koppeling daar anders over dacht en de geest gaf. Na een avond onderdelen halen en een paar uur doorsleutelen stond de Ascona voor race 2 weer op de grid om daar met een kapotte koppelingskabel achter te blijven. In de derde race maakte De Laat alles goed door die als tiende uit te rijden.
Carst Span en Klaas Span werden met hun Mini's tweede en derde in het HARC-kampioenschap voor auto's tussen 1966 en 1981.