Sportscars: Toyota 1-2 in verkorte race Fuji
Winst voor Buemi, Nakajima en Davidson (vlnr)
Je zou je kunnen afvragen of het wel zinvol is om in deze tijd van het jaar in Japan te racen, want net als in voorgaande jaren liep de FIA WEC-race op het circuit van Fuji vanwege regen en mist uit op een farce. Maar liefst zeven keer kwam de safety-car in actie en twee keer werd de wedstrijd met de rode vlag onderbroken, voordat de wedstrijdleiding uiteindelijk besloot om er een punt achter te zetten, omdat er vanwege slecht zicht niet meer kon worden gereden. Voor de derde keer in de historie van het WEC, en voor de tweede keer in Fuji, wird daarmee niet de volledige afstand van zes uur volgemaakt. De overwinning in de verkorte wedstrijd ging naar de Toyota met het nummer 8, bestuurd door Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi en Anthony Davidson, waarbij laatstgenoemde overigens niet aan rijden toe kwam. In de LMP2-klasse zegevierde het Vaillante-Rebellion-team met Bruno Senna, Nico Prost en Juien Canal voor de tweede keer in drie races en verkleinde daarmee de achterstand op het Jackie Chan-DC-trio Ho Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent, dat als derde geklasseerd werd. In de GTE-Pro-klasse ging de overwinning naar het Ferrari-duo James Calado en Alessandro Pier Guidi. Ook de GTE-Am-klasse leverde een Ferrari-zege op, want hier wonnen Miguel Molina, Francesco Castellaci en Thomas Flohr voor de eerste maal dit seizoen met de Spirit of Race-Ferrari.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Aanvankelijk reed de pole-winnende Porsche 919 Hybrid met het startnuzmmer 2 met Earl Bamber achter het stuur aan de leiding, maar door twee safety-cars in het eerste uur ging Bambers opbouwde voorsprong weer verloren. In het derde uur verloor het team een ronde vanwege een pitstop van Timo Bernhard die niet tijdens een safety-car-fase plaatsvond. In de regen konden de Porsches het tempo van de Toyota's niet echt bijhouden. De nummer 1-Porsche had al terrein verloren nadat André Lotterer in de beginfase schade opliep door contact met Buemi in de nummer 8-Toyota. Met nog anderhalf uur te gaan werd de wedstrijd opnieuw met de rode vlag onderbroken en uiteindelijk ook niet meer opnieuw gestart. Daarmee ging de overwinning naar Toyota-rijders Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi en Anthony Davidson, voor hun merkgenoten Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López. In de nummer 1-Porsche werden André Lotterer, Neel Jani en Nick Tandy als derde geklasseerd, de nummer 2-Porsche met WK-leiders Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber eindigden met een ronde achterstand als vierde. Met hun overwinning houden Toyota-rijders Nakakjima, Buemi en Davidson tenminste nog theoretische kansen op het winnen van de WK-titel, maar het moet wel heel raar lopen als Bernhard, Hartley en Bamber tijdens de volgende race op het circuit van Sjanghai niet binnenhalen.
In LMP2 domineerde de pole-winnende nummer 31-Vaillante-Rebellion-Oreca, waarmee Bruno Senna, Julien Canal en Nicolas Prost onbedreigd de overwinning binnenhaalden. De tweede plaats was voor Nicolas Lapierre, Andre Negrão en Gustavo Menezes in de Signatech-Alpine, terwijl Ho Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent op de derde plaats eindigden en nog steeds aan de leiding gaan in de LMP2-WK-stand.
De nummer 51-AF Corse-Ferrari van de afgelopen week vader geworden James Calado en Alessendro Pier Guidi won de LMGTE-Pro-klasse, waarmee het Brits/Italiaanse duo ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap overneemt. De beide fabrieks-Porsches met pole-sitters Richard Lietz en Fred Makowiecki in de nummer 91 en Michael Christensen en Kévin Estre in de nummer 92 eindigen respectievelijk als tweede en derde in de klasse. De Britten Andy Priaulx en Harry Tincknell, die met de nummer 67-Ford als leiders in de tussenstand naar Japan kwamen, hadden een problematische race, waarin de Ford betrokken raakte bij een aanrijding en met twaalf ronden achterstand als achtste eindigde. In de GTE-Am-klasse wonnen Miguel Molina, Francesco Castellacci en Thomas Flohr voor de eerste maal met de Spirit of Race-Ferrari, terwijl pole-sitters Keita Sawa, Matt Griffin en Weng Mok Sun met de Clearwater-Ferrari het succes voor het Italiaanse merk completeerden. De Dempsey-Proton-Porsche van Christian Ried, Matteo Cairoli en Marvin Dienst completeerde het podium als derde.
171015 FIA WEC Fuji uitslag race