Sportscars: De Nederlanders in de IMSA WeatherTech-serie, perspectieven en plannen voor 2018
Renger van der Zande, hier met de 'overwinningsbeer' van Laguna Seca
Met 'Motul Petit Le Mans' als de traditionele seizoensfinale eindigde dit weekeinde het seizoen 2017 in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Met Renger van der Zande in de Visit Florida-Ligier in de prototypeklasse alsmede Jeroen Bleekemolen met de Riley-Mercedes-AMG GT3 en Jeroen Mul in de Change Racing-Lamborghini in de GTD-klasse waren er drie van onze landgenoten het hele seizoen in de serie actief, bij de lange-afstandswedstrijden nog aangevuld met Nicky Catsburg in de BMW M6 van het BMW Team RLL in de GTLM-klasse. De seizoensfinale was uiteraard een uitstekende gelegenheid om met hen even bij te praten over de stand van zaken ten aanzien van 2018.
Tekst: René de Boer (vanuit Braselton, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Uiterlijk sinds zijn spectaculaire manoeuvre tijdens de voorlaatste wedstrijd van het seizoen op Laguna Seca is Renger van der Zande 'hot property' in de IMSA-paddock, waar zijn naam nu definitief is gevestigd. Al in zijn eerste seizoen met een volwaardig prototype won hij een wedstrijd, wat bepaald niet iedereen in dit veld kan zeggen. Hoe het volgend jaar verder gaat, staat nog niet vast. "Natuurlijk wil het team graag met mij verder, en ik ook", zegt Van der Zande. "Maar het is de vraag hoe het verder gaat, dat moet natuurlijk eerst vast staan." Het is bekend dat Visit Florida, de toeristische afdeling van de overheid van de staat, de titelsponsoring van het team heeft opgezegd, dus het is aan teambaas Troy Fliss om daarvoor een adequate vervanging te vinden. Dan staat niets het voortzetten van de samenwerking met Renger van der Zande in de weg, mits hij niet nog een andere aanbieding krijgt, die nóg aantrekkelijker is...
Nicky Catsburg blijft ook in 2018 bij BMW
Nicky Catsburg heeft een contract met BMW dat zich uitstrekt over meerdere jaren, dus zijn sportieve toekomst ligt, in ieder geval wat de GT-racerij betreft, in handen van de fabrikant uit München. Die maakt de verdeling van rijders over de diverse kampioenschappen traditioneel bekend tijdens de jaarlijkse 'Sportpokal'-prijsuitreiking, begin december. "Tot die tijd kan ik dus ook nog niks zeggen, maar ik weet het zelf ook echt nog niet", aldus Catsburg. De waarschijnlijkheid is groot dat hij als een van de rijders wordt ingedeeld voor het programma met de nieuwe BMW M8 in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC, terwijl we ervan uitgaan dat hij ook volgend jaar weer tijdens de lange-afstandsraces in de IMSA-serie voor BMW actief zal zijn.
Jeroen Bleekemolen gaat door met de Riley-Mercedes-AMG GT3
Voor Jeroen Bleekemolen staat al vast dat hij ook volgend jaar weer voor het team Riley Motorsports met een Mercedes-AMG GT3 in de GTD-klasse in actie komt. "Ben Keating heeft al lang aangegeven dat hij weer door wil, en we gaan volgend jaar ook weer naar Le Mans", zegt Bleekemolen. Over de precieze details kan hij nog niets zeggen, maar met het winnen van de kampioenstitel in de GTD-klasse van de Tequila Patrón North American Endurance Cup heeft het Riley Motorsports Team AMG in ieder geval een inschrijving voor Le Mans op zak. Uiteraard kan dat niet met een GT3, want die rijden aan de Sarthe niet, maar Ben Keating en Bill Riley komen ongetwijfeld wel met een programma op de proppen, waarvan Bleekemolen dan ook deel uitmaakt.
Jeroen Mul wil in 2018 graag profiteren van de dit jaar opgedane ervaringen
Jeroen Mul kijkt met tevredenheid terug op zijn eerste seizoen in de Verenigde Staten. "Het was dit jaar voor mij natuurlijk allemaal nieuw: het kampioenschap, de circuits, het team... Het ligt dus voor de hand om volgend jaar de vruchten te plukken van wat ik dit jaar geïnvesteerd heb. Daar moeten we binnenkort dus intensief met Lamborghini over gaan praten, welke plannen ze daar met mij hebben en hoe het met dit team verder gaat." Het is een publiek geheim dat het Wayne Taylor Racing-team zijn IMSA-programma naast de Cadillac-DPi wil uitbreiden met minimaal één, maar naar alle waarschijnlijkheid zelfs twee Lamborghini's in de GTD-klasse, met het oog op een mogelijke doorgroei naar de status van fabrieksteam als Lamborghini inderdaad in 2019, zoals allerwegen wordt aangenomen, een GTE-auto voor FIA WEC en IMSA ontwikkelt. "Dat zou natuurlijk ook heel interessant zijn", zegt Jeroen Mul.