DTM: Japanse Super-GT's in actie tijdens DTM-finale Hockenheim
Nismo komt met een auto naar Hockenheim
Eigenlijk zou eind dit jaar tijdens de finale van het Japans Super GT-kampioenschap ook een race van de DTM plaatsvinden, en omgekeerd volgend voorjaar tijdens de seizoensstart van de DTM een gastoptreden van de Japanse Super GT's in Duitsland. Dat werd ooit zelfs officieel in een persbericht aangekondigd, maar dit plan vond geen doorgang toen het voor dit jaar al geplande nieuwe motorenreglement door de Duitse betrokkenen werd verschoven naar 2019. Toch bestaat de samenwerking tussen de Japanse Super GT-organisatie GTA en de Duitse ITR als promotor van de DTM nog steeds, en als teken hiervan komen er over ruim twee weken twee Japanse Super GT-auto's naar de finale in Hockenheim (13-15 oktober). Lexus en Nismo sturen elk één van hun GT500-auto's naar Duitsland voor een demonstratie. Welke coureurs daarbij in actie komen, is nog niet bekend. Ook GTA-president Masaaki Bandoh, die dit voorjaar ook al bij de seizoensstart van de DTM op Hockenheim was, heeft zijn komst aangekondigd. Omgekeerd zorgen DTM-bolides tijdens de Super GT-finale op 11 en 12 november in Motegi voor een demonstratie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
En Lexus ook.
ITR-bestuursvoorzitter Gerhard Berger spreekt van "een grote eer voor ons. Niet alleen een bijzondere attractie voor onze fans, maar ook een sterk signaal voor de toekomst van de DTM, hoe serieus de samenwerking met de Japanse GTA-organisatie en de drie fabrikanten in de serie moet worden genomen." In de Japanse GT-serie is naast Lexus en Nismo, de sportdivisie van Nissan, ook Honda actief. Nu al zijn Super GT- en DTM-auto's in veel aspecten technisch identiek. Het doel is dat vanaf 2019, wanneer in de DTM een nieuw reglement van kracht wordt, auto's in beide series volgens het gemeenschappelijk opgestelde 'Class One'-reglement zijn uitgevoerd. Na het aangekondigde terugtrekken van Mercedes eind 2018 gaven Audi en BMW onlangs een duidelijk commitment voor de DTM volgens 'Class One'-reglement af en kondigden aan, te werken aan de ontwikkeling van nieuwe motoren. Daarbij gaat het om tweeliter viercilinder turbomotoren met een vermogen van ruim 600 pk, waarbij ook de mogelijkheid van hybridetechnologie wordt opengelaten.