Rally WRC: Spannende pauze in WK
Het seizoen 2017 van het het Wereld Rallykampioenschap is het spannendste seizoen sinds lange tijd. Na de ADAC Rallye Deutschland is, met nog drie wedstrijden te gaan nog van alles mogelijk. Maar nu is het even rustig vanwege de zomerstop. Maar geheel in stijl met dit seizoen is ook de zomerstop een spannende aangelegenheid. De sociale media staan er vol van, maar wat weten we nu eigenlijk zeker? We maken even een rondje langs de teams.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendeaal/ Rally-eMag
Thierry Neuville krijgt in zijn strijd om de titel binnen zijn team versterking van Andreas Mikkelsen
Hyundai
Het Koreaanse team kwam als eerste naar buiten met echt nieuws. Zij contracteerden Andreas Mikkelsen voor de laatste drie wedstrijden van dit jaar. Na zijn uitstekende tweede plaats in Duitsland verwachtte iedereen hem in een Citroën C3. Hij voedde zelf die vermoedens door een Tweet te plaatsen waarin hij meldt dat hij de komende vier weken een stoom cursus Frans gaat doen. Maar nog geen twee dagen later komt het officiële hierboven genoemde nieuws uit Alzenau, de thuisbasis van het Hyundai team. Teambaas Michel Nandan verklaart daarna deze beslissing. "We zijn in het WRC om te winnen. Tijdens de recente wedstrijden zijn we wat achterop geraakt, met name in het constructeurs kampioenschap. Er moest dus iets gebeuren. We kenden Mikkelsen al, want zoals bekend heeft hij in het voorjaar met onze auto getest. Sindsdien zijn we met hem blijven praten maar helaas konden we hem niks aanbieden. We hebben drie rijders met een contract tot en met 2018 en we hadden niet voldoende onderdelen om een vierde auto te bouwen. Dat geldt nog steeds in Catalunya, de volgende rally op de lijst. Dat komt omdat dat daar zowel op asfalt als onverhard wordt gereden. Wat er daarna gebeurt is nog niet duidelijk. We houden de optie open om met een vierde auto te rijden maar weten nog niet of dat gaat lukken."
Dat is mooi maar er blijven nogal wat vragen over. Wat wel bekend is, is dat Andreas Mikkelsen in Spanje zal rijden, net als Dani Sordo en uiteraard Thierry Neuville. Hayden Paddon blijft in Spanje dus aan de kant staan. Voor Wales/GB en Australië is het nog niet duidelijk wie er in de derde Hyundai zal starten. Neuville, volop in de slag voor de rijderstitel zal de eerste i20 besturen. Mikkelsen rijdt dus in de tweede wagen, maar wie de derde (of zelfs een vierde) auto zal rijden blijft nog even onduidelijk. Nandan heeft hierover nog geen beslissing genomen en laat die mede afhangen van de resultaten in Spanje. Over de samenstelling van het team in 2018 zijn nog geen beslissingen.

Mikkelsen reed in Duitsland nog voor Citroën
Citroën
Nu de inschrijving voor de Spaanse WK ronde is gesloten wordt duidelijk dat het Franse team aan de start komt met Kris Meeke, Stéphane Lefebvre en Khalid Al-Qassimi. Dat betekent dus dat Craig Breen daar niet zal starten. Teambaas Yves Matton gaf eerder al aan dat de inschrijving voor Spanje een hint zou zijn voor de samenstelling van het team in 2018. Goed nieuws dus voor Kris Meeke? Dat is nog niet duidelijk, evenmin dat het slécht nieuws is voor Breen. Al-Qassimi is heel belangrijk voor het team vanwege het geld maar kan geen rol spelen in de kampioenschap aspiraties van Citroën. Naar nu blijkt is Matton wel degelijk bezig geweest om Mikkelsen binnen te halen, maar 'het team heeft andere prioriteiten gesteld'. Gevraagd wat die prioriteiten dan waren, gaf de Citroënbaas toe dat hij volop in gesprek is met Sebastien Ogier. Daar ligt dus de eerste prioriteit, de terugkeer van de regerend wereldkampioen naar het nest waar hij is opgegroeid. Dat wordt dus nog even afwachten. Ook over de eventuele terugkeer van Sebastien Loeb valt niets concreets te zeggen. Eén ding is wel zeker, hij zal niet het hele kampioenschap rijden. Al was het maar omdat zijn Dakar verplichtingen het hem niet mogelijk maken om in Monte Carlo te starten.

De C3 in de R5 versie moet de DS3 R5 volgend jaar vervangen
C3 R5
Maar Citroën had deze week nog meer nieuws. Zij zijn op dit moment volop aan het testen met een R5 versie van de C3. De test zijn zover gevorderd dat de wagen in 2018 klaar moet zijn om ingezet te worden. Daarmee wordt de R5 klasse wel een echt volwassen klasse. Met de M-Sport Fiësta, De Skoda Fabia, de Peugeot 208 T16, de Citroën DS3 en de Hyundai i20 was het al behoorlijk druk en met de vervanging van de DS3 blijft dat zo. Maar ook bij Volkswagen is men nog steeds bezig met de Polo R5 en ook die wordt in 2018 op de rallypaden verwacht. Wèl heeft de FIA voorstellen afgewezen voor verdere technische ontwikkelingen, onder andere aan de versnellingsbak. Nieuwe veiligheidseisen hadden de auto's al duurder gemaakt en een verdere groei vond men niet verantwoord.

Sebastien Ogier, nu nog bij MSport, is dat volgend jaar ook zo?
M-Sport
Het enige team zonder officiële fabriekssteun is M-Sport. Het privéteam van Malcolm Wilson krijgt weliswaar achter de schermen medewerking van de fabrikant van de Fiësta, maar anders dan bij Citroën, Hyundai en Toyota is M-Sport echt een privéteam. Des te opmerkelijker is het dat het Britse team zowel het constructeurskampioenschap (M-Sport wordt door de FIA gezien als constructeur) als de strijd om de rijderstitel aanvoert. Maar Wilson is heel duidelijk over de toekomst: "Dit is misschien wel het mooiste seizoen uit het bestaan van ons team," meldt hij trots. "Maar ik kan dit niet nog een jaar doen. Zonder grote sponsor of officiële steun van de fabriek, kan ik dit niet nog een jaar doen. Ik moet een bedrijf runnen en ik ben verantwoordelijk voor een paar honderd mensen die voor ons werken. Dan is het niet verantwoord om zoveel geld uit het bedrijf te halen om bijvoorbeeld Sebastien Ogier binnenboord te houden. Maar vergis je niet ik zou niks liever doen. Ik zou het liefst met alle drie van onze rijders doorgaan. Ik werk daar ook keihard voor maar op dit moment is het niet duidelijk of dat gaat lukken."

Latvala en de Yaris vormen een goed koppel als uitgangspunt voor volgend jaar
Toyota
Bij het Japans/Finse team is het relatief rustig. Volgend jaar moet hun jaar worden en tegen alle verwachtingen in blijkt Tommi Mäkinen met zijn team een uitstekende auto uit de grond te hebben gestampt, dus zou die wens zo maar eens bewaarheid kunnen worden. Wat de rijders betreft lijkt het redelijk voor elkaar te zijn. Jari-Matti Latvala stijgt boven zich zelf uit en Esapekka Lappi scoort boven verwachting. Een onzekere factor is Juho Hänninen. Het zou ons dan ook niet verbazen als er voor hem een vervanger wordt gezocht, die op het zelfde niveau als Latvala kan opereren. Iemand als Ott Tänak bijvoorbeeld. Maar dat is speculatie en dat zouden we in dit artikel niet doen.
Het is nog niet voorbij
De spannende pauze is nog niet voorbij, die duurt nog tot begin oktober. Maar we blijven alert. We reageren niet op alle roddels, speculaties en andere onduidelijke zaken, maar als er nieuws is dan zijn we terug.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendeaal/ Rally-eMag

Hyundai
Het Koreaanse team kwam als eerste naar buiten met echt nieuws. Zij contracteerden Andreas Mikkelsen voor de laatste drie wedstrijden van dit jaar. Na zijn uitstekende tweede plaats in Duitsland verwachtte iedereen hem in een Citroën C3. Hij voedde zelf die vermoedens door een Tweet te plaatsen waarin hij meldt dat hij de komende vier weken een stoom cursus Frans gaat doen. Maar nog geen twee dagen later komt het officiële hierboven genoemde nieuws uit Alzenau, de thuisbasis van het Hyundai team. Teambaas Michel Nandan verklaart daarna deze beslissing. "We zijn in het WRC om te winnen. Tijdens de recente wedstrijden zijn we wat achterop geraakt, met name in het constructeurs kampioenschap. Er moest dus iets gebeuren. We kenden Mikkelsen al, want zoals bekend heeft hij in het voorjaar met onze auto getest. Sindsdien zijn we met hem blijven praten maar helaas konden we hem niks aanbieden. We hebben drie rijders met een contract tot en met 2018 en we hadden niet voldoende onderdelen om een vierde auto te bouwen. Dat geldt nog steeds in Catalunya, de volgende rally op de lijst. Dat komt omdat dat daar zowel op asfalt als onverhard wordt gereden. Wat er daarna gebeurt is nog niet duidelijk. We houden de optie open om met een vierde auto te rijden maar weten nog niet of dat gaat lukken."
Dat is mooi maar er blijven nogal wat vragen over. Wat wel bekend is, is dat Andreas Mikkelsen in Spanje zal rijden, net als Dani Sordo en uiteraard Thierry Neuville. Hayden Paddon blijft in Spanje dus aan de kant staan. Voor Wales/GB en Australië is het nog niet duidelijk wie er in de derde Hyundai zal starten. Neuville, volop in de slag voor de rijderstitel zal de eerste i20 besturen. Mikkelsen rijdt dus in de tweede wagen, maar wie de derde (of zelfs een vierde) auto zal rijden blijft nog even onduidelijk. Nandan heeft hierover nog geen beslissing genomen en laat die mede afhangen van de resultaten in Spanje. Over de samenstelling van het team in 2018 zijn nog geen beslissingen.

Mikkelsen reed in Duitsland nog voor Citroën
Citroën
Nu de inschrijving voor de Spaanse WK ronde is gesloten wordt duidelijk dat het Franse team aan de start komt met Kris Meeke, Stéphane Lefebvre en Khalid Al-Qassimi. Dat betekent dus dat Craig Breen daar niet zal starten. Teambaas Yves Matton gaf eerder al aan dat de inschrijving voor Spanje een hint zou zijn voor de samenstelling van het team in 2018. Goed nieuws dus voor Kris Meeke? Dat is nog niet duidelijk, evenmin dat het slécht nieuws is voor Breen. Al-Qassimi is heel belangrijk voor het team vanwege het geld maar kan geen rol spelen in de kampioenschap aspiraties van Citroën. Naar nu blijkt is Matton wel degelijk bezig geweest om Mikkelsen binnen te halen, maar 'het team heeft andere prioriteiten gesteld'. Gevraagd wat die prioriteiten dan waren, gaf de Citroënbaas toe dat hij volop in gesprek is met Sebastien Ogier. Daar ligt dus de eerste prioriteit, de terugkeer van de regerend wereldkampioen naar het nest waar hij is opgegroeid. Dat wordt dus nog even afwachten. Ook over de eventuele terugkeer van Sebastien Loeb valt niets concreets te zeggen. Eén ding is wel zeker, hij zal niet het hele kampioenschap rijden. Al was het maar omdat zijn Dakar verplichtingen het hem niet mogelijk maken om in Monte Carlo te starten.

De C3 in de R5 versie moet de DS3 R5 volgend jaar vervangen
C3 R5
Maar Citroën had deze week nog meer nieuws. Zij zijn op dit moment volop aan het testen met een R5 versie van de C3. De test zijn zover gevorderd dat de wagen in 2018 klaar moet zijn om ingezet te worden. Daarmee wordt de R5 klasse wel een echt volwassen klasse. Met de M-Sport Fiësta, De Skoda Fabia, de Peugeot 208 T16, de Citroën DS3 en de Hyundai i20 was het al behoorlijk druk en met de vervanging van de DS3 blijft dat zo. Maar ook bij Volkswagen is men nog steeds bezig met de Polo R5 en ook die wordt in 2018 op de rallypaden verwacht. Wèl heeft de FIA voorstellen afgewezen voor verdere technische ontwikkelingen, onder andere aan de versnellingsbak. Nieuwe veiligheidseisen hadden de auto's al duurder gemaakt en een verdere groei vond men niet verantwoord.

Sebastien Ogier, nu nog bij MSport, is dat volgend jaar ook zo?
M-Sport
Het enige team zonder officiële fabriekssteun is M-Sport. Het privéteam van Malcolm Wilson krijgt weliswaar achter de schermen medewerking van de fabrikant van de Fiësta, maar anders dan bij Citroën, Hyundai en Toyota is M-Sport echt een privéteam. Des te opmerkelijker is het dat het Britse team zowel het constructeurskampioenschap (M-Sport wordt door de FIA gezien als constructeur) als de strijd om de rijderstitel aanvoert. Maar Wilson is heel duidelijk over de toekomst: "Dit is misschien wel het mooiste seizoen uit het bestaan van ons team," meldt hij trots. "Maar ik kan dit niet nog een jaar doen. Zonder grote sponsor of officiële steun van de fabriek, kan ik dit niet nog een jaar doen. Ik moet een bedrijf runnen en ik ben verantwoordelijk voor een paar honderd mensen die voor ons werken. Dan is het niet verantwoord om zoveel geld uit het bedrijf te halen om bijvoorbeeld Sebastien Ogier binnenboord te houden. Maar vergis je niet ik zou niks liever doen. Ik zou het liefst met alle drie van onze rijders doorgaan. Ik werk daar ook keihard voor maar op dit moment is het niet duidelijk of dat gaat lukken."

Latvala en de Yaris vormen een goed koppel als uitgangspunt voor volgend jaar
Toyota
Bij het Japans/Finse team is het relatief rustig. Volgend jaar moet hun jaar worden en tegen alle verwachtingen in blijkt Tommi Mäkinen met zijn team een uitstekende auto uit de grond te hebben gestampt, dus zou die wens zo maar eens bewaarheid kunnen worden. Wat de rijders betreft lijkt het redelijk voor elkaar te zijn. Jari-Matti Latvala stijgt boven zich zelf uit en Esapekka Lappi scoort boven verwachting. Een onzekere factor is Juho Hänninen. Het zou ons dan ook niet verbazen als er voor hem een vervanger wordt gezocht, die op het zelfde niveau als Latvala kan opereren. Iemand als Ott Tänak bijvoorbeeld. Maar dat is speculatie en dat zouden we in dit artikel niet doen.
Het is nog niet voorbij
De spannende pauze is nog niet voorbij, die duurt nog tot begin oktober. Maar we blijven alert. We reageren niet op alle roddels, speculaties en andere onduidelijke zaken, maar als er nieuws is dan zijn we terug.